JanneJ September 24, 2009 Report September 24, 2009 Pratade med en förare i depån på Falkenbergsbanan, han kör en Ford falcon futura sprint i klassen upp till -65. Reglerna är hårda och baseras på homologeringshandlingarna från -65, alltså inga alutoppar, rullkam mm.Motorn i hans bil är en 289:a och den ger 334 hkr i bromsbänk. Den ser ut som en standard undantaget dubbla 4-portsförgasare. Den går som ett spjut på banan och verkar helt oberörd av att plågas race efter race, oftast flera tävligsäsonger utan annat än oljebyte.När jag tittar på trimningsgrejor dyker omedelbart andra toppar, strokning, rullkam, stora ventiler mm upp. Är det verkligen nödvändigt? eller har jag fallit för reklamen.Hur långt kan man ta originalet ( sleeperlooken på motorn är rätt cool) med rimliga medel? Vad ska man börja med? Citera
lars10 September 24, 2009 Report September 24, 2009 Allt går ut på extrem nogrannhet när man sätter ihop en motor. Delarna du använder är ochså avgörande. T.ex. att mäta upp och kontrollera ett block ger många timmars "huvudvärk". Att välja kamaxel är en vetenskap i sej själv, allt beror på var, hur bilen ska köras.Inget "universalrecept" precis. Men hoppas du förstår....... Ps. Fina bilder du tagit på #96. Ds. Citera
1096 September 24, 2009 Report September 24, 2009 Blev du sugen på att bygga ny motor Janne?Gränsen vet man ju inte förrän det smäller..... Men jag vill nog påstå att ska det hålla vettigt och ett par säsonger framåt så kan jag ju ta min motor i Foxen som exempel. Den är ju helt standard i bottendelen med 12 000 mil på mätarn... Och jag brukar låta motorn jobba rätt ofta, dock kliver jag av vid 6000rpm på varvräknaren vilket blir ca 5700 i verkligheten enligt datorn - för att spara lite på stålet, hur som helst är det ju varvtalet som dödar... Jag har ingen aning om vad den ger i effekter men du fick ju en egen uppfattning antar jag men det är nog mer än min gamle B23a i Volvon i allafall.Funderar du på helt ny rova skulle nog jag börja med ett 351W för att få lite mer marginal och samtidigt volym. Eller varför inte det nya Boss302 blocket från Ford Racing... bara för att veta att det håller. Citera
JanneJ September 24, 2009 Author Report September 24, 2009 Allt går ut på extrem nogrannhet när man sätter ihop en motor. Delarna du använder är ochså avgörande. T.ex. att mäta upp och kontrollera ett block ger många timmars "huvudvärk". Att välja kamaxel är en vetenskap i sej själv, allt beror på var, hur bilen ska köras.Inget "universalrecept" precis. Men hoppas du förstår....... Ps. Fina bilder du tagit på #96. Ds.96:an var snygg, välbyggd och clean, ser bra ut på banan också = stort underhållningsvärde Är den din?Blev du sugen på att bygga ny motor Janne? Jag har ingen aning om vad den ger i effekter men du fick ju en egen uppfattning Vintern närmar sig och något kul måste man ju göra.. å ena sidan tittar jag efter en komplett modern drivlina, men samtidigt har jag min originalmotor som behöver lite omsorg ( tickar i en ventillyftare ) och det kliar i fingrarna att trixa lite med den samtidigt. Foxen är fruktansvärt imponerande, jag skulle gärna vilja veta vad föraren i volvon på RV40 tänkte när vi kom upp på påfarten och formligen flög förbi på insidan Citera
1096 September 24, 2009 Report September 24, 2009 Foxen är fruktansvärt imponerande, jag skulle gärna vilja veta vad föraren i volvon på RV40 tänkte när vi kom upp på påfarten och formligen flög förbi på insidan Volvo ?? - det var la ingen ljusramp på taket bara.... Lyftarna byter du ju kvickt.... du hinner bygga en ny fin motor med 5 växlat bakom i vinter....Kräng ett gäng extra strumpor så löser det sig.... Citera
ThomasFB September 25, 2009 Report September 25, 2009 Hur långt kan man ta originalet med rimliga medel? Ca 350-370 hp för en 289 cid är rimligt, sen måste man ev. börja trimma, men då blir det på bekostnad av vridmomentet vid lägre varvtal, och DET är något man inte vill avstå ifrån. Spisen skall funka från 3000 rpm uppåt, annars är det inte kul på krävande banor. Dessutom beroende av vad som är tillåtet för resp. klass? Citera
JanneJ September 25, 2009 Author Report September 25, 2009 Vad jag tänker på är att:Gå genom topparna och se till att allt är tätt, styrningarna ok , dvs det vanliga. Därefter slipa till alla kanaler med tanke på flöde vid låga och mellanvarv, ej holka ur så mycket det går. Portmatcha mot insug och grenrör. Kolla komp och fundera på om det behöver justeras.Välja en ny kam med fokus på låg-mellanregister, duration någonstans 250-260 grader.Behålla bottendelen original, enbart renoverad.Grenrören är jag inte säker på, finns det gjutjärnsrör som är bra? Eller måste jag gå över på headers?Vad jag vill ha är en motor som ger max körbarhet ur originalgrejorna, en blueprintad maskin med lite snits och trix. Citera
Tobias CMC1505 September 25, 2009 Report September 25, 2009 Det här låter som en väldigt intressant tråd för oss med låg budget i vinter.Ser gärna lite uppföljning med bilder i din tråd Janne, det är du duktig på. Själv ska jag svetsa förstärkningar samt med lite tur om budgeten håller gå över till kuggstång i vinter med rådifrån din tråd. Bra skit den. Citera
ThomasFB September 25, 2009 Report September 25, 2009 Vad jag tänker på är att:Gå genom topparna och se till att allt är tätt, styrningarna ok , dvs det vanliga. Därefter slipa till alla kanaler med tanke på flöde vid låga och mellanvarv, ej holka ur så mycket det går. Portmatcha mot insug och grenrör. Kolla komp och fundera på om det behöver justeras.Välja en ny kam med fokus på låg-mellanregister, duration någonstans 250-260 grader.Behålla bottendelen original, enbart renoverad.Grenrören är jag inte säker på, finns det gjutjärnsrör som är bra? Eller måste jag gå över på headers?Vad jag vill ha är en motor som ger max körbarhet ur originalgrejorna, en blueprintad maskin med lite snits och trix.Vilken motor? 289-302-5.0-351? Allt i gjutjärn på befintlig motor, eller...aluinsug, 1x4bbl, ventildiameter?Kom ihåg att Ford har dåliga kanaler och små ventiler i original.Grenrör nedan, enda tänkbara alternativet till plåtheaders för en liten 289-302 Fordåtta. (Finns som repro numera) Citera
JanneJ September 25, 2009 Author Report September 25, 2009 Jag har idag en 302:a med holley 4160 vac och edelbrock performer insug och ignitor tändning.Tanken var (som Tobias också var inne på) en budget variant där jag behåller gjutjärnstopparna.Vintern är lång och jag har inget mot att lägga lite tid på modifiering, snarast att jag ser fram mot det.. Citera
Bobbe cmc 2103 September 25, 2009 Report September 25, 2009 Katterna är ganska lika,men min garvar bara... Citera
JanneJ September 25, 2009 Author Report September 25, 2009 Katterna är ganska lika,men min garvar bara... underbara djur att inte utföra någonting vettigt men ändå linda människorna runt sina svansar och få allting serverat på silverfat, katterna gjorde rätt någon gång där i forntiden när de valde foder och hotellvärd. Citera
ThomasFB September 27, 2009 Report September 27, 2009 Jag har idag en 302:a med holley 4160 vac och edelbrock performer insug och ignitor tändning.Tanken var (som Tobias också var inne på) en budget variant där jag behåller gjutjärnstopparna.Vintern är lång och jag har inget mot att lägga lite tid på modifiering, snarast att jag ser fram mot det..Alltså fram med slipstiftet i kanalerna och upp med kompressionen, inget annat hjälper. Om det blir ventilbyte är det 1.90/1.60 som gäller, originaldiametern är restriktiv. Om du har 1.60 bör du ha minst 42-44mm primärrör id. Holley 4160 är inget problem, men helst borde det vara med flottören hängd i mitten (center), list 0-3310. List 0-803** och 0-804** funkar sämre vid frisk körning på serpentinbana. Antar att "budgetvariant" innebär motorvarv mellan 2000-6200? Citera
JanneJ September 27, 2009 Author Report September 27, 2009 Tack Thomas Hur skulle toppar från en 351:a funka? Har hört något om att kompressionen blir lite låg vid vissa kombinationer.Min 302:a verkar vara en 71:a. Citera
ThomasFB September 27, 2009 Report September 27, 2009 351 toppar har bättre kanaler och större ventiler, men se till att det är C9OE- 'nånting', annars sänker dom komp p.g.a större förbränningsutrymme ('76 framåt är skräp).Leta efter ett par gt40 toppar för 5.0 från '94 framåt istället. Om du gooooglar hittar du säkert mycket info om dessa. Som sagt: se till att du har tillräckligt kompression, om inte - decka också blocket. Det finns också olika OE-kolvar till 5.0/302, somliga har flera onödiga cc i kolven, medan vissa årsmodeller är flat-top (självklart val-IMHO). Försök ta upp till över 9.8:1, och det börjar hända trevliga saker. Man bygger inte motor kring en kamaxel, utan man väjer den kamaxel motorn behöver. Finns den inte färdig, beställer man en specialslipad.Se FÖRST vad du har att tillgå, gör kamaxel till sist. Citera
1096 September 27, 2009 Report September 27, 2009 Nu vore det dax för en provkörning igen.... Janne - om du kikar på specen på min motor i 67an via länken till garaget.org i signaturen så ser du vad som är gjort med min motor. Kan inte garantera att det stämmer själv men jag har iaf kvitton och föregående ägares ord på att det stämmer och det litar jag på.Denna motor gillar jag på så vis att den är så bred i registret och fin i gången hela vägen, går rätt billigt och allt sånt. Visst ingen raket om man jämför men ändå skön och väldigt varvvillig samtidigt som den är lite lagom ruppig.Hjälpte en kompis med en helt orörd, lågmilare och oskruvad 67a Ht C-kod, är väl två årsen nu. Alltså en 200hk 289 där vi satte på ett kombokit från Summit racing. Det var vodoo-kam och lyftare från Lunati, weiand stealth insug, holley streetavenger 570 på toppen. Sen ett par korta headers och lite grövre system med X-pipa. Han passade även på att ge C4an en översyn o i med ett skiftkit.Denna motor blev sen riktigt rapp och pigg med tanke på det lilla som gjorts trots allt. Det var ju ett par GT40 gjutjärnare ute på blocket för ett tagsen... Citera
JanneJ September 27, 2009 Author Report September 27, 2009 Kul! här kommer det budget tips på löpande band.Om vi leker med tanken att jag behåller mina 302 toppar med förhållandevis små ventiler så kanske en kamaxel med högt lyft och brant flank kan ge hyfsad genomströmning. Gashastigheten blir högre i en liten port och med en mindre ventil blir avståndet till cylinderväggen inte så kritiskt, önsketänkande - javisst, men låg och mellanvarvsegenskaperna kanske kan bli rätt ok.Maximal toppeffekt är inte allt, i det här fallet skulle jag hellre välja bra tryck i mellanregistret. Citera
JanneJ September 27, 2009 Author Report September 27, 2009 Nu vore det dax för en provkörning igen.... Janne - om du kikar på specen på min motor i 67an via länken till garaget.org i signaturen så ser du vad som är gjort med min motor. Kan inte garantera att det stämmer själv men jag har iaf kvitton och föregående ägares ord på att det stämmer och det litar jag på.Denna motor gillar jag på så vis att den är så bred i registret och fin i gången hela vägen, går rätt billigt och allt sånt. Visst ingen raket om man jämför men ändå skön och väldigt varvvillig samtidigt som den är lite lagom ruppig.Hjälpte en kompis med en helt orörd, lågmilare och oskruvad 67a Ht C-kod, är väl två årsen nu. Alltså en 200hk 289 där vi satte på ett kombokit från Summit racing. Det var vodoo-kam och lyftare från Lunati, weiand stealth insug, holley streetavenger 570 på toppen. Sen ett par korta headers och lite grövre system med X-pipa. Han passade även på att ge C4an en översyn o i med ett skiftkit.Denna motor blev sen riktigt rapp och pigg med tanke på det lilla som gjorts trots allt. Det var ju ett par GT40 gjutjärnare ute på blocket för ett tagsen...Provkörning och jämförelse med min bil vore mycket intressant! Citera
1096 September 27, 2009 Report September 27, 2009 Kan gå att ordna, ska se vad jag kan göra... Citera
ThomasFB September 28, 2009 Report September 28, 2009 Om vi leker med tanken att jag behåller mina 302 toppar med förhållandevis små ventiler så kanske en kamaxel med högt lyft och brant flank kan ge hyfsad genomströmning. Då pratar vi retrofit hydraulrulle....Kostar lite mer än "budget", men smakar väldigt gott. Fördelen med rulle ligger, - just det-, i nockprofilen. Det gör den prisvärd, speciellt om det är "problem" med topparna ochmotorn blir körbar på ett bredare register.Personligen skulle jag inte längre återgå till släpande kam, bara i "yttersta nödfall". Citera
JanneJ September 28, 2009 Author Report September 28, 2009 Rullkam känns onekligen rätt, det enda smolket i bägaren är priset..mer än det dubbla jmft med en hydraulkam ( 850$ mot 350$).Som sagt kommer kammen sist, när jag vet hur det ser ut med resten.undring dock: kan vippor med 1,6 eller 1,7 i utväxling passa i ett sådant här sammanhang?Insamling av lämpliga delar har börjat, har lagt ett bud på hi-po grenrör, nya, portade av proffs, vi får se hur det går.. Citera
ThomasFB September 28, 2009 Report September 28, 2009 undring dock: kan vippor med 1,6 eller 1,7 i utväxling passa i ett sådant här sammanhang?Kan vara motiverat om det finns verkligt behov att balansera insug/utblås. Du ökar belastningen på komponenter, men vinner lite på snabbare öppning och stängning av ventil. Jag föredrar lägre utväxling, men man kan leva med 1.7 också, förutsatt att det finns rum mellan kolv och ventil.Repetition är kunskapens moder: RULLKAM, RULLVIPPOR av stål, BRA ventiljobb och bra kanaler behövs för bästa resultat i originaltopp. Citera
Tobias CMC1505 September 28, 2009 Report September 28, 2009 Kom och tänka på en sak när det snackas om att anpassa kanalerna till varandra.Säg att porten på toppen är 2mm mindre än insuget.Hur vet jag att den inte ligger fint på höger och att det är 2mm som ska bort på vänster sida?Eller ska man utgå ifrån att man tar 1mm på vardera sida... ?Eller så kanske man ser det på kanalerna när man lyfter insuget för den delen.. ? Korkad fråga? Mvh / Tobias Citera
JanneJ September 28, 2009 Author Report September 28, 2009 Kom och tänka på en sak när det snackas om att anpassa kanalerna till varandra.Säg att porten på toppen är 2mm mindre än insuget.Hur vet jag att den inte ligger fint på höger och att det är 2mm som ska bort på vänster sida?Eller ska man utgå ifrån att man tar 1mm på vardera sida... ?Eller så kanske man ser det på kanalerna när man lyfter insuget för den delen.. ? Korkad fråga? Mvh / TobiasI den ideala världen finns det ingen skillnad på kanalen ifrån insuget in i toppen, verkligheten är oftast en helt annan.. dels ska kanalernas storlek passa, dels ska packningen stämma, sedan ska det inte vara något problem att montera av och på grejorna och fortfarande ha passning.När man börjar måste allting vara fastskruvat med packningar och till rätt moment. I den 4-cylindriga världen har jag borrat in styrpinnar i topp och insug så jag alltid kan återmontera på samma sätt.Gör sedan markeringar så att du kan vara säker på att du kan testa insuget exakt mot toppen även på arbetsbänken.Använd sedan markeringsfärg eller vanlig maskeringstape längs med packningsytorna så det är synligt med insuget monterat, märk både insuget och toppen. Rita in portarna på toppen och insuget på respektive tape, när du återmonterar ser du direkt var det inte passar. Om det ska filas eller fyllas ( med epoxy) får du kolla noga, vi vill inte ha några häftiga förändringar i kanalen eller några omotiverade fickor.Svårt att förklara i ord, nån som har bra bilder kanske? Citera
1096 September 28, 2009 Report September 28, 2009 Rullkam känns onekligen rätt, det enda smolket i bägaren är priset..mer än det dubbla jmft med en hydraulkam ( 850$ mot 350$).Då räknar du med nya lyftare och retrofitkittet att kunna konvertera eller? Tycker det lät mycket annars... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.