freddan302 December 4, 2009 Report Share December 4, 2009 Lite kort om bilen! Köpte den 2006 helt orginal. Vintern 2006/7 så blev det väghållningen som fick sig en översyn, bussningar, bromsar etc. etc byttes! En eaton posi lamelldiff hittade även dit tillsammans med en aluminiumkardan.Motorn har varit det enda som har hållts standard och har alltid varit för "slö" för bilens chassie. Headers. avgassystem och sånt har ju hittat ner men det har inte nämnvärt ökat prestandan! Nu i sommar monterade jag dock lustas, körde först 75hk men ökade rätt fort till 125 Blodad tand som man fick så ville jag ha den effekten hela tiden och fyllning av tuben var mest besvärligt och dyrt... Självklart blev valet singelturbo eftersom det inte finns nån sån här bil som jag har med turbo "rätta mig om jag har fel" Kompressor är pasé! Turbon:Slutligen nån bild på bilen!Fällfors:Motorn lite mera i detalj:V8 Smallblock 5.0 EFI 302cui.Kommer köra med orginal "longblock".Blir att sätta ARP pinnbult och andra packningar. 42lbs spridare.Orginal insprut tuned med Quaterhorse "grej som öppnar upp orginaldatorn så man kan utföra ändringar". Turbon är en T7044mm wg och 50mm dump. Motorn hur den såg ut för ett tag sen: Kommer även kasta ut orginal T5 Lådan mot en TKO, aningen stöddigare! Lite av grejerna:Turbon kommer hamna under huven på passagerar sidan.Typ såhär, turbon är bara lagd på plats!Grenrören och en massa grejer till växellådsbytet som jag har beställt från usa kommer inte förän i mars vad jag får höra...(jäkla container)Skriver mera när det händer nåt... Ska snart ta ut motorn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman December 4, 2009 Report Share December 4, 2009 verkar sjukt ballt. Hoppas du får till en bra mappning också :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 December 4, 2009 Report Share December 4, 2009 Ska bli skoj o följa tråden.... Men - är det inte en cylinderbank på andra hållet med? Tur du har långa rakor där uppe i norr så du får snurr på den där flåsarn....Blir nog skitbra där där.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne December 5, 2009 Report Share December 5, 2009 Coolt...... Håller på att samla delar för att turboladda min egen 66'a Följer trådar på diverse olika forum för att göra så lite egna misstag som möjligt /Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 December 6, 2009 Author Report Share December 6, 2009 Skoj med flera turboladdade mustanger! håller också på att studera en massa olika forum så man gör någorlunda rätt från början..hänger rätt mkt på www.theturboforums.commkt kunskap och coola byggen på den sidan! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JOBER December 14, 2009 Report Share December 14, 2009 Riktigt clean, mycket snygg vagn!!!!Hur mycket är den sänkt?Var har du fått tag på spoilerläppen?Mvh/ Johan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 December 15, 2009 Author Report Share December 15, 2009 Tack! Den är sänkt med Eibach Sportline fjädrar + Tokico Illumina stötdämpare, vet inte hur mkt det sänker men det är kring 2,5" tror jag... Ligger riktigt bra på vägen! Har även Eibach krängningshämmare fram och bak på den nu... Framläppen är från http://www.americanmuscle.com En liten update då, har tagit bort lite kablar och sånt för att få lite cleanare under huven... Snart ska motorn ut så då kommer det massa bilder. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 3, 2010 Author Report Share January 3, 2010 Nu i afton har motorn kommit ur samt blivit lite isärplockad! Bilder:Här ska det städas upp. Tvättas, lackas etc. Och det här är nuvarande läge! Nu när man har motorn i stativet så känns det lite motigt att sätta ihop den med orginalgrejer igen... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 6, 2010 Author Report Share January 6, 2010 Idag har jag lyft på topparna, allt såg bra ut!Honingsspåren är kvar i alla cylindrar efter drygt 10000mil och några flaskor lustgas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman January 6, 2010 Report Share January 6, 2010 honingsmärkena brukar sitta kvar i all evighet Kommer bli trevligt det här bygget. Hoppas det blir cleant och lite diskret så inte bilprovningen blir ledsna hehe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 14, 2010 Author Report Share January 14, 2010 Slänger in lite bilder! Är det nån som har nån beskrivning eller liknande hur man får isär lyftarna, tänkte rengöra dom... Ser att det sitter en låsning på ovansidan men vill inte sprätta den och se delarna bara segla iväg över golvet! Kolla vilket porrigt block (XXX) Här står den och vilar för tillfället, ska måla blocket sen... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman January 15, 2010 Report Share January 15, 2010 Valve Tappet, HydraulicBefore replacing a hydraulic valve tappet (6500) for noisy operation, ensure the noise is not caused by improper valve to rocker arm clearance or by worn rocker arms (6564) or push rods (6565).Removal1. Remove the intake manifold (9424) and related parts as outlined.2. Remove the valve covers (6582). Loosen the rocker arm seat bolts and rotate the rocker arms to the side.3. Remove the push rods and identify them so that they can be installed in their original positions.4. Remove the valve tappet guide plate retainer bolts.5. Remove the valve tappet guide plate retainers (6C515) and valve tappet guide plates (6K512). Identify the valve tappet guide plates so they may be installed in their original positions.6. Using a magnet, remove the valve tappets and place them in order so that they can be installed in their original bores. If the valve tappets cannot be removed from their bores due to excessive varnish, etc., it may be necessary to use a claw-type tool or a magnet to remove them. Rotate the valve tappet back and forth to loosen the valve tappet from the gum or varnish that may have formed on the valve tappet. If necessary to disassemble a valve tappet, refer to «Valve Tappet Disassembly and Assembly» as outlined.Installation1. NOTE: Valve tappets and bores are to be lubricated with Engine Assembly Lubricant D9AZ-19579-D or equivalent meeting Ford specification ESR-M99C80-A before installation. Clean outside of valve tappets and install in the bores from which they were removed. If a new valve tappet is being installed, check the new valve tappet for a free fit in the bore in which it is to be installed. Lubricate the valve tappet and bore with Engine Assembly Lubricant D9AZ-19579-D or equivalent meeting Ford specification ESR-M99C80-A before inserting the valve tappet in the bore.2. Install valve tappet guide plates in their original positions then install valve tappet guide plate retainer.3. Install the push rods in their original position. Apply Multi-Purpose Grease D0AZ-19584-AA or equivalent meeting Ford specification ESB-M1C93-A to the valve stem tips and the push rod ends.4. Lubricate the rocker arms and rocker arm seat (6A528) or roller rocker arms with Engine Assembly Lubricant D9AZ-19579-D or equivalent meeting Ford specification ESR-M99C80-A. Position the rocker arms over the push rods and tighten rocker arm seat bolts to 24-34 N-m (18-25 lb-ft). Perform a «Valve Clearance Adjustment» as outlined.5. Install the valve covers with a new valve cover gasket (6584) or equivalent where specified.6. Install the intake manifolds and related parts.7. Run the engine and check for leaks. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 15, 2010 Author Report Share January 15, 2010 tack det var bra beskrivning men inte riktigt det jag sökte..Tänkte mera på hur man får isär själva lyftaren?Få lös dom från blocket är enkelt, bara att dra ut dom... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman January 15, 2010 Report Share January 15, 2010 Valve Tappet, HydraulicThe internal parts of each hydraulic valve tappet (6500) are matched sets. Do not intermix the parts. Keep the valve tappets intact until they are to be cleaned. Valve tappets should always be tested after assembly. Refer to the cleaning, inspection and test procedures in «Section 03-00».Disassembly1. NOTE: Disassemble and assemble each valve tappet separately. Identify the valve tappets so they can be installed in their original bores. Grasp the lock ring with needlenose pliers to release it from the groove. It may be necessary to depress the plunger to fully release lock ring.2. Remove the push rod cup, metering valve (disc), plunger and spring.3. Remove the plunger assembly, the check valve and the check valve retainer and plunger spring. Carefully remove the plunger spring, the check valve retainer and the check valve disc from the plunger.Assembly1. Place the plunger upside down on a clean work bench.2. Place the check valve (disc or ball check) in position over the oil hole on the bottom of the plunger. Set the check valve spring on top of the check valve (disc or ball check).3. Position the check valve retainer over the check valve and spring and push the retainer down into place on the plunger.4. Place the plunger spring and then the plunger (open-end up) into the valve tappet body.5. Position the metering valve (disc) in the plunger, and then place the push rod cup in the plunger.6. Depress the plunger and position the closed end of the lock ring in the groove of the valve tappet body. With the plunger still depressed, position the open ends of the lock ring in the groove. Release the plunger and then depress it again to fully seat the lock ring.7. Use the Hydraulic Tappet Leakdown Tester TOOL-6500-E or equivalent to fill the valve tappets with test fluid. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman January 15, 2010 Report Share January 15, 2010 här kommer en bild... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman January 15, 2010 Report Share January 15, 2010 jag gjorde i ordning en explorer-motor för ett halvår sedan. Pillade isär varje lyftare som var redigt fylld med smack. Funkade görbra. Funkar fortfarande. Pilligt men roligt (men jag måste erkänna... va tvungen att tjacka 3 nya lyftare.. det hmm.. råkade "försvinna" några delar haha) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 16, 2010 Author Report Share January 16, 2010 Tack så mycket! Var precis det jag sökte Hehe får se hur många delar jag tappar bort då... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 17, 2010 Author Report Share January 17, 2010 Igår målade jag blocket... Blev svart hammarlack på spray, blev riktigt bra! FöreEfterNästa grej på listan är att rengöra lyftarna... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 17, 2010 Author Report Share January 17, 2010 Nu ikväll har det rengjorts lite lyftare och sånt, tappade inte bort en enda del Plockade lös en efter en och satt dom i ordning, använde en sån där man gör is i. Här är alla urtagna och uppradade.Tomt i blocket men ack så rent Här är alla rengjorde och återmonterade, känns bra att kolla igenom när man lika hade upp insuget.Och här är motorn som den står nu. Ska blästra lite grejer här framöver.Sen kommer det grejer i mars så jag får ihop maskinen! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 January 18, 2010 Report Share January 18, 2010 Börjar ju se roligt ut det där... Har du styrénpulkan som vinterbil? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 19, 2010 Author Report Share January 19, 2010 Börjar ju se roligt ut det där... Har du styrénpulkan som vinterbil?Hehe nä det är en kompis bil, vi delar garage tillsammans... -UPDATE-Fått blästrat främre motorkåpan ikväll, gud så bra det blev! Ska lämna en massa bultar och sånt på elförzinkning sen, någon här som vet av nåt bra ställe? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ January 20, 2010 Report Share January 20, 2010 Mycket trevlig tråd Bra bilder och regelbunden update, du bidrar verkligen till ett levande forum.Hälsningar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 30, 2010 Author Report Share January 30, 2010 Idag har det hänt lite till... Har blästrat lite mera delar samt lackat dom, blev rätt bra tycker jag... Maskerat där vattenpumpen ska sittaHär är servopumpen och ett fäste för generator och ac-pump, servopumpen blev lackad sidensvart...Ser lite bättre ut än orginal dassgula färg!Ett till fäste för servopumpen samt kåpan för vattenpump/kamdrivning.Och här är allt samlat, blev stor skillnad mot hur det såg ut tidigare!Kommer även dit en sån här plåt för att täcka en massa fula hål, blir nog bra! Mvh. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne January 31, 2010 Report Share January 31, 2010 Inspirerande /Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 January 31, 2010 Author Report Share January 31, 2010 Blev lite gjort idag också, AC-Pumpen fick lite färg på sig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.