Jump to content

Skillnad bakaxel '69/'70


Recommended Posts

Hej!

Fick höra att jag hade en 9-tummare från en 69:a av en tidigare ägare till min bil, finns det någon skillnad i bredd på bakaxel 69/70 eller är det samma mått? Jag har en '70 Mach1 om det spelar någon roll...

I samma veva undrar jag om någon har maxmått på fälgar och däckbredd som passar i bakre hjulhus. Tänkte passa på att sätta på lite fetare sulor till diffspärren som kommer till nästa säsong. Min bil är rejält sänkt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Fick höra att jag hade en 9-tummare från en 69:a av en tidigare ägare till min bil, finns det någon skillnad i bredd på bakaxel 69/70 eller är det samma mått? Jag har en '70 Mach1 om det spelar någon roll...

Samma bredd 69 og 70.

John

Link to comment
Share on other sites

:D Maxbredd och maxdiameter på däck i hjulhuset kan vara ganska svårt att få reda på exakt, även om man läser de listor som finns på nätet. Fjädrar och stötdämpare påverkar också mycket samt om du ska ha 14, 15,16,17 tums fälgar påverkar förstås var och om fälgen "tar i". Det bästa är att mäta och prova. :D

Hade själv problem när jag skulle beställa, eftersom jag skulle beställa dom "custom made" från USA med valfri backspace. Jag har 15X8 med 5 tums backspace bak med 275:or (BfGoodrich) på min 69:a men ska. ev. prova med 295:or men då måste jag gå ner i däckprofil. Lycka till! :D

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Tack Mats.

Jag funderade på 15x8 Magnum 500 med 275x70, det kanske borde passa på min om du inte har några problem. Ska ut till garaget imorgon och mäta lite så får vi se. 8)

Kan rekommendera dig att köra 16" minst till en början.

Dom 15" blir för små efter en stund... :)

Link to comment
Share on other sites

:D Hej igen! :D

Ja, 275:or får du in lätt men om du ska ha 70 profil blir det ett stort hjul i diameter. Jag har 275 60 15 och det är 28 tum ( = 71.1 cm) i diameter så du kan ju mäta och kolla vad du har nu. Om du ska ha 275 70 15 blir det ytterligare 5.5 cm i diameter =76.6 cm. Jag har 235 60 15 fram och det hjulet blir ju då 66.3 cm i diameter, ca 5 cm mindre diameter än bak. Jag tycker om lite större hjul bak än fram vilket då höjer upp baken ytterligare ca. 2.5 cm. Allt är ju en smaksak och jag är gammalmodig

och gillar mycket gummi ( utom i sängkammaren förstås)och inte så stora fälgar men om jag hade möjlighet att testa olika fälgar håller jag nog med Tobias om att 16 bak hade varit kul att kolla då det hjulet är så pass stort att det blir mycket gummiprofil ändå.

:D Mvh. Mats :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...