Jump to content

Avgaskryss


larwid

Recommended Posts

X-pipa, H-pipa, ingen förbindelse, jag har provat alla. Mina erfarenheter ( ta det inte som den enda sanningen..) är:

Ingen förbindelse mellan rören: Ljudet är som en fiskebåt och bilen går väl framåt eller något däråt...inget för mig.

H-pipa: Ljudet är "amerikanskt", klassiskt V8 muller. Förbindelsen mellan rören hjälper till att evakuera avgaser vilket gör att du får lite mer effekt.

X-pipa: Ljudet är mer "europeiskt", ett jämnare ljud och en ilsknare ton på högre varvtal. X-et gör att gaserna mer effektivt hjälper evakueringen.

Jag har provat X-pipa på både 2" och 2½" rör och tycker att motorn går bättre och känns starkare med X-pipa, jag kör det nu och kommer att fortsätta med det.

post-20-144839112667_thumb.jpgSviestad 2009-05-16 055.jpg[/attachment:1puinbsw]

post-20-144839108627_thumb.jpgSviestad 2009-05-16 056.jpg[/attachment:1puinbsw]

Sviestad 2009-05-16 059.jpg[/attachment:1puinbsw]

Link to comment
Share on other sites

Har exakt samma inställning som dig Berra.

Kör min 66'a - 5.0 med Tri-Y headers, dubbelt 2,5 tums system med X-pipa och "Turbo-dämpare", går väldigt jämnt och låter trevligt 8)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

:think: Kör med h-pipa funkar ok.

Har läst på olika forum om H kontra x pipa.

H ska ge bättre vrid på lägre varv och x ge mer mos vid högre varv på motorn.

Men enligt förståsig påarna är det liten skillnad i hela registret. Beror på pulser och avstämning. Profesurnivå enligt mig.

Kör du bana och kör ofta över 4000 varv så verkar x vara grejen.

Det är nog mer en ljudfråga lite mulligare med h och nascar med x.

:wtf: Rakarör ger mest flöde/ljud för pengarna. :idea: Källa internet.

Link to comment
Share on other sites

Hej o tack för all respons. Inser att min fråga inte var helt korrekt formulerad.

Har nu ett dubbelt 3 " system med H och Hooker super comp dämpare, som slutar framför bakaxeln, med "skaplig och finstämd sång". Undrar om någon har erfarenhet från att montera kryss bak i avgaspiporna för att slå sönder avgaspulserna, vilket enligt uppgift ska sänka ljudnivån något.

Tacksam för om någon har erfarenhet eller andra tips

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej o tack för all respons. Inser att min fråga inte var helt korrekt formulerad.

Har nu ett dubbelt 3 " system med H och Hooker super comp dämpare, som slutar framför bakaxeln, med "skaplig och finstämd sång". Undrar om någon har erfarenhet från att montera kryss bak i avgaspiporna för att slå sönder avgaspulserna, vilket enligt uppgift ska sänka ljudnivån något.

Tacksam för om någon har erfarenhet eller andra tips

Lasse

Aha, det var en annan femma..

Har provat det också, både längst bak och en bit in i röret och 1 meter in i röret. För mig har det inte blivit någon skillnad alls men jag dömer inte ut det ändå, har hört från andra att det gör skillnad så varför inte prova.

avgas med kors.JPG[/attachment:d5ywge67]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...