Ingo Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 Enligt en tråd inne på corvetteforumet så lär OKQ8 samla in namnunderskrifter som ska lämnas till miljöministerns för att han ska förbjuda bilar utan katalysator!!!!!.Är det någon som känner till det ,eller vet vad som menas egentligen?Om det sant ,är det ju en krigsförklaring mot hobbybilsägarna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 det förslaget måste kommit 1:a april.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 Hej.Om det är sant så är jag inte förvånad, slå och sparka påde som redan ligger ner, det verkar vara så det skall gå till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 21, 2009 Author Report Share Posted December 21, 2009 Verkar vara det här det rör sig om..http://www.blocket.se/stockholm/Bilar_u ... 860677.htmNu kan du få 3 000 kronor för din gamla häck – utan katalysator - och samtidigt slå ett slag för miljön. Vi tror på bilen! Men för att bilen ska ha en framtid måste bilismen bli hållbar. Därför har vi bestämt oss för att inrätta vår egen skrotbilsfond i avvaktan på att regeringen ska ta sitt ansvar.I potten har vi lagt 50 000 kronor – det vill säga 16 skrotade bilar - och principen är först till kvarn! Pengar utbetalas mot ett erhållet skrotningskvitto och foto på bilen som skrotats som scannas in och mejlas till nedanstående adress tillsammans med ditt kontonummer.En skrotad bil per person gäller. Om du känner att det är bråttom och att du gärna vill vara med kan du mejla oss direkt så håller vi en plats till dig: skrotningsfond[a]okq8.seRunt 30 % av vårt samlade koldioxidutsläpp kommer från fordonstrafiken. Idag rullar drygt 300 000 bilar utan katalysator på Sveriges vägar, vilket innebär en rejäl påfrestning för miljön. Om vi bara får bort en bråkdel av dessa gamla bilar så har vi båda gjort något bra för miljön.Listan verkar vara en insamling för att införa en skrotningspremie för bilar utan katlysator..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 Ursäkta om jag skapar vissa frågetecken nu men har svårt att hålla käft i den här ständiga frågan..... Katalysatorer må vara en bra uppfinning men som vi alla får lära oss i skolan - Ingenting försvinner.En 3-vägs katalysator som exempel, tar hand om HC, CO och NO2 (kolväten, kolmonoxid och kväve) då den fungerar korrekt. Dessa "gaser" omvandlas till vatten H2O, syre O2, koldioxid CO2 och kväve N2. Vi omvandlar alltså en "besk" avgas till något mindre skadligt men skadligt för vem/vilka? Miljödebatten surrar ju hela tiden kring koldioxidutsläppen som med en katalysator till o med KAN öka något i jämförelse med en bil utan.... En bil med katalysator har normalt ett CO2 innehåll på 14.5% - 15.5% i avgaserna medans en bil utan katalysator ligger på 13% - 15.5%.... Alltså ganska lika och i vissa fall mindre koldioxidutsläpp utan kat.En annan faktor är att en katalysator vill ha ett lambdavärde 1.0 för att fungera optimalt eller en Air/Fuel ratio på 14.7:1 som man ofta läser i tuningkretsar. Detta innebär oftast att en modern "datastyrd" motor inte magrar ut av den anledningen att hålla katten i drift så bra som möjligt.... redan här bränner vi mer bensin än vi egentligen behöver... Om vi istället kikar på våra Mustanger eller alla andra hobbybilar för den delen.... Bilarna rullar i väldigt många fall inte särskilt många månader om året och därmed inte många mil. Det kanske dessutom sitter en motor med lite trim på under huven osv.... Har vi lyckats med trimningen har vi också ökat verkningsgraden på motorn och får på så vis ut mer effekt per droppe bensin.... Med modern insprutning är det ju ändå lättare att snåla in några droppar här och var... Jag åker själv en gammal bil som är en riktig "miljöbov" i majoritetens ögon - En gammal Volvo 240 från 1977, i och för sig med en motor från 84 men fortfarande förgasare och ingen katalysator. Jag snittar en förbrukning på 0.85-0.9 vid varje tankning och det kan jag leva med... Karossen har gått några tusen över 30 tusen mil nu och det rullar som vanligt bara på... Dessutom har den varit i familjens ägo sedan 1986. Hur många bruksbilar har ni själva förbrukat de sista 20 åren? Vilket är mest miljövänligt? Att hålla liv i det gamla som väl fungerar eller köpa nytt vartannat år?När jag nyss köpt min ´93 Mustang GT så var ju alla givetvis på och hackade hur mycket bensin den sög i sig.... Åkte upp till PonyCarMeet på Bromma det året och blev själv förvånad när jag insåg att bilen snittat 0.86L/mil enligt GPS och bensinkvitto.... Jag vill därför starkt hävda att våra hobbybilar i det här landet i många fall är just miljöbilar ur det perspektivet att vi vårdar och sköter vårat "skrot" så det kommer vara många år framöver... Vilket är bäst? Skrota Mussen och köpa en Saab istället?Ber återigen om ursäkt men blir bara så trött på miljödebatten vad gäller framförallt bilarna och katalysatorfrågan.Och hugg tillbaka, det här kan bli en kul diskussion... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Här är en som får halsbränna när ordet miljö används, kostigtatt det fortfarande är vi med bil som skitar ner, men det är klartmed alla utsålda verksamheter i lilla sverige så finns det bara bilenkvar att kasta skit på .Det jag menar är att det tillverkas en del i fabriker som troligenhar större påverkan på luft och vatten än vad bilen kommer att ha, kanske det är så att vi får gå omkring med katalysator i underbrallorna , snart får vi kanske betala straffskatt på skithus d.v.s. om vi har fler än ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Tusan också jag som precis byggt en toalett till i mitt hus,skulle alla höjda sk miljöpålägg i form av olika avgifter verkligen gått till miljön, så betalar jag gärna avgifterna och det är ju som alltid alla "vanliga" människor som skall mjölkas på slantar,dom stora bovarna är det alltid svårare att nå,men som någon skrev tidigare är det nog så att ska det bli bättre miljö till kommande generationer så får alla ändra inställning,så vem har en gummibands motor modell större att sälja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 22, 2009 Author Report Share Posted December 22, 2009 Hur det än är ,så börjar det vara dags att ta debatt med trollen vars enda livsuppgift är att hata och skuldbelägga bilister.Med katrening försvann alla de farliga gaserna som bilar släpper ut i stort sett.När det är fixat så blir födan för de gröna växterna helt plötsligt det värsta miljöproblemet.Att maggie thatcher och greenpeace hittade på och presenterade skiten i en ohelig allians,borde väl få de flesta att dra öronen åt sig.. men hursom helst har kina talat om att man ska ytterligare öka sina utsläpp med ca 10%,och då släpper man redan ut som Usa och europa tillsammans(man gick om usa tidigt 2006 och har råaccelererat sedan dess..)Så även om vi i väst skulle lägga oss ner och dö allihop och frystorkas skulle det inte spela någon roll,utsläppen av co2 och andra sk växthusgaser skulle öka ändå..Så det är dags att göra något åt miljöproblem vi kan påverka istället för fantasier..Exempelvis plasten i våra hav,avloppsrening i uländer etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.