stickan ht-68 Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Någon som har erfarenhet om resultatet av renoveringssats till en styrsnäcka ,märke FoMoCo till en HT-68. Har bytt fett i snäckan samt dragit centrumskruven men har fortfarande ett glapp på ca 2-4 cm åt vardera hållet i ratten.Glappet sitter inne i snäckan. Är lite nyfiken om det är värt besväret med en renoveringssats och resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 I styrsnäckan ska du inte ha något glapp. Däremot nere i kontrollventilen till styrservon har man tyvärr normalt ett glapp, det är inte det du menar Sitter även en Hardyskiva på styrstången som kan glappa (gummibiten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted December 7, 2009 Author Report Share Posted December 7, 2009 Aj, glömde att skriva in att jag har ingen styrservo. Hardyskivan är ok. Tacksam för fler upplysningar, mest om det brukar funka bra med repsatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Hej.Måste nog påsstå att ett glapp som är 2-4cm är ganskanormalt , spänn inte centrumskruven för hårt ,det kan skada mer än att göra nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arjan Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 För att få inställningen rätt måste man egentligen följa instruktionerna i verkstadshandboken och använda en momentnyckel som kan läsa låga värden. Man ska först lossna ställskruven i locket och dra utgående axeln uppåt. Då ska man justera den stora muttern på ingående axeln tills man mäter (tror jag) 0.45 Nm motstånd när man vrida runt axeln med en momentnyckel. Sedan ställer man in utgående axeln tills motstånded blir totalt 1 Nm. För att det ska bli bra krävs det dock att kuggarna i snäckan är inte slitna. Det problemet hade jag. Kuggarna hade utslitna "grop" (förmodligen pga för liten fett) och om man då justerade snäckan för att minska glap, "låste" man typ kuggarna i rakt fram läget. Precisionen vid små korrigeringar blev därmed dåligt. En ny ingående axel och bra begagnad pitman axel löste problemet. Boxen ska förresten vara proppfult med fett. Ta ut en skruv från locket och pumpa in tills de kommer ut. Snurra ratten till en annan läge och gör om några gånger. Styrningen blev i mitt fall mycket lättare, även när jag fortfarande hade min slitna snäcka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted December 7, 2009 Author Report Share Posted December 7, 2009 Tack för tipsen. Har precis beställt handboken från Chilton så jag ska ta och fördjupa mig i den när den kommer. Antar nog att jag får ta loss snäckan och gå igenom den fullständigt. Är just i färd med att byta ut det mest i bussningar i framvagnen så det vore ju bra att få snäckan i ordning också innan framvagnsjusteringen.Känner mig inte riktigt nöjd med glappet på 2-4 cm i rattutslaget, fast många tycker att det är fullt normalt på våra kärror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Tror inte du kommer så mycket närmare med renoveringsatser m.m. med tanke på att konstruktionen är 30-40 år gammal så måste man räkna med att det inte är "tysk kvalite" kanske fel utryck men ni fårstår säkert vad jag menar. Vill man försöka få en gammal mustang att få vägegenskaper som en modern bil så krävs det ganska kraftiga ombyggnader, men varför det! då kan lika gärna köpa en ny bil det är inte det som gäller då man är ägare av en classic mustang utan en lite ovanlig körglädje av en legend inom bilindustrin. Tja egen uppfattning vill ha min Musse lite så där lagom bångstyrig som Mustangen är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted December 7, 2009 Author Report Share Posted December 7, 2009 Tja, jag får nog hålla med dig, det är ju en viss känsla att köra mussen jämfört med min modernare "svennebil" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arjan Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Tack för tipsen. Har precis beställt handboken från Chilton så jag ska ta och fördjupa mig i den när den kommer. Antar nog att jag får ta loss snäckan och gå igenom den fullständigt. Är just i färd med att byta ut det mest i bussningar i framvagnen så det vore ju bra att få snäckan i ordning också innan framvagnsjusteringen.Känner mig inte riktigt nöjd med glappet på 2-4 cm i rattutslaget, fast många tycker att det är fullt normalt på våra kärror.Hur bra Chilton manualen är eller om den beskrivar proceduren att ställa in styrsnäckan vet jag inte, man jag använde Fords verkstadsmanual, som är mycket bra tycker jag. Själv har jag ett original, men kopior finns hos den flesta Mustang handlare för inte allt för mycket pengar. Värt varenda krona i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arjan Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Tror inte du kommer så mycket närmare med renoveringsatser m.m. med tanke på att konstruktionen är 30-40 år gammal så måste man räkna med att det inte är "tysk kvalite" kanske fel utryck men ni fårstår säkert vad jag menar. Vill man försöka få en gammal mustang att få vägegenskaper som en modern bil så krävs det ganska kraftiga ombyggnader, men varför det! då kan lika gärna köpa en ny bil det är inte det som gäller då man är ägare av en classic mustang utan en lite ovanlig körglädje av en legend inom bilindustrin. Tja egen uppfattning vill ha min Musse lite så där lagom bångstyrig som Mustangen är Hur gammal konstruktionen är spelar mindre roll. En styrsnäcka som inte används på 15 år slitar inte särskilt mycket. Jag håller med dig att det är bara att glömma att får en mer eller mindre original Mustang att styra som en modern bil, men styrningen behöver inte vara hopplöst dåligt för det. Får man ordning på allt (inte bara det mesta) blir resultatet helt acceptabelt tycker jag. Själv har jag en renoverad 16:1 snäcka, längre Shelby pitman armar och kullager i hjälppitmanarmen i kombination med rätt inställt hjulupphängning och bra, inte allt för breda däck (Pirelli P7 205/60R15) och bilen beter sig helt OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsaman Posted December 9, 2009 Report Share Posted December 9, 2009 Hej,Har samma problem som du.Försökte först att justera bort glappet med de juster möjligheter som finns.Men det blev inte så mycket bättre,så jag beställde en ny snäcka från CJ Pony Parts I USA.En Flaming River snäcka som kostar ca:350 USD.Får hem den om några dagar.Är du sugen på en NY så kan jag ta hem en åt dig.Hälsn Larsahttp://www.cjponyparts.com/steering-box ... /10150120/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsaman Posted December 9, 2009 Report Share Posted December 9, 2009 Hej igen!Rättelse:En Flaming River snäcka som kostar ca:350 USD.......Ska vara: 450 USD. Larsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.