Jump to content

Recommended Posts

Tjena på er,

Måste vända mig till er min kära skara för att se vad det kan vara för problem...

Börjar från början så vi utesluter så många frågor som möjligt.

Ställde av bilen i ett garage den 16 November, den har alltså stått i nästan exakt 3 veckor totalt stilla utan handbroms och utan växel. Jag stängde även av stereon "manuellt" innan jag stängde av bilen.

Igår skulle jag åka ut till den och dra ur minuspolen på batteriet samt sätta i en torrboll på passagerarsidan. Tänkte att jag tar och teststartar bilen o får lyssna lite på mullret. Den startar inte...detta är första gången detta hänt någonsin på min annars så felfria musse. Batteriet låter väldigt friskt o drar runt startmotorn utan att ens visa tecken på trötthet. Det är bara som om soppa inte kommer fram eller liknande till motorn då den vägrar att starta. Jag hade kopplingen nere så det ska inte vara något sådant heller. Öppnar huven och ser att det står något på en klisterlapp på skyddet där vid huvöppningen "If engine fail to start, check fuel switch".

Vet någon vad problemet kan vara? Vart finns fuel switch, sitter den vid huvöppnaren eller sitter den i bagageutrymmet? Mustang GT 06 är det jag har. Vad gör fuel switch, är det liksom någon knapp du kan använda för att stänga av/sätta på bränslepumpen? Och varför har den "switchat off" nu när den bara stått stilla?

Tack på förhand :) Vill ju att min älskling ska må bra

Mvh Patrik

Det finns brytare till soppan som bryter om du tex krockar eller så.

Nu kanske den har fått lite svininfluensa och brytit endå.

Knappen sitter nere vid huvöppnaren inne i kupén, alltså vid förarens fötter. En liten knapp som är röd, vill jag minnas.

Det står om detta i manualen annars. Kanske kan det vara den som spökar.

Fast den kan sitta i bagaget också jag kommer fan inte ihåg, har bara pillat på den en gång o det va i studeringssyfte :)

Hoppas det löser sig.

Det finns brytare till soppan som bryter om du tex krockar eller så.

Nu kanske den har fått lite svininfluensa och brytit endå.

Knappen sitter nere vid huvöppnaren inne i kupén, alltså vid förarens fötter. En liten knapp som är röd, vill jag minnas.

Det står om detta i manualen annars. Kanske kan det vara den som spökar.

Fast den kan sitta i bagaget också jag kommer fan inte ihåg, har bara pillat på den en gång o det va i studeringssyfte :)

Hoppas det löser sig.

Japp den sitter vid huvöppnaren men mer kan jag inte hjälpa dig med tyvär.

Ok, så då gäller det att trycka på brytaren och sen prova att starta bilen igen? och då förhoppningsvis är den resetad och hoppar igång?

Jag ska prova detta i helgen så hör jag av mig sen :D

Mvh Patrik

  • 4 weeks later...

Goddagens

fasen, den funkar fortfarande inte! Reset-switchen satt precis 10 cm ifrån huvöppnaren rakt inåt, tryckte på den i off-läge, i on-läge, provade allt utan resultat, startmotorn går runt o batteriet är tokfräscht och klagar inte nånting, den tjuggar bara på men den vill verkligen inte starta. :(:(

Fattar inte riktigt vad som är problemet, nån som har någon aning? Kan stiften ha blivit sura? Den har inte läckt någonstans, soppa är nästan halvtank etc.

Stackars musse :shock:

Har haft batteriet borta under hela julhelgen och varit ute och försökt starta den 3 gånger. Så sedan jag ej fick igång den första gången så har batteriet varit urkopplat.... hmmm har ingen aning om hur man ska göra mer

det kan finnas flera problem. Du ska kolla följande

1) släcks hänglåslampan när tändningen vrids på?

2) Har du kollat att du har bränsle?

3) Luktar det bensin om bilen när du gnuggat den ett tag? OM så är fallet är tändstiften sura vilket brukar betyda nya stift (mkt svåra att få igång om den går surt)

4) Kolla kontakten till bränslepumpsboxen i bagagerummet (breve reservhjulet). Ta loss och kolla efter fukt/korrosion

Hur de är när nyckeln inte är kodad minns att ja hade problem när bilen va ny att ja hade en nyckel som inte va kodad och då inte kunde starta, men då kanske startmotorn inte gick, Bara en liten tanke.........

varierar på olika modeller. Nya 05 går inte startmotorn på vill jag minnas.

Hur de är när nyckeln inte är kodad minns att ja hade problem när bilen va ny att ja hade en nyckel som inte va kodad och då inte kunde starta, men då kanske startmotorn inte gick, Bara en liten tanke.........

varierar på olika modeller. Nya 05 går inte startmotorn på vill jag minnas.

Stämmer bra det då bara tjongar det från instrumentbrädan inget annat händer.

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Tjena,

Nej den går fortfarande inte igång :( börjar snart få lite smått panik.

Är fortfarande inne på eventuell ispropp, att det är nån sorts kondens från bensinen som har satt sig, så jag håller på att försöka värma upp den nu i vårsolen.

Hur är det med startgas, vågar man spruta i lite och testa så att man vet att motorn vill snurra några varv i alla fall?

Jag har dock inte kollat soppafilter o ej heller spridare för o se om de är nåt fruset där

Ska ut till den torsdag-fredag nästa vecka så ska jag göra mer tappra försök!

Gör ingenting innan du svarat på dessa frågor

1) släcks hänglåslampan när tändningen vrids på?

2) Har du kollat att du har bränsle?

3) Luktar det bensin om bilen när du gnuggat den ett tag? OM så är fallet är tändstiften sura vilket brukar betyda nya stift (mkt svåra att få igång om den går surt)

4) Kolla kontakten till bränslepumpsboxen i bagagerummet (breve reservhjulet). Ta loss och kolla efter fukt/korrosion

Svara på dessa frågor innan du gör något annat med bilen.

Okidoki här kommer svaren :)

1) Japp den lampan släcks, det enda som är igång när man vrider på tändningen är ju den klassiska oljelampan o batterilampan typ, som det alltid har varit när den funkade (o alla andra instrument då givetvis som bränslemätare etc)

2) Bränsle finns i, det kan vara ungefär 35-40 liter i.

3) Luktar inte nån bensin alls även om man hållit på i 5 minuter fram o tillbaka, även försökt lukta nära motorn och kompis bredvid när jag gör startförsöken, inte en bensindoft.

4) Har kollat kontakten och även smort på lite 5-56 och sett till så det finns en bra kontaktyta.

What more to do? :)

ta upp ett stift (9/16)-hylsa och kolla om stiftet luktar soppa. OM det inte gör det, så har du bränsleproblem. Sannolikt databox eller strömförsörjning till dito. Kolla säkringar och reläer. Elschema finns på vår hemsida. Du kan också släppa försiktigt på regulatorn på fuelrailen. Om du har tryck så kommer det börja spruta ut där.

  • 2 weeks later...

It's aaaaaaaaaaliiiive!!

Ställde den på ett lite varmare ställe då jag misstänkte ispropp nånstans, och nu efter en veckas långsam upptining i ett bättre varmare garage så gick spisen igång igår :) ooo vilken lycka det var alltså :)

Jag tänkte jag skulle prova en gång utan att mecka med stiften osv och det gick ju vägen!

Så nu har jag beställt 6 liter olja o filter ifrån Grufman så byter jag hela alltet o sen ställer jag på den :) mums!!!

O fan va nära de var jag beställde massa mer, de kliar ju i fingrarna när man såg kort antenn, golvmattor, huvdämpare, fm-sändaren etc etc men de kommer!

Hallå vänner!

Behöver lite snabbhjälp, bilen går igång men check engine tänds o sen börjar varvtalet sjunka med typ 200rpm i taget tills den dör helt. Kan starta igång den igen men då upprepas hela proceduren igen...

Vad kan det vara? Det är alltså dags för start för året o så gör den såhär:(

tack för hjälpen innan Grufman, har provat att koppla bort batteriet men den fortsätter alltså att krångla nu!

Hallå vänner!

Behöver lite snabbhjälp, bilen går igång men check engine tänds o sen börjar varvtalet sjunka med typ 200rpm i taget tills den dör helt. Kan starta igång den igen men då upprepas hela proceduren igen...

Vad kan det vara? Det är alltså dags för start för året o så gör den såhär:(

tack för hjälpen innan Grufman, har provat att koppla bort batteriet men den fortsätter alltså att krångla nu!

Har du en Xcal / predator eller annan typ av scanner. Dra ur vilka felkoder du får fram. Så kan vi forska vidare.

Har ingen sån tyvärr!

Bilen är på landet o det är liten bit till närmsta verkstad, tänkte om nån känner igen problemet o vad man kan tänkas göra?

Kollade lite i repboken om engine stalls o där står det lite om bränslepump, bränslefilter, tändstift, bara sådär standardgrejer typ. Motorn går o låter dom den brukar i 5 sekunder sedan börjar den hacka neråt o efter 7-8 sek så har den dött.

Det är första gången den startas sedan november nu då den inte har gått igång under den kalla vintern (har därför ej kunnat underhållsköra den)

Den har alltså bara stått på ett o samma ställe orörd o därför förstår jag inte om nåt kan vara sönder? Skumt detta ;(

Nej den dog efter tio sekunder då också, men jag var bara så glad att den ens gick igång. Även om man möter upp med gas o försöker tvinga den lite snällt att stanna kvar så dör den i alla fall.

Har lite hjälp här nu också o alla tycker det känns som att den får slut på soppa efter några sekunder o därför den dör.

Ja grufman hade man behövt nu :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...