Jump to content

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet om resultatet av renoveringssats till en styrsnäcka ,märke FoMoCo till en HT-68. Har bytt fett i snäckan samt dragit centrumskruven men har fortfarande ett glapp på ca 2-4 cm åt vardera hållet i ratten.Glappet sitter inne i snäckan. Är lite nyfiken om det är värt besväret med en renoveringssats och resultatet.

För att få inställningen rätt måste man egentligen följa instruktionerna i verkstadshandboken och använda en momentnyckel som kan läsa låga värden. Man ska först lossna ställskruven i locket och dra utgående axeln uppåt. Då ska man justera den stora muttern på ingående axeln tills man mäter (tror jag) 0.45 Nm motstånd när man vrida runt axeln med en momentnyckel. Sedan ställer man in utgående axeln tills motstånded blir totalt 1 Nm.

För att det ska bli bra krävs det dock att kuggarna i snäckan är inte slitna. Det problemet hade jag. Kuggarna hade utslitna "grop" (förmodligen pga för liten fett) och om man då justerade snäckan för att minska glap, "låste" man typ kuggarna i rakt fram läget. Precisionen vid små korrigeringar blev därmed dåligt. En ny ingående axel och bra begagnad pitman axel löste problemet.

Boxen ska förresten vara proppfult med fett. Ta ut en skruv från locket och pumpa in tills de kommer ut. Snurra ratten till en annan läge och gör om några gånger. Styrningen blev i mitt fall mycket lättare, även när jag fortfarande hade min slitna snäcka.

Tack för tipsen. Har precis beställt handboken från Chilton så jag ska ta och fördjupa mig i den när den kommer. Antar nog att jag får ta loss snäckan och gå igenom den fullständigt. Är just i färd med att byta ut det mest i bussningar i framvagnen så det vore ju bra att få snäckan i ordning också innan framvagnsjusteringen.Känner mig inte riktigt nöjd med glappet på 2-4 cm i rattutslaget, fast många tycker att det är fullt normalt på våra kärror.

Tror inte du kommer så mycket närmare med renoveringsatser m.m. med tanke på att konstruktionen är 30-40 år gammal så måste man räkna med att det inte är "tysk kvalite" kanske fel utryck men ni fårstår säkert vad jag menar. Vill man försöka få en gammal mustang att få vägegenskaper som en modern bil så krävs det ganska kraftiga ombyggnader, men varför det! då kan lika gärna köpa en ny bil det är inte det som gäller då man är ägare av en classic mustang utan en lite ovanlig körglädje av en legend inom bilindustrin. Tja egen uppfattning vill ha min Musse lite så där lagom bångstyrig som Mustangen är :--

Tack för tipsen. Har precis beställt handboken från Chilton så jag ska ta och fördjupa mig i den när den kommer. Antar nog att jag får ta loss snäckan och gå igenom den fullständigt. Är just i färd med att byta ut det mest i bussningar i framvagnen så det vore ju bra att få snäckan i ordning också innan framvagnsjusteringen.Känner mig inte riktigt nöjd med glappet på 2-4 cm i rattutslaget, fast många tycker att det är fullt normalt på våra kärror.

Hur bra Chilton manualen är eller om den beskrivar proceduren att ställa in styrsnäckan vet jag inte, man jag använde Fords verkstadsmanual, som är mycket bra tycker jag. Själv har jag ett original, men kopior finns hos den flesta Mustang handlare för inte allt för mycket pengar. Värt varenda krona i alla fall.

Tror inte du kommer så mycket närmare med renoveringsatser m.m. med tanke på att konstruktionen är 30-40 år gammal så måste man räkna med att det inte är "tysk kvalite" kanske fel utryck men ni fårstår säkert vad jag menar. Vill man försöka få en gammal mustang att få vägegenskaper som en modern bil så krävs det ganska kraftiga ombyggnader, men varför det! då kan lika gärna köpa en ny bil det är inte det som gäller då man är ägare av en classic mustang utan en lite ovanlig körglädje av en legend inom bilindustrin. Tja egen uppfattning vill ha min Musse lite så där lagom bångstyrig som Mustangen är :--

Hur gammal konstruktionen är spelar mindre roll. En styrsnäcka som inte används på 15 år slitar inte särskilt mycket. :--

Jag håller med dig att det är bara att glömma att får en mer eller mindre original Mustang att styra som en modern bil, men styrningen behöver inte vara hopplöst dåligt för det. Får man ordning på allt (inte bara det mesta) blir resultatet helt acceptabelt tycker jag. Själv har jag en renoverad 16:1 snäcka, längre Shelby pitman armar och kullager i hjälppitmanarmen i kombination med rätt inställt hjulupphängning och bra, inte allt för breda däck (Pirelli P7 205/60R15) och bilen beter sig helt OK.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...