Jump to content

Recommended Posts

Hej grabbar! (för det är väl mest grabbar här...)

Har fått tag på en schysst T5:a från -90-talet som ska in i min -69 Mach 1:a. Jag har org. motorn (351W) med 4 portare - i övrigt std. Fundera på att i samma veva trimma upp motorn en aning med Patriot Performer-toppar som jag köper i ett paket med växellådan (+ en 302:a som senare ska säljas om nå´n är intresserad...) & "lagom" kam.

Frågan är; fixar T5:an detta, eller blir det för starkt, men risk för att lådan rasar. Motorn ska väl klara det med nya stötstänger/guide plates etc.

Alternativet är annars att helt enkelt byta hela drivlinan mot 302:an med Patriot-topparna & T5:an & konservera org. motor´n & FMX:en...

Velig...

Det beror helt o hållet på skicket på lådan skulle JAG vilja påstå. Andra har säkert andra erfarenheter.

Har kört med min T5 helt orörd i min Fox som de senaste två säsongerna rullat med ganska lagom motor. Toppar, kam och det köret - på toppen en KenneBell TwinScrew 2.1Liters kompressor med i nuläget 8 psi laddtryck.

Denna kombination lämnar ganska mycket moment i hela registret på laddtryck och skulle uppskatta effekten till någonstans strax innan 500hk. Detta är mer än vad en T5 ska tåla enligt många men min håller än och jag var inte särskilt snäll vid den ens innan kompressorn kom på plats.

En bra eftermarknads shifter, bra skick på lådan samt att den är tät och fin i botten så det inte glappar för mycket. Skulle rekommendera en förstärkning till bakre lagret på bottenstocken då original är alldeles för vek.

Sen beror det ju precis vad Du tänker dig för körning. Gata med lite bus med vanliga däck borde vara helt ok, slicks och "sidsteppad" koppling på fullvarv lär ta död på den även om det mycket väl kan ta ett tag.

Mvh,

Hej John,

Försökte besvara ditt PM ang. motorn, men vet inte om det gick iväg...

Maila gärna mig istället, så tar vi det mail-ledes.

(ronnie [at] lintzen [.] se)

Tack för bilden oxå!

Fler som har synpunkter/idéer?

MVH

/Ronnie