Jump to content

Jäkla bil besiktning.


Lassemålare CMC 2071

Recommended Posts

Jag skulle besikta Saaben i Måndags men fick ett pucko till besiktningsman allt var bra tills jag upplyste honom

om vissa grejjor. :crazy:

Saken var den att jag hade några torrsprickor i sommardäcken typ alla fyra men det kollade han inte förän jag

talade om det för honom, men jag sade att i morgon första December kommer vinterdäcken på och sommardäcken gå i pension, men ändå ansåg

han att det var nödvändigt att ge mig en åter besiktning för att visa att jag bytt däck på bilen, och vad kostar det 250 kr extra eller.

Tänk när gnäll Fredde och den Blåa maffian har privatiserat bilbesiktningen då får vi alltid ombesiktning oavsett hur fina bilarna är

man måste ju få in pengar till den 30% avkastning. :twisted:

MVH Lasse. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Något jag lärt mig om bilprovningen är att man skal hålla munnen stängd och endast svara kortfattat på fågor.

då har jag inga problem.

Bes min 745a 1992 i fredags har spacer plattor fram o bak såg att han tittade skumt på de, hadde jag sagt något om de så hadde det blivit ombes direkt:-)

Men nu fick jag bara beröm och blankt papper:-)

Jag skulle besikta Saaben i Måndags men fick ett pucko till besiktningsman allt var bra tills jag upplyste honom

om vissa grejjor. :crazy:

Saken var den att jag hade några torrsprickor i sommardäcken typ alla fyra men det kollade han inte förän jag

talade om det för honom, men jag sade att i morgon första December kommer vinterdäcken på och sommardäcken gå i pension, men ändå ansåg

han att det var nödvändigt att ge mig en åter besiktning för att visa att jag bytt däck på bilen, och vad kostar det 250 kr extra eller.

Tänk när gnäll Fredde och den Blåa maffian har privatiserat bilbesiktningen då får vi alltid ombesiktning oavsett hur fina bilarna är

man måste ju få in pengar till den 30% avkastning. :twisted:

MVH Lasse. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

jimmieG, har du en gammal 900 T8?

Börjar bli ovanliga, jag saknar faktiskt min gamla 82'a......gillade "turboknuffen" i den.

Det är visserligen inte ovanligt med snabbare bilar (har minnst 3 st snabbare bilar själv just nu) men det var ändå lite kul kännsla när "alla" hästarna samarbetade (fullt laddtryck alltså :-- ).

Hoppas det går bra med besiktningen !!!

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Lasse,

Misströsta inte. Vi har bara privata besikningsställen här i Texas med rullande landsväg

som testar avgaerna vid konstant 1500rpm och 2500rpm och det kostar $39.

Besiktigade min 88:a cab i förra veckan och det gick bra som vanligt. Hittar de något här

innan avgastesten säger de till dig och du betalar inte ett dugg för besiktningen. Hittar de något fel vid avgastesten betalar du men får återtesten gratis. Bra att ha vanliga verkstäder och smörjställen göra detta. T.ex. om vindrutetorkarbladen behöver bytas gör de detta åt dig.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Något jag lärt mig om bilprovningen är att man skal hålla munnen stängd och endast svara kortfattat på fågor.

då har jag inga problem.

Bes min 745a 1992 i fredags har spacer plattor fram o bak såg att han tittade skumt på de, hadde jag sagt något om de så hadde det blivit ombes direkt:-)

Men nu fick jag bara beröm och blankt papper:-)

Samtidigt är man ju ganska intresserad av vilka fel som finns på bilen, så man kan

åtgärda dom. Man vill ju gärna ha en bil som är säker att köra. När jag besiktigade

min Musse första gången, sa jag åt mannen att göra en REJÄL genomgång. Och det

gjorde han, höll på i nästan en halv timme. Sen sa han: det som har varit rostigt är

antigen utbytt eller lagat, det finns ingenting att anmärka på, du har en jättefin bil!

Tack för det Mats! :clap: Jag hade ju dessutom piffat upp lite under huven, och när

han lyfte på huven och tittade in så blev han tyst en halv minut. Sen ropade han på

sina kollegor: Kom grabbar, får ni se nåt. Så här ska ett motorrum sen ut! Jag var

jättestolt.

Det blev hög musik på stereon på vägen hem. :P:P

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Jo kolla avgaserna är väl en sak Bosse, men i Sverige kollar dom ju allt, visst jag håller med dig Polls det är bra att få

veta om det är något som kan bli farligt absolut. :thumbup:

Men ibland känns det som en del, men inte alla besiktningsmän bara måste hitta nåt att slå ner på, och som alla vet " den som söker han finner"

men det skall erkännas jag har haft bra besiktnings gubbar också, det finns alla sorter så är det. :crazy:

Det som oroar mig Bosse är att så fort man sitter i händerna på någon som har möjlighet att tjäna pengar på något som jag måste göra varje år, dessutom kan

tjäna ännu mera pengar på att jag måste komma tillbaka, som i mitt fall för att visa upp att jag har satt på de vinterdäck som jag enligt lag måste ha på bilen

efter 1 December. :shock:

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte hur man kan gnälla på bilprovningen när man medvetet åker in med spruckna däck (som för övrigt e helt vansinnigt att köra med överhuvudtaget), istället för att byta till vinterdäcken en dag tidigare o slippa allt tjafs, och sen dessutom beklaga sig på ett forum??

Bilprovningen har mer och mer streamlinat sig på att kontrollera trafiksäkerheten hos bilarna, vilket tydligen är ett bra initiativ då uppenbarligen t.o.m. "bilintresserade" ignorerar en sån viktig detalj som däckens kondition. Detta gör ju att t.o.m. jag börjar uppskatta Bilprovningens arbete, då jag och min familj tvingas dela vägar med dessa förare/bilar...

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Åja ta inte i så du skiter på dig Jocke. :twisted:

Vi pratar minimala småsprickor i dom övrigt bra däcken egentligen inget att bry sig om enligt däckskillen som är min granne

men med ficklampa och förstoringsglas så såg han de men som cmc 49 säger man skall hålla käften och möjligen bara svara på tilltal. :crazy:

Sicken jeppe, tror du jag skulle köra omkring med stora sprickor i däcken ojojoj, nä bilen stod stilla i 6 månader och då uppkom dessa små

sprickor på dom är så små att man bara med svårighet kan se de när bilen står just på den del av däcken där dom finns. :roll

För övrigt är det bara det yttersta tunna gummi skicktet som har små sprickor totalt jäkla ofarligt. :shock:

Gå runt med ficklampa och förstoringsglas så kanske du hittar dom själv på din egen bil/bilar ( töm ut lite luft rulla lite och kolla) specielt på vinterdäcken

kanske du får dig en överaskning. :roll:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Lasse,

Du missförstod nog mig. De kollar allt här också, inte bara avgasutsläppen.

Provkör bilen och bromsar väldigt hårt utan att hålla i ratten. Den enda riktiga skillnaden är

all avsaknad av rosthammare eftersom bilarna inte rostar.

Kommer ihåg en gång i tiden (raggartiden) när jag blev stoppad i en flygande besiktning

i min 59:a Kapitän. Två poliser kröp under bilen och en körde med en skruvmejsel upp

i underredet (bilens alltså) och naturligtvis lyckades han få till ett hål.

Han skrek åt mig, fan här är ju ett hål, varvid jag surt svarade, NU JA.

Blev en stor ombesiktning efter detta misstag. Skulle hållit min stora käft.

Vid en annan flygande i samma bil klagade polismannen på att mitt A nummer var klistrat

direkt på bakluckans undre kant. Polisen sade till mig: Vet du inte att numret skall sitta

på plåt varvid jag svarade, va fan tror du bilen är gjord av då. Han blev inte glad.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

HaHaHa det var bra svarat Bosse, ja det händer en och annan gång att dom fortfarande är vårdslösa med hammaren

men värst är att dom är så jäkla ojämna i sin bedömning. :evil:

Som när jag besiktade Mustangen den 1 april när jeppen stod och räknade blinkers hastigheten men till slut klarade han inte av att

både räkna och kolla blinket så han skrek efter hjälp men fick till svar att sluta med det där larvet. :crazy:

MVH Lasse. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Åja ta inte i så du skiter på dig Jocke. :twisted:

Vi pratar minimala småsprickor i dom övrigt bra däcken egentligen inget att bry sig om enligt däckskillen som är min granne

men med ficklampa och förstoringsglas så såg han de men som cmc 49 säger man skall hålla käften och möjligen bara svara på tilltal. :crazy:

Sicken jeppe, tror du jag skulle köra omkring med stora sprickor i däcken ojojoj, nä bilen stod stilla i 6 månader och då uppkom dessa små

sprickor på dom är så små att man bara med svårighet kan se de när bilen står just på den del av däcken där dom finns. :roll

För övrigt är det bara det yttersta tunna gummi skicktet som har små sprickor totalt jäkla ofarligt. :shock:

Gå runt med ficklampa och förstoringsglas så kanske du hittar dom själv på din egen bil/bilar ( töm ut lite luft rulla lite och kolla) specielt på vinterdäcken

kanske du får dig en överaskning. :roll:

MVH Lasse. 8)

Wow, moget. Lycka till med livet.

Link to comment
Share on other sites

Vadå moget du idiot förklarade mig rakt av utan ha en aning om vad du snackade om, så man kan

undra vem som är mogen, det var i alla fall några högst omogna kommentarer du kastade ur dig om mig. :roll:

Sedan blir du sur/förvånad över att man inte bara tar skiten, suck. :roll:

Vi kanske skall börja om på ny kula :thumbup:

MVH Lasse. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Ska åka och bes. bilen nu på förmiddagen. Håller tummarna att den går igenom. Jobbade hela söndagen på att få igång bromsarna, lyckades tillslut med en reservkloss från en amazon eller 140 :roll: .

Med min tur så får jag med största sannliket en grini klimakteriegubbe som "tror att det är glapp" någonstans.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...