Herrgård October 27, 2009 Report October 27, 2009 Hejsan!Jag är i på väg att byta åt mig en fox -89 men i annonsen står det, citat: 5 växlad manuell(short shift 2ans växel funkar bara om den växlas hårt och växlings mekanismen kärvar Fixa eller byta? Slut citat.Är det något man skall vara orolig över eller är det lätt fixat? Säljaren nämde att vxl spaken är trög även i sidled. Citera
1096 October 27, 2009 Report October 27, 2009 Är priset därefter så är det ju inga problem... T5an är en okej låda att skruva med men en översyn så kan man nog ganska snart se vad som är orsaken till strulet... Fråga om den funkar med standardshifter... vet ju aldrig. Citera
Herrgård October 27, 2009 Author Report October 27, 2009 Om jag uppfattade honom rätt så fanns inte original shiftern. Nåt annat man rent spontant skall tänka på när det gäller manuell låda? Jag trivdes kanonbra med den "gamla" foxen, men tyvärr så litade jag inte tillräckligt mycket på den lådan(aut) för att åka bana med. Bilen inspirerar ju till buskörning på bana/småvägar Citera
1096 October 28, 2009 Report October 28, 2009 Mja... Fox med automat kan väl vara okej om man vill åka rakt fram... Visst är det en potent busbil men finns ju en del måsten som jag ser det... I med en rappare utväxling i bakaxeln och sen dit med ett par bromsar... finns ju i stort sett inga original. Vad gäller lådan på "annonsbilen" så kan det ju bero på allt från nåt skitfel till att den blivit misshandlad eller på annat vis gett sig. Vill du renovera själv så ligger "kittet" på ca $250 med alla slitdelar. Är det sen nåt annat trasigt så är det nog inga större problem att få tag i detta. Så ser det förresten ut invändigt.. Mvh, Citera
87gt50 October 29, 2009 Report October 29, 2009 Originalshiftern vill man inte ha oavsett vilket. Det kan vara nåt så enkelt som att ändlägesskruvarna i shifterns bas är fel justerade, men det kan ju så klart även vara nåt internt. T-5an är inget problem att skruva med, och delar finns det lätt att tillgå. Jocke, som misshandlat sin T-5a en hel del... Citera
1096 October 29, 2009 Report October 29, 2009 Originalshiftern vill man inte ha oavsett vilket.Det håller jag också med om men tanken var att man kunde provat med den om det just vore så att den som sitter där nu inte var rätt inskruvad. Likaså om man släppt ut skruvarna för långt o lådan på så vis bottnar kan det hända saker om man växlar lite tufft.. Nåt som kanske låter lite långsökt men om man tänker sig att kulan är uppsliten eller plattan som kulan löper i är skadad borde det kunna gå rätt kärvt också.. Alltså de bitarna som sitter under biten där spaken går ner i på bilden... Citera
Recommended Posts