Jump to content

Recommended Posts

hej.

jag har en 1970 mach 1 som jag gasade lite för mycket med!!

u bultarna som sitter vid knutkorset, medbringaren i bakaxeln vred sönder sig! jag har en 9" axel vad jag kunnat läsa mej till iaf. (odiffat) är det 28 splines i den då?? pratade med torbjörn på tonys auto parts han hade det mesta men troligt vis ingen medbringare någon som vet var jag kan få tag i en sådan??

hoppas ni kan lösa detta åt mej så jag får ut mussen lite till iår!!

hej.

u bultarna som sitter vid knutkorset, medbringaren i bakaxeln vred sönder sig! jag har en 9" axel vad jag kunnat läsa mej till iaf. (odiffat) är det 28 splines i den då?? pratade med torbjörn på tonys auto parts han hade det mesta men troligt vis ingen medbringare någon som vet var jag kan få tag i en sådan??

Om U-bultarna gått sönder så måste det varit felmonterat för det är medbringaren som tar den största kraften.

Medbringaren kan ju också vara skadad

Kolla knutkorsen att de är rätt för om någon bytt det och råkat få för små lagerskålar så kan jag tänka mig att U-bultarna får ta mer kraft.

Medbringare kan du köpa hos Svea Kardan i Bromma eller Stig Axel & Parts

De har även allt annat för axlar

Du ser enkelt om din axel har 28 splines genom att titta på änden av drivaxeln.

28 splines har ett stort hål i änden

31 splines är slät och har 2 små runda hål

Om det är den du menar som sitter in i klumpen. Så finn det snowball racing med so säljer sådanna. Där kan du få för real racing till gata. Jag köpte utav honom för ett tag sedan. Kommer inte ihåg priset. Men han är väldigt tillmötesgående på olika alternativ. Sedan har du Stig axle som Per skriver om. U bultar kan du köpa även hos Hansen och Persåker.

Lycka till Berra

hej.

Om U-bultarna gått sönder så måste det varit felmonterat för det är medbringaren som tar den största kraften.

Medbringaren kan ju också vara skadad

Kolla knutkorsen att de är rätt för om någon bytt det och råkat få för små lagerskålar så kan jag tänka mig att U-bultarna får ta mer kraft.

Medbringare kan du köpa hos Svea Kardan i Bromma eller Stig Axel & Parts

De har även allt annat för axlar

Du ser enkelt om din axel har 28 splines genom att titta på änden av drivaxeln.

28 splines har ett stort hål i änden

31 splines är slät och har 2 små runda hål[/quote:33djtkcy]

Jag har en 9-tummare som ligger i garaget med likadana drivaxlar som till höger på bilden, slät med två små hål. De är dock 28-splines, så det kanske inte är det enda man ska kolla efter?