Jimmy_the_1 October 5, 2009 Report October 5, 2009 HejHar någon koll på hur mycket pulver man förlorar av att ha en automat jämnfört med en manuell? Någon som jämnfört? ska köpa mig en nu och det skulle vara skönt med en aut. men man vill ju få ut hästarna på backen. Citera
RoTe October 5, 2009 Report October 5, 2009 Drivlineförlusten tar man igen genom att få perfekta växlingar hela tiden. Inte många som spakar en manuell snabbare än automat. Citera
Jocce October 5, 2009 Report October 5, 2009 Drivlineförlusten tar man igen genom att få perfekta växlingar hela tiden. Inte många som spakar en manuell snabbare än automat.Beror helt och hållet på vilken automatlåda...och hur momentomvandlaren (heter det så?) är ställd osv...Många lådor är lätta att vara snabbare än, men finns de som är tipp topp.Den i Mustangen är vad jag förstått (dock aldrig kört en automatare i mustangen) inte en tip topp låda.../Jocce Citera
AJ October 5, 2009 Report October 5, 2009 Drivlineförlusten tar man igen genom att få perfekta växlingar hela tiden. Inte många som spakar en manuell snabbare än automat.Beror helt och hållet på vilken automatlåda...och hur momentomvandlaren (heter det så?) är ställd osv...Många lådor är lätta att vara snabbare än, men finns de som är tipp topp.Den i Mustangen är vad jag förstått (dock aldrig kört en automatare i mustangen) inte en tip topp låda.../JocceHåller med Robert, finns inte en manuell som kör ifrån en automat vid ett rödljus. Jag har kört mot flera, även på tid, och INGEN har kunnat matcha automaten. Allt hänger på starten och det är inte många med manuell som kan dosera lagom :-) Citera
Jocce October 5, 2009 Report October 5, 2009 Håller med Robert, finns inte en manuell som kör ifrån en automat vid ett rödljus. Jag har kört mot flera, även på tid, och INGEN har kunnat matcha automaten. Allt hänger på starten och det är inte många med manuell som kan dosera lagom :-)Skillnad på perfekta växlingar och perfekt start...Provar gärna mot en original Mustang med Automatare för att få sig en referensram! /Jocce Citera
Tobias CMC1505 October 5, 2009 Report October 5, 2009 Manuell vinner i alla lägen.Finns ju en anledning till varför alla Rally och Racingbilar kör med manuell. Citera
Jocce October 5, 2009 Report October 5, 2009 Manuell vinner i alla lägen.Finns ju en anledning till varför alla Rally och Racingbilar kör med manuell.Är en stark anhängare av manuell...utan tvekan.MEN det som grabbarna försöker säga är att det krävs sin man för att hantera den manuella lådan, att utnyttja den max.../Jocce Citera
AJ October 5, 2009 Report October 5, 2009 Manuell vinner i alla lägen.Finns ju en anledning till varför alla Rally och Racingbilar kör med manuell.Nja, kolla alla moderna sportbilar, finns knappt en enda med manuell låda kvar, vilket är tråkigt ! Trots att jag har automat idag så blir nästa bil manuell, även om man torskar rödljusracen, men det adderar ju en dimension till av bilåka som är rolig och man har betydligt bättre kontroll på bilen när man hasar runt på bana t ex. När det gäller hur mycket tappar man i kraft så lästa jag nånstans att det var ca 5% mer i auotmat vs manuell. dock har jag sett rototestad mustang med 290 hk på bakhjulen, visserligen med CAI, tune och pulleys, så den ligger närmare 10% i tapp. Nåja, vad vet jag ? Citera
HD-Man October 8, 2009 Report October 8, 2009 Manuell låda piskar en automat ALLA dagar i alla avseenden om man inte e handikappad iof.Har haft massor med både auto o manuella lådor.Har ex nu en manuell V70 turbo o en dito automat den manuella "upplevs" vara ca 15-20% snabbare i ax är defenitivt billigare i bränsle och "roligare" iofs subjektivt men alla ni som nu har köpt en ingvalidbil sätt er och kolla specarna på alla förekommande bilar innan ni fattar pennan och vräker ur er invektiv...Köpte naturligtvis en manuell musse ( starkare bakaxel ingår i konseptet) Ps Mussen e den första bil som jag faktiskt skulle kunna tänka mig vara rolig även som automatbil, doc något tröttare. Citera
Tobias CMC1505 October 8, 2009 Report October 8, 2009 Manuell vinner i alla lägen.Finns ju en anledning till varför alla Rally och Racingbilar kör med manuell.Nja, kolla alla moderna sportbilar, finns knappt en enda med manuell...Alla sportbilar som kör manuellt med pads bakom ratten menar du?Visst är det INTE HELT manuell, men man kan inte jämföra en Passats "Triptronic" med en sportbils låda.Förresten så.. vilka sportbilar kör Automat?Jag har inte störtkoll men allt man ser på Tv, Fifth Gear etc. Där kör dom manuellt i alla sportbilar. Citera
Lassemålare CMC 2071 October 8, 2009 Report October 8, 2009 Håller inte med riktigt HD man jag har kört strippen iofs med Saabar både manuellaoch automater och en vass bil med en bra automat är ruskigt snabb istarten, har man dessutom ett sportläge på automaten så den drar ut ordentligt på växlarna, tja. Då måste du ha duktigt med mer effekt i den manuella för att hänga med det troliga är att du spinner bort dig, blandar vi också in antispinn då blir automten ännu snabbare. Det är i alla fall min erfarenhet, vad det nu kan vara värt. MVH Lasse. Citera
Chili October 8, 2009 Report October 8, 2009 Jag kör manuellt för jag tycker det är riktigt roligt att växla (sen kanske en automat är duktigare på det än jag...) Men har man en automat så kanske en TCI Streetfighter Shifter skulle kunna vara på plats... då får man ju liksom det bästa av 2 världar.... ellerSer ju jävligt coolt ut i varje fall Citera
AJ October 9, 2009 Report October 9, 2009 Manuell låda piskar en automat ALLA dagar i alla avseenden om man inte e handikappad iof.Har haft massor med både auto o manuella lådor.Har ex nu en manuell V70 turbo o en dito automat den manuella "upplevs" vara ca 15-20% snabbare i ax är defenitivt billigare i bränsle och "roligare" iofs subjektivt men alla ni som nu har köpt en ingvalidbil sätt er och kolla specarna på alla förekommande bilar innan ni fattar pennan och vräker ur er invektiv...Köpte naturligtvis en manuell musse ( starkare bakaxel ingår i konseptet) Ps Mussen e den första bil som jag faktiskt skulle kunna tänka mig vara rolig även som automatbil, doc något tröttare.Som du kanske ser i tråden så är det inte specarna det handlar om, då är manuell snabbare än automat men det krävs en förare som kan köra med fullgasväxlingar och framförallt kunna starta ! Det är i starten vi med automat lägger grunden till vårt flin 201 m bort Och, jag lovar, jag har tillsammans med en manuell Musse kört massor med race för att just se skillnader hur bilarna går och han kan köra ! Detta också med olika optioner på bilarna såsom CAI+tune, utväxling, underdrive pulleys osv. Det krävdes Streetradialer och optimala växlingar för att jag skullle få torsk och det med en hundradel ! Nä, specar i alla ära men få kan/vill växla med pelle i botten !HD-man, hur fort har du kört på 201 resp 401m ?Angående Streetfightern så är det något jag funderat på faktiskt så vi får se om det blir en sådan om jag inte byter till en manuell bil ! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.