BjornH Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 HejHar råkat på elproblem på en HT 66:a 289:a. Flyttade instrumentpanelen lite åt sidan för att komma åt att fästa dörrgångjärnet. En kortslutning blev resultatet.Behöver nu b.la byta delar av kabelsystemet från kontakten som sitter i torpedvägg strax bredvid h-bromscylindern. Problemet verkar vara att just denna kontakt samt kabel inte finns att köpa löst. Endast hel kabelstam för ca: 8' finns att tillgå. För dyrt. Med tanke på att Mustangens elsystem inte höll världsklass från denna tid, måste det finnas andra lösningar på detta. Alla tips är välkomna.Hlsn // Björne cmc2211 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Hej,har du tid och är litet kunnig på simpla bilsystem så byt ut hela sk-ten. Jag byggde ett eget med moderna säkringar samt ett gäng reläer för att avlasta de gamla strömbrytarna. 40+ kablar är inte fräscha. Material finns på Svedol (kabelskor för rullpressning, gummigenomföringar, krympslang mm), Conrads (flerpoliga kopplingsstycken), Elfa (elektronisk 5V regulator) och Biltema (byggbara säkringssocklar, reläsocklar, kabel). Man får sitta och klura några timmar med papper och penna men det är det värt.mvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Holmberg Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Hej,har du tid och är litet kunnig på simpla bilsystem så byt ut hela sk-ten. Jag byggde ett eget med moderna säkringar samt ett gäng reläer för att avlasta de gamla strömbrytarna. 40+ kablar är inte fräscha. Material finns på Svedol (kabelskor för rullpressning, gummigenomföringar, krympslang mm), Conrads (flerpoliga kopplingsstycken), Elfa (elektronisk 5V regulator) och Biltema (byggbara säkringssocklar, reläsocklar, kabel). Man får sitta och klura några timmar med papper och penna men det är det värt.mvh, Mats Hur gjorde du med anslutningar till instrumenthus och andra "special" kontakter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Jag sparade en stump kabel på dem, lödde på en anslutningskabel och förseglade med en bit krympslang. Instrumentkablaget lät jag sluta i två sexpoliga kontaktdon för att lätt kunna demontera det.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Holmberg Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jag sparade en stump kabel på dem, lödde på en anslutningskabel och förseglade med en bit krympslang. Instrumentkablaget lät jag sluta i två sexpoliga kontaktdon för att lätt kunna demontera det.//MatsOK. Jag skall bygga om mitt elsystem på min 70:a så jag har sparat allt i kabel och kontakt väg i en kartong. En annan fråga är, det kanske finns något ställe som man kan köpa nya anslutningar?Jag vet ju att det går att köpa helt nya kabelstammar, man det är ju inte direkt billigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 En annan fråga är, det kanske finns något ställe som man kan köpa nya anslutningar?Jag vet ju att det går att köpa helt nya kabelstammar, man det är ju inte direkt billigt.Kolla här: http://www.autoline.se Dom är återförsäljare till Au-Ve-Co.Där finns dom flesta kontakter du kan behöva. Deras 650-sidiga kataloginnehåller det mesta i kontakter, skruvar,clips m.m.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjornH Posted January 16, 2010 Author Report Share Posted January 16, 2010 Tack Mats för svaret,Nåja har fått kläm på att kontakten i torpeden är en typ av genomförare, äldre modell. Fick svar av Lars O.Kommer att dra nytt vad det lider men inte nu, plockar ihop det fungerande i nuläget. Nytt kablage naturligvis.Återigen tack för värdefulla tips.CMC2211 // Björne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Tack Mats för svaret,Nåja har fått kläm på att kontakten i torpeden är en typ av genomförare, äldre modell. Fick svar av Lars O.Kommer att dra nytt vad det lider men inte nu, plockar ihop det fungerande i nuläget. Nytt kablage naturligvis.Återigen tack för värdefulla tips.CMC2211 // BjörneSure,det är inte alltid man är beredd på att löpa linan fullt ut. Min bil är i molekyler så jag såg ingen anledning att behålla det gamla (särskilt när man inspekterade de sorgesamma kabelhärvorna som tidigare ägare "förbättrat" genom åren). Passade på att dra fram motorrumskablaget dolt under framskärmarna oxå, så blir man helt av med genomföringarna i brandväggen, utan har ett par kontaktstycken inne i kupén. Batteriet hamnade i bagaget när jag ändå höll på, då kunde jag dessutom montera en huvudbrytare under i-brädan bredvid handskfacket på väg fram till motorrummet.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Holmberg Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 En annan fråga är, det kanske finns något ställe som man kan köpa nya anslutningar?Jag vet ju att det går att köpa helt nya kabelstammar, man det är ju inte direkt billigt.Kolla här: http://www.autoline.se Dom är återförsäljare till Au-Ve-Co.Där finns dom flesta kontakter du kan behöva. Deras 650-sidiga kataloginnehåller det mesta i kontakter, skruvar,clips m.m.Mvh.poolsTack för tipset. Den katalogen skall beställas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.