December 8, 200915 yr comment_84305 Hej Jag har en 67 Fastback gt 390. Och tydligen sitter det shelby instrumenthus i den. Men varvräknaren vill inte fungera.Jag pillade bort instrumenthuset och kollade kablarna, Det va rbara två tjocka in i varvräknaren en svart och en röd.Jag har försökt att följa dessa kablar men de var förgäves för jag vill inte skära upp kabekhärvan.Så till frågorna.1 Hur ska den kopplas in.2 Finns det kopplingschema till dessa?Mvh micke
December 9, 200915 yr comment_84340 Samus,Varvräknaren kopplas in i kretsen från tändspolens plussida (resistortråden)som går till tändningslåset. Dra isär anslutningen och koppla in varvräknarenskablar. Passar bara på ett sätt, hona-hane, hane-hona. Rally Pac är koppladpå samma sätt i 65-66 års bilar. Denna varvräknare (8000rpm) har inget speciellt medShelby att göra utan användes av Ford i 67 289 HP och som tillval i 390 GT med 4-växladlåda. Mest vanligt i 390 GT var 6000rpm varvräknare. Shelby använde sedan samma varvräknare (monterad hos Ford) i både GT350 (289HP) och GT500 (428).Mvh Bosse
November 7, 201014 yr comment_98933 Finns det några hinder att köpa en 8000rpm och montera i en vanlig musse utan varväknare?
November 11, 201014 yr comment_99066 Finns det några hinder att köpa en 8000rpm och montera i en vanlig musse utan varväknare?Om du menar en original varvräknare, så måste du byta hela instrumenthuset.Den passar inte i ett hus utan varvräknare.Mvh.pools
November 15, 201014 yr comment_99197 Ja jag upptäckte det efter lite googlande... måste få tag i ett nygammalt instrumenthus då!
January 26, 201312 yr comment_124047 Behöver lite råd... ska montera km/h mätare samt varvräknare i min 68 cab och har fått tag i ett instrumenthus. Som det verkar så är det i orginal patina. Min fundering är ifall jag ska ge mig på att blästra och lacka huset eller om jag ska montera mätare mm. i huset i det skick det är.
January 27, 201312 yr comment_124059 Ok, min första tanke va att lacka men sen började jag tveka... baksidan ser typ ju typ galvad ut. Framsidan ser ju inte så tokig ut mer än att vitfärgen inte ser ut som ny längre...
April 25, 201312 yr comment_126590 Har ett litet elbekymmer angående orginal varvräknaren. Den ska ju sitta i serie med resistorkabeln som går från tändlåset till spolen. Problemet är att jag har fimpat resistansen i kabeln då jag kör med brytarlöst och har bytt bort orginalspolen... spelar det någon roll för mätarens del?Den interna resistansen i spolen är endast 0.32-ohm jämfört med 1,5 som verkar vara standard... känns som att varvräknaren kommer att visa fel. Måste jag byta ut den mot en spole som har 1,5Ohm intern resistans för att detta ska bli riktigt? Någon som "mekat" med detta?Kör med följande setup på tändningen:http://www.summitracing.com/parts/sum-850303-1http://www.pertronix.com/prod/ig/flame/coils/45000_volt_ft3.aspxFör den som har tach out från sitt tändsystem är ju en sån här klockren! http://www.msdignition.com/Products/Accessories/Tach_Adapters/8920_-_Tach_Adapter,_Magnetic_Trigger.aspxDå slipper man ju dessutom motorstopp om varvräknaren av någon anledning skulle bryta ihop...
April 26, 201312 yr comment_126627 För den som har tach out från sitt tändsystem är ju en sån här klockren! http://www.msdignition.com/Products/Accessories/Tach_Adapters/8920_-_Tach_Adapter,_Magnetic_Trigger.aspxDå slipper man ju dessutom motorstopp om varvräknaren av någon anledning skulle bryta ihop...
April 26, 201312 yr comment_126655 Behöver lite råd... ska montera km/h mätare samt varvräknare i min 68 cab och har fått tag i ett instrumenthus. Som det verkar så är det i orginal patina. Min fundering är ifall jag ska ge mig på att blästra och lacka huset eller om jag ska montera mätare mm. i huset i det skick det är.Hej Doktorn!Du har väl gjort en del andra "modifieringar" på Mussen, eller hur? Du har ju inteen original orörd Musse, eller? Då är det bara bra att piffa upp den.Har ett litet elbekymmer angående orginal varvräknaren. Den ska ju sitta i serie med resistorkabeln som går från tändlåset till spolen. Problemet är att jag har fimpat resistansen i kabeln då jag kör med brytarlöst och har bytt bort orginalspolen... spelar det någon roll för mätarens del?Den interna resistansen i spolen är endast 0.32-ohm jämfört med 1,5 som verkar vara standard... känns som att varvräknaren kommer att visa fel. Måste jag byta ut den mot en spole som har 1,5Ohm intern resistans för att detta ska bli riktigt? Någon som "mekat" med detta?Varvräknaren räknar tändpulser, inte spänning i kablar. Det kommerinte att påverka varvräknaren. Den kommer att visa rätt!Lycka till med bygget!Mvh.P-O
April 28, 201312 yr comment_126716 Sant P-O! En del modifieringar har det ju blivit men en del prylar som är mer värdefulla än andra kan ju kanske vara värt att behålla orginal. Vet ju inte vad framtiden har att erbjuda... Angående varvräknarens inkoppling så är jag mest orolig för att ha sönder den. Men när man läser runt på andra forum så ser man ju att det finns det som kört utan resitorkabeln och det har gått bra i flera år så den kanske inte ger upp så lätt! Tänkte montera en "bypass" brytare under instrumentbrädan ifall den av någon anledning i framtiden går sönder... då kan man bara vippa över fortsätta åka. Känns lite riskabelt att bilens funktion ska bero på en mätare. Sen blir det summer på oljetrycklampan.Sen om mätaren visar rätt eller inte får jag väl kontrollera med någon annan mätare... det som jag funderar på är ju att den som du säger räknar pulser men samtidigt så är det ju ampere-pulser och det borde skilja i dessa om det är olika ohm på slingan. Vet dock inte hur varvräknaren i sig fungerar men jag gissar att det inte är ettor och nollor... Den lär nog vissa rätt förr eller senare iaf. efter mer eller mindre experimenterande när jag kommer dit, är inte så orolig, problem är till för att lösas!
May 24, 201311 yr comment_127623 Äntligen dags att tråda in "skiten" Någon som har ett elschema som visar hur oljetryckslampan trådas orginal från lampa till givare? Trodde jag hade det i alla mina "tusen" elscheman men jag hittar det inte. Gissar att enda skillnaden är att den lampan får 12V (jämfört med mätaren som får sin spänning från voltregulatorn) och jordas mot motorn via oljetryckgivaren med slutande kontakt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.