Jump to content

Hur får man loss bussningen på bakre övre länkarmen?


Chili

Recommended Posts

Ska byta bussning på "Rear Upper Control Arm" dvs den övre länkarmen som sitter mitt på bakaxeln och som går till karossen.

Problemet är att bussningshylsan har en "krage" eller kant på ena sidan (se pilen på bilden) som omöjliggör att man med ett mothållsrör med större diameter än bussningshylsan kan pressa ur bussningen ur armen.

Sökt på US forumen men dom verkar bara elda på med svets och banka ur den med våld men jag vill ju inte kröka något eller försvaga metallen pga ojämn uppvärming

Någon som har nåt tips?

Link to comment
Share on other sites

den bussningen säljer inte ford lös utan säljs endast komplett med armen som även syns på bilden. Däremot säljs bussningen som sitter ovanpå bakaxeln löst.

Om du köper en ny komplett "brygga" så är den nya från ford förbättrad. Vi kan få in den på 2 dagar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte sätta i en ny bussning från FRRP

M-5638-R.jpg

MUSTANG FR500C REAR UPPER CONTROL ARM BUSHINGS M-5638-R

Och om jag fattat det hela rätt ska man även ta bort hylsan för den gamla bussningen? Eller har jag helt fel, räcker det med att elda upp den gamla bussningen och trycka i den nya?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte sätta i en ny bussning från FRRP

M-5638-R.jpg

MUSTANG FR500C REAR UPPER CONTROL ARM BUSHINGS M-5638-R

Och om jag fattat det hela rätt ska man även ta bort hylsan för den gamla bussningen? Eller har jag helt fel, räcker det med att elda upp den gamla bussningen och trycka i den nya?

'

Hylsan ska bort

Link to comment
Share on other sites

Vad som gäller är de 3 gyllende "v"na: Vilja, Våld, Värme.

Annars kan du försöka att borra ut bussningen med ett stort borr (borra flera hål runt "centerröret"), och därefter såga ett jack inneifrån med bågfil eller tigersåg när du fått bort gummit. Plocka sen fram en BFH och t.ex huggmejsel.

Så har jag gjort, och det vär meckigt o luktar skit men fungerar.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...