Jump to content

Mikael Holmberg

Medlemmar
  • Inlägg

    23
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Mikael Holmberg's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Tror du missar lite i resonemanget. Klart bilen tål vintern. Men om du använder din Mustang som vilken Volvo som helst kommer den också sluta livet som vilken Volvo som helst. Rostig och jävlig och inte en krona värd![/quote:260us8u7] Ok. Du tycker det är en entusiastbil. Jag tycker det är en ball bruksbil som skall användas. Så har man tyckt i alla tider, dvs olika. Min 70:a som jag har gick som bruksbil när den var ny. Visst fick jag byta en bakskärm och en del rostlagning i golvet 30 år senare, men vadå bilen har fyllt sin funktion. Den har använts. NU är den en entusiastbil. Återigen de skall användas, men naturligtvis vårdas därefter. Underredsbehandlingar, lackbehandlingar och regelbundna tvättar och det är inte något som helst bekymmer.
  2. För att sen sälja den och låta nästa köpare få ett tickande rosthög på halsen. [/quote:186d9f59] Det handlar om hur man sköter den också. Se mitt förra inlägg. En nyare Mustang är i mina ögon en bruksbil, om än en rolig sådan. Tickande rosthög? Om kärran inte tål lite ruskväder, då skall jag heller inte ha den. Den skall tålas att användas.
  3. För att sen sälja den och låta nästa köpare få ett tickande rosthög på halsen. [/quote:1have8rn] Självklart skall bilen användas. För mig så är en nyare bil en bruksbil. Oavsett om den heter Mustang, Volvo eller Saab. Håller den inte för att användas så. då är det en ren "skitbil" i mina ögon. Givetvis så skall den underredsbehandlas och lackbehandlas samt handtvättas med jämna mellanrum för att klara vintern ( så är det ju med alla bilar egentligen). Men jag skulle inte dra mig en sekund för att använda den året runt.
  4. Ja den var faktiskt riktigt fin. Skulle gärna få parkera i mitt garage.
  5. Justa bitar och ej tokvässat, så är det inga som helst problem att åka på långtur med en gammelbil. Varför skulle det vara det? Om det är så, så är det ju något fel på prylarna.
  6. Vilka Euro bilar har lika bultcirkel på hjulen som en Mustang -70:a?
  7. De bilarna som jag har haft på vinterförvaring genom åren har jag haft i en lada och med silvergarage för dammskyddet. Givetvis torrbol i bilen. En riktigt genomförd vinteruppställning, luftig men ändå skyddat, då klarar kärran massor av minusgrader. Ett oljebyte, lite olja i tändstiftshålen och dra runt, kolla glykolen och ur med batteriet. Givetvis en tvätt och vaxning och full tank. Sen är det inga som helst problem att låta kärran stå kallt. Snurra runt motorn och hjulen något varv nångång i bland bara. (För hand) Farsan har en gammal Opel rekord 69:a som stod uppställd i 11 år. Den togs fram för 5 år sen. En service av maskineriet och bromsar så var det bara att åka och besikta sen. Det är bra att man sköter om grejorna, men ibland så kan det bli lite överdrift också.
  8. Kolla här: http://www.autoline.se Dom är återförsäljare till Au-Ve-Co. Där finns dom flesta kontakter du kan behöva. Deras 650-sidiga katalog innehåller det mesta i kontakter, skruvar,clips m.m. Mvh. pools Tack för tipset. Den katalogen skall beställas.
  9. Jo fan de har du nog rätt i. Sorry. Men ring Jimmy.
  10. Är det ingen som har funderat på vad som finns på skrotarna? tex Yankee parts har ju delar. Till bra priser också tycker jag. www.yankeeparts.se Måste man köpa kompletta kit? det går väl och plocka ihop delar själv? Fast orginalprylar då förståss.
  11. http://www.ultrastreet.net/index.asp Här hittar man motorer från Scott Schafiroff. De motorer som jag har kommit i kontakt med (Pro Mod motorer) har varit bra. Han bygger ju gatmaskiner med. Återförsäljare finns ju dessutom i Alunda, utanför Uppsala. Jimmy Karlsson är ju annars en erkänt duktig motorbyggare så han kan nog plocka ihop en bra maskin han med. Jimmy är Scott:s svenske ÅF. Jag i min tur skall ju iofs plocka ihop en maskin själv. En driftsäker 302:A på 300 hästar och E85 är målet.
  12. Kontaktlim av en bra kvalitet?? Det körde jag med på en bruksbil som jag fixade till, och det gick bra.
  13. OK. Jag skall bygga om mitt elsystem på min 70:a så jag har sparat allt i kabel och kontakt väg i en kartong. En annan fråga är, det kanske finns något ställe som man kan köpa nya anslutningar? Jag vet ju att det går att köpa helt nya kabelstammar, man det är ju inte direkt billigt.
×
×
  • Create New...