JanneJ October 9, 2009 Report October 9, 2009 En gång i den mörka forntiden hade jag tillsammans med en arbetskamrat en Austin Allegro 1975 som pendlarbil till jobbet på Ericsson i Borås.Skälet till att ha en pendlarbil var att vi fick den gratis bara vi hämtade bort det från granen under vilken den hade stått parkerad i ett antal år.Granen hade agerat närgången carport och försett bilen med gott skydd men även repor och en konstant fuktig miljö.Budgeten för pendlarbilen sattes till 0:-, dvs inget fick kosta något.Mitt dåvarande garage hade plats för 3 bilar så Allegron fick samsas med en MGB och en Triumph, det kändes direkt att garaget kokade av positiva vibrationer när de 3 engelsmännens själar enades.Allegrons pånyttfödelse kan närmast liknas vid att återuppliva en oxfile, oddsen var inte med oss.Som moralisk påhejare införskaffades en gul kassettradio med inbyggd TV och ett band med Nirvana, denna hängde på en skruv på garageväggen och spelade för oss varje gång vi slet med Allegron.Efter en kvadratmeter plåt fanns det på nytt något att sätta fötterna på när man klev in i bilen, lite hemmagjorda skärmkanter och annan trivialia gjorde att bilen blev hyfsat vind och vattentät.Bromsarna fick en omgång med slägga och 556, helt plötsligt gick bilen att rulla och vi såg ljuset i tunneln. I ett anfall av övermod fick vi för oss att försöka starta motorn. Försöken fick avbrytas efter några minuter när bensinstanken var outhärdlig. Ok, lite slangar måste bytas, fanns som tur var i garaget så än så länge hade budgeten inte spräckts ( plåten var gratis - bra med kompisar som är plåtslagare). Vid närmare kontroll visade det sig också att tändstiften var helt slut, vi letade frenetiskt och hittade 4 battre begagnade stift, ett låg i en glasslåda som förre hyresgästen av garaget lämnat kvar och var lite kortare än de andra...till slut hade vi 3 olika fabrikat av tändstift. Allegron insåg att det inte var läge för att tjura och smattrade igång med ett fasansfullt rytande då avgasröret var av efter grenröret...Fortsättning följer.. Citera
Svedis October 9, 2009 Report October 9, 2009 Vi väntar!!! ( spännande när du hittade begagnad olja??) Citera
JanneJ October 9, 2009 Author Report October 9, 2009 Efter en stunds rotande i skrotlådorna hade vi hittat en begagnad simons 2" dämpare som satt på MGB'n och ett större antal rörstumpar inklusive en rejäl bit rör från en förbudsskylt ( tror det var parkering förbjuden som svärfar "hittade" utanför garaget..) Min kompis som precis hade begått sin entre i migsvetsens värld tog sig an projektet avgassystem med en närmast manisk iver. Resultatet blev ett system som inte tog hänsyn till något av det som konstruktörerna till Allegron en gång i tiden mödosamt hade jobbat fram, systemet gick mer eller mindre spikrakt från motorn till utblåset, under bakaxeln..Ljudet blev en hit, sällan har en Allegro talat med så läckra avgastoner. En erfarenhet dock...rör till skyltar är galvade+svets=rök..Bilen var i ett stort behov av bättringsfärg efter att diverse rostiga plåtar ersatts med frisk. Originalfärgen kan närmast beskrivas som senapsgul, en inte allför vacker kulör som tyvärr var populär på 70-talet. I vår starkt begränsade budget rymdes inget inköp av färg i rätt nyans och efter ett djupdyk i färglådan stod vi med ett antal burkar varav ingen innehöll senapsgult.Blandning var lösningen! Efter ett par kvällar av mer eller mindre kreativt färgblandande hade vår allegro 7 nyanser av beige-brun-gul färg, men det var gratis!Inför det trånga nålsögat i form av Svensk bilprovning hade vi ett stort problem att lösa, däck.. Vår 0-budget led avgrundsdjupa kval, vår nattsömn utblev, mammon visade sitt vämjeliga ansikte och vi blev tvungna att kapitulera och ta fram plånboken, inte utan strid dock.Ett korståg inleddes mot däckshandlare i Borås där huvudsyftet var att få dem att förstå att det är moraliskt fel att tjäna pengar på däck till en Allegro.Till slut fick vi tag på 4 st Barum 165*13 till det facila priset av 400:- för allihop monterat och klart. Datumkoderna hade vittrat bort och detta stärkte oss i tron att dessa däck skulle ha evigt liv.Besiktningen gick bra och för första gången på många år kunde Allegron låta sin hydrolasticfjädring visa hur långt in i framtiden Engelsmännen var på 70-talet.Livet som pendlarbil har börjat.Fortsättning följer.. Citera
Lassemålare CMC 2071 October 9, 2009 Report October 9, 2009 Vist fan hade dom en fyrkantig ratt, eller är jag( gud hjälpe mig ) uteoch cyklar. MVH Lasse. Citera
JanneJ October 10, 2009 Author Report October 10, 2009 Dag 1 var en stor dag, jag och min jobbarkompis kände att vi var med om en pånyttfödelse av ett stycke engelsk bilhistoria. Majestätiskt gled vi ut på RV41 och accelererade upp till 100 km/h, fjädringen svalde varje ojämnhet och den 5-växlade lådan lät motorn arbeta på låga tysta varv.Inredningen med sin bruna tjocka matta och sina bruna galonsäten kändes som en liten bit av det mysiga England åkandes runt på Svenska vägar, det var bara brasan som fattades. Vi började prata engelska med varandra, det känndes så rätt på något vis. Idyllen var fullständig när vi började diskutera en sak som jag senare har ångrat djupt, vi började prata om att byta ut den fyrkantiga bruna ratten mot en astrali plast/läderratt som jag hade hängande i garaget..Jag tror att det var det här som knäckte psyket på bilen, efter rattbytet som genomfördes samma kväll blev inte allegron sig lik mera. Rätt snart blev vi varse att allegron inte mådde riktigt bra, tyvärr förstod vi inte i vår ungdomliga enfald att vi var de skyldiga genom kränkningen med ratten.Kopplingen slirade vid belastning och oljekonsumtionen var omåttligt hög. Alla former av accerelationstester var uteslutna då 1500 cc motorn svarade med att vrida loss kopplingen och låta kraften försvinna i en doft av lamell samtidigt som bakomvarande bilar försvann i en oljedimma som var substansiell.På något sätt tog felen ut eller åtminstone kompenserade för varandra, vi var tvungna att gasa mjukt i alla situationer. Vi lärde oss leva med egenheterna och mil efter mil lades till vägmätarens redan respektabla 15000. Oljetörsten var konstant, 1 liter per 30 mil, lagom till varje tankning var det dax för en slurk olja. Vår 0-budget ogillade alla inköp, den nödvändiga bensinen fick vi vacket acceptera, men oljan..nej,nej.Vi började tigga spillolja av alla kompisar som bytte på sina finbilar, detta var på den tiden ( tidigt 90-tal ) då en vanlig människa fortfarande kunde byta olja på sin vardagsbil. Snart var ryktet spritt och spillolja fanns att hämta lite overallt, faktum är att de flesta hade någon eller flera dunkar stående i garaget som de vid tillfälle skulle köra till återvinningen vilket till vår lycka inte skedde så ofta. Den kolsvarta olja som vi matade allegron med måste ha varit en fantastisk blandning av kvaliteer och viskositeter, ibland körde vi kanske på 12,6W-42 och ibland 7W-25.8.Trots detta knotade aldrig allegron, 7-10 mil om dagen sommar som vinter och motorn spann som en katt hela tiden. Enligt alla kompisar borde den ha rasat omedelbart eller åtminstone inom en vecka, men inget hände. De tre olika fabrikaten av tändstift trivdes också utmärkt tillsammans, inte en enda gång vägrade allegron att starta.Tryggt vaggade den oss fram och tillbaka till jobbet och allegron blev en del av vardagen. För att ha något att göra för co-drivern installerade vi en primitiv variant av färddator, vi fick aldrig trots mycken tid någon ordning på kalibreringen av bränsleflödet så vi justerade till slut instrumentet efter vår magkänsla tog alla mätvärden med en stor nypa salt, men det var en underhållande grunka!Stereon hade naturligtvis också 0-budget, vad annars? En beg Philips kassettstereo fick vi av en kompis, en booster hade jag i källaren (booster= forntida förstärkare som får signal från högtalarutgångarna på stereon ) och en Altec Lansing 15" PA-bas som vägde över 20 kg var stommen i ljudanläggningen. Ärligt talat lät det rätt dåligt men väldigt högt!Allegron hade också en närmast futuristisk extrautrustning i form av en Ericsson fastmonterad GSM telefon, bristen på GSM-basar var ett problem så man fick välja noga var man skulle ringa. Den var också till stor glädje för co-drivern med sina intressanta menyer. Kompisen provade en gång att ställa in portugisiska som språk...det tog flera dagar innan vi hade hittat tillbaka till svenska. Till slut hann dock rostmasken ifatt oss och allegrons försök att komma genom Bilprovningen misslyckades. Paradoxalt nog ställdes den åter under granen och ett par år senare gjorde den sin sista resa till skroten.Den fyrkantiga ratten hade jag hängande flera år senare ovanför min arbetsbänk på jobbet, till slut med en dödsruna nerskriven på baksidan av ett visitkort fasttejpad på kringlan.The End. Citera
Tobias CMC1505 October 10, 2009 Report October 10, 2009 Meeeeeeeeeeeeer !Dethär var ju skitbra läsning ju! Citera
Per Berglund October 10, 2009 Report October 10, 2009 Rolig läsning Janne! Du bör nog fundara på att börja tjäna ett par slantar som "motor" författare! Citera
pools October 10, 2009 Report October 10, 2009 He, he, det var kul att läsa. Var f-n har du fått dina författarkunskaper ifrån?Du brukar ju skriva på forumet ofta, men inte så här. Eller var det en "fredagskvälls-öl-inspirerad-historia" du kom på? Du har aldrig tidigare nämnt nåt om Allegron vadjag kan minnas.Kul läsning var det i alla fall. Hälsa katten!pools Citera
JanneJ October 11, 2009 Author Report October 11, 2009 He, he, det var kul att läsa. Var f-n har du fått dina författarkunskaper ifrån?Du brukar ju skriva på forumet ofta, men inte så här. Eller var det en "fredagskvälls-öl-inspirerad-historia" du kom på? Du har aldrig tidigare nämnt nåt om Allegron vadjag kan minnas.Kul läsning var det i alla fall. Hälsa katten!poolsVerkligheten är en bra källa till berättelser, Allegron är sann.Alla mina katter hälsar tillbaka Citera
pools October 11, 2009 Report October 11, 2009 Jag ser att avatarerna går åt katthållet nu. Kul, det gillar jag. Då får jag väländra min egen till en kattbild. Och då väljer jag en bild på våran älskade Nassesom nu har varit borta i 9 veckor. Han försvann den 8:e augusti. Han var denyngsta av våra tre katter. Hans försvinnande har tagit oss väldigt hårt. Han varju "lillgrisen" Yngst och den mest sociala personligheten av dom tre.Vi var ute varje kväll under flera veckor och sökte efter honom. Utan resultat.Vi har annonserat i tidningen, på ICA och Konsum. Vi fick några svar, men detvar inte han. Vi saknar dej Nasse! Mvh.pools Citera
JanneJ October 11, 2009 Author Report October 11, 2009 Jag ser att avatarerna går åt katthållet nu. Kul, det gillar jag. Då får jag väländra min egen till en kattbild. Och då väljer jag en bild på våran älskade Nassesom nu har varit borta i 9 veckor. Han försvann den 8:e augusti. Han var denyngsta av våra tre katter. Hans försvinnande har tagit oss väldigt hårt. Han varju "lillgrisen" Yngst och den mest sociala personligheten av dom tre.Vi var ute varje kväll under flera veckor och sökte efter honom. Utan resultat.Vi har annonserat i tidningen, på ICA och Konsum. Vi fick några svar, men detvar inte han. Vi saknar dej Nasse! Mvh.poolsDet är så sorgligt när nån katt försvinner , att inte veta är den jobbigaste situationen.Den svarta på min avatar är Malte, en hankatt på 1½ år numera berövad sin manlighet.En dag satt han på köksgolvet med en mus i munnen, jag tyckte det såg lite dråpligt ut och plockade fram kameran. I kamerans sökare såg jag hur musen rörde sig! den levde Jag plockade ut den ur munnen på Malte och kollade den noga, alla ben var ok, inga sår, bara lite tilltufsad i pälsen. Bad min sambo öppna ytterdörren och ta fram ett par skor, musen skulle tillbaka till skogen.Släppte den på en grästuva och såg till att den kunde röra sig och önskade lycka till med resten av livet innan den snabbt kilade iväg. Citera
Svedis October 13, 2009 Report October 13, 2009 Vist fan hade dom en fyrkantig ratt, eller är jag( gud hjälpe mig ) uteoch cyklar. Skönt lasse, 4-kantig ratt och begagnad olja. Jag visste att verkligheten ibland är bättre än fantasin. Skriv om nästa bil nu Janne.//Svedis Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.