Jump to content

Spreadbore?


Janebrink
 Share

Recommended Posts

Tjenare!

Har hört av en polare att det skall finnas en förgasare tillverkad av Holly som heter Spreadbore. Stämmer detta? Han sa att det var en förgasare som vid lugn körning använde sig av små portar så man fick ner bränsleförbrukningen. Och att den vid kickdown öppnade större portar så det blev klös i grejjerna?

Har för närvarande en Holly 650dp på en Ford 460. Vet iget om min bils bränsleförbrukning ännu eftersom jag bara kört typ 10 mil med den innan renoveringen startade. Kanske ska skriva att jag har en NOZ flaska i bagaget som skall användas då och då...

Någon som kan skänka mig lite lyse i mörkret? Vad göra?

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

Spreadbore var som du säger ett sätt att få ner förbrukningen genom att ha små primärportar.

Vid ett visst vacum så öppnades sekundärportarna som är större än primärportarna.

Denna förgasare är inget att använda med eftermarknadsinsug då den inte passar.

Den har en annan infästning förutom portdimensionerna..

650dp är tillsammans med lustgas helt rätt.

Kanske tillochmed 750vacum eller dp behövs.

Vet ej hur mycket du kan om lustgas men soppatillförsel är kritiskt!

Link to comment
Share on other sites

Tja!

E inte så där värst påläst om lustgas, men att det behövs mycket soppa vet jag. Därför sitter det en extra soppapump som levererar 8bar...

Insuget som jag har är helt original, så en spreadbore skulle alltså passa?

Men det kanske inte e nått att tänka på eftersom jag har skrattluft? Men som sagt så hade det även varit gött att få ner soppaförbrukningen... men smakar det, så kostar det...

//A.

Link to comment
Share on other sites

Du menar förstås 8psi! :) 8Bar spränger du förgasaren i luften

8psi kan du inte köra direkt till förgasaren.

Du måse ha en regulator till 6psi eftersom förgasarnålarna inte orkar stå emot högre tryck

Orginal behöver inte vara Spreadbore.

Kolla om det är olika portar på insuget.

Att köra lustgas är skitkul men kräver kunskap.

Plugga på!

Sliter hårt på maskineriet så det är viktigt att veta vad man gör.

Tex byta vev/ramlager varje år är nästan ett krav på lustgasmotorer

Link to comment
Share on other sites

Seriös racing på strippen kräver snabb respons.

Dessutom så har "RIKTIGA" race bilar knappast något vacum som kan göra förgasarfunktionen osäker på vacumförgasare.

En DP kan du ställa in exakt och justera precis som du vill ha den.

Men detta kräver att man verkligen kan det här med förgasare.

För oss vanliga dödliga där vi har mer moderata motorer som ska fungera nästan som bruksbil i 90% av fallen så finns inget behov av den här exaktheten.

Dessutom vill vi ha grejjer som funkar mil efter mil och gärna lite ekonomi.

Alltså märks kanppast någon skillnad mellan DP och vacum förutom att DP hinkar bra mycket mer soppa när man sitter och kör i stan

Effektmässigt är det knappast någon skillnad alls.

Mer bensin betyder inte mer effekt.

Förhållande 12:1 gäller för båda förgasartyperna

Link to comment
Share on other sites

Ja generellt för bruksbil kan vi nog säga så! :)

Vet ju inte riktigt vad du har tänkt bygga för bil men jag har fått lite känla av att du helst vill busa på stan och rita lakrits i varje gatukorsning? :twisted:

Det tycker jag är roligast iallafall!

Link to comment
Share on other sites

Absolut!

Har kompis som tävlar med detta fast i en annan bil!

Kaaamarrråååå tror jag bilen kallas! ;)

Jag kan fråga honom om det är någon skillnad då han har 10år's NOS erfarenhet

Link to comment
Share on other sites

Janebrink.

Om jag nu blir FÖR teknisk får du hojta till,det är nämligen inte avsikten.

Förgasare

Alla Holley-oavsett vilken typ eller modell-arbetar efter något vi kallar Solex principen(finns två.Solex å SU princip)

Solex princip innebär att man över en fixerad halsring(diameterminskning) i förgasarhalsen skapar en undertrycks signal man använder för att "häva" fram samt finfördela bränslet i förgasaren.(Detta sker två ggr.Dels i själva spridaren ut i förgasar halsen,och dels inne i själva munstycksplattan-i det sk emulsionsröret)

Nu är det så att en given signal inte klarar att täcka hela motorns arbetsregister med Solex principen,och man kan därför mycket förenklat säga att man bygger ihop flera sådana här "system" i ETT hus-det vi i vanligt tal kallar en förgasare.

Vi har därför ett system för tomgång/lågfart-lättlast,ett för normal fart,ett för full fart,ett tillskotts system(i Holleyns fall 2) för acceleration samt ett för choke.

Om vi för diskussionen i det här tittar på bränsle ekonomi,så ser vi snart att det vi skall "jaga" är tomgång/lågfart lättlast munstyckena då det för en gatbil är där över 90% av all körning med bilen sker.

Nu är problemet med Holleyn att dessa munstycken-framför allt på de äldre varianterna innan millenie skiftet-är fasta.

Vi har i huvudsak två munstycken att ta hänsyn till.

Bränsle muntycket-som i facklitteratur kallas IFR(idle feed restriction)- samt luftmunstycket- IAB(idle air bleed).

Bränsle munstycket påverkar HELA registeret i vilket dessa munstycken arbetar medans luftmunstycket påverkar den övre halvan-förenklat sagt.Bensin har som bekant högre densitet än luft.

(I Holleyns fall brukar maskin dra bränsle över dessa munstycken vid konstant fart upp till ung 2500rpm).

De flesta är bekanta med att man kan byta huvudmunstycken i Holleys.

Dessa sitter i munstycksplattan mellan själva förgasar huset och flottörhuset.

Vad mångt färre känner till är att i samma munstycksplatta sitter det på ömse sida om huvudmunstycket OCH på motsatt sida av dessa två ipressade små mässing dysor.

Dessa är lågfarts munstyckena(IFR).

Vad du kan göra om du känner dig manad-och vill jaga ekonomi-är att du ger dig till ett riktigt gammalt beprövat bonntrix som funkar klockrent än idag.

1;a du gör e å fixa lite gammal flertrådig kabel.Typ den du har liggandes sedan du installerade en stereo eller så.Ta en mikrometer å tolka tjockleken på de enskilda trådarna.Det du skall ha e trådar som mäter 0,25-0,35mm.

Lugnt.

Ta nu av PRIMÄRSIDANS munstycksplatta å vänd den med motsatt sida till dig av där huvudmunstyckena sitter å leta reda på de ipressade mässingdysorna som jag nämnt.(Vissa spreadbore har INTE dessa IFR lättåtkomliga enl ovan fö!!!)

Klipp av en bit av 0,25mm tråden å kör ner den i hålet i mässingdysan för å lista ut hur lång den behöver vara.

Vik den vid den punkten som ett "L".

Klipp å ansa så att inte för mycket av "L;et" sticker ut "uppepå" munstycksplattan åt alla håll å kanter.

Montera tebax alltihop.

Provkör,under LÄTT last i konstant fart med olika varvtal upp till 2500 varv.

Om inte bilen rycker så gör du om samma sak med 0,35mm tråden.

Fortsätt på det här viset tills dess att du märker hu uppträdandet på maskin börjar kännas som den tjöver sig eller börjar rycka.

Du ahr då nått "lean burn limit" för din maskin kombination.

Brukar vara rätt att ha trådar i som e 5/100mm över det läget.

Skillnaden i ekonomi med framför allt en DP Holley e rent pervers.

NB! "läs" gärna stiften i samband med detta.Porslinsfärgen skall i det närmaste bli kritvit när du börjar hamna rätt.NB!!

Har fått halvhysteriska BB;s med mek rulle,dominator osv att dra under 1,5 liter på detta sätt.

Gjorde så i höstas med damens 351CL4V,å resultatet e att den drar UNDER litern på motorväg.

Iofs använder jag då också en sk bredbandslambda sensor skall ju erkännas..

Link to comment
Share on other sites

Lustgas

Då jag använder kopiösa mängder varje år..ja-ja.

Med ett fristående lustgas system finns det några enkla "no-no".

1/Utgå ALLTID ifrån tillverkarens bestyckningstabeller.Dessa är ALLTID angivna rikt.

2/Något som sällan finns med i lustgas kiten men som ALLTID skall finnas monterat i serie med avtryckaren är en bränsletrycks switch. GIK turbo teknik säljer gamla beprövade Hobbs bla.

Denna justeras så att om trycket går under 6 psi så kan inte strömmen slås på fram till solenoiderna.

3/Upp till 100 häst gas på en vettig V8 behöver du INTE tänka på tändnings förändringar.Därefter 2 grad retard per 50 häst som grundregel.

4/När du kalibrerar så arbetar man TOTALT omvänt emot en förgasare/insprutning.Alltså en fixerad lustgasmäng och ändra bränslemunstycket tills dess att maskin ger sitt bästa.

5/Använd ALLTID en tryckmätare på flaskan,annars e ALL ev tuning bortkastad-Totalt.

Lustgasen skiter alldeles i vad för fugge du använder.

Den skiter i vilken maskin den matas in i.

Link to comment
Share on other sites

Nära nog Stefan.

Läst mkt förgasar/insprutningsteknik på universitets nivå när det begav sig.

Jobbat med det under mååååååååååååånga år efter det.

Idag ägnar jag mig bla åt att bygga om framför allt 4 ports Holleys till fullt ställbara åt alla håll på de lite mer "race" inspirerade 4 portarna.

Tex emulsionsrören i en Holley e ju rena skämtet!Jmfr med en Weber eller vad du vill.

Appropå det.

Ekonomi å många förgasar hål...

Åkte för några år sedan med en CSB på 421cid i en import IRAK Z28.

Uppepå den satt det 4 st 48mm dellorto.

Efter lite jobb funkade det bortom allt förnuft.rena insprutningsprestanda faktiskt.Trots rullkam på 265 0,05 slipad på 106LSA å TFS-G2 toppar så vart det tomgång på 550 varv per minut.Kunde lugga runt maskin på varje växel(maunell) på 1000 varv i stan.Växlade på 7500.Drog 1 liter..Ett ryt som var rent obeskrivligt.

Holleys så.

Under många år vart det ju så att man tog tex en 4779 rätt ur lådan å på sin höjd bytte munstycken å var färdig med det.

Att tro att det skulle vara optimalt är ju direkt naivt.Speciellt efter som man snabbt kan se att varje motor kombination/installation i bil är mer eller mindre unik.

Saken e att för att VERKLIGEN kunna utvärdera fugge kombinationer KRÄVS egentligen en monterad bredbands lambda(Börjar bli överkomligt.Kolla www.etappengineering) samt ingående förståelse om hur respektive fögasare arbetar.

Som sagt,en sak e vad som sker på full guff,men det är ju MYCKET långt ifrån hela sanningen och säger inte ett skit om hur maskin uppträder i dynamik och uppförande samt ekonomi.

Ha då ovanstående i tanke-över 90% av all körning sker utan att du ens närmat dig full trottel-tycker i ljuset av det att betoningen arbetsmässigt borde följa i spåret av det.

Kort å gott e en utvärderad fugge kombination/bil så mycket roligare att använda!

Man kör ju mycket mer å mycket hellre med en bil som drar 1,1 liter milen än en som såsar i sig som en arab kamel vaje gång du startar.

Tiderna förändras,och då även våra prioriteringar vill jag påstå.

Gör för närvarande ett sådant jobb på en 71;a charger med strokad 440(470).Sitter två Edelbrock 600:or uppepå.Börjar gå åt rätt håll.I mitt fall räknar jag med ung en arbetsvecka för att närma mig sanningen på en given kombination.Ger iaf ett hum om vad som går åt.

Link to comment
Share on other sites

Å herre jösses... :shock: De här var för mycket info på en gång... Det enda jag skruvat med förgasare är att jag rengjort moppeförgasare, samt förgasaren till min Beach Buggy! Primärsidan?! Va e d? Ja e helt ute o cyklar när det gäller sånnt här... Det låter som om jag får köra med skyhög bränsleförbrukning istället... För mixra med avklippta kablat etc. funkar nog inte för mig...

Det är inte så att man kan hyra dig för lite optimering?

Men jag borde väll ändå försöka göra mig av med min DP, och skaffa en vacuum?

Sitter fortfarande och är helt proppmätt på information.... :shock:

Tack för svaret, men jag kan ännu inte säga att det har gjort mig klokare... :D

ha de!

//A.

Link to comment
Share on other sites

hehehehe... ne men de e ju fan helt lysande!

Ja e från kungälv. Ska te Rogers custom o köpa en ljuskontakt nån dag. Kan kolla in en sväng hos dig då. Vad heter du? Vad heter firman?

Lät inge skojigt med den där inflamationen... sånnt e aldrig kul...

Ha de!

//A.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...