Jump to content

Förgasar- insugproblem eller..?


orbvet

Recommended Posts

Varför blir stiften helt sotiga endast i cylindrarna 1, 2, 5 och 6, de två främre cyl. i resp. cylinderrad, och inte i alla 8? (se bild 1).

Vänstersidan av förgasaren matar ju cyl. 2, 5, 3, 8, och högersidan cyl. 1, 6, 4, 7.

Hade i stället endast t. ex. cyl. 1, 4, 6, 7 haft sotiga stift då hade ju den högra sidan av förgasaren levererat för mycket soppa eftersom insuget sedan leder blandningen till just dessa cylindrar.

MEN hur kan nu endast de fyra främre cylindrarna 1, 2, 5 och 6 få för fet blandning, och därmed sotiga stift, och inte övriga cyl. just med tanke på hur insuget är uppdelat?!?!? (se bild 2).

Sten A

Medlem 2141

1965 Cab

post-20-144839108627_thumb.jpgSP all.jpg[/attachment:26662jce]

GJINSUG.JPG[/attachment:26662jce]

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på förgasarproblem, tycker det ser ut som om primärspjällen/portarna ger mycket soppa och sekundärerna lite eller ingen soppa..... kanske även kan vara vakumläckage.....

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Detta med för mycket soppa från primärsidan skulle vara helt logiskt om... det vore så att primärportarna bara matade cyl. 1-2 och 5-6 och sekundär bara matade 3-4 o. 7-8 men så ser ju inte original insuget ut, utan primärportarna matar ju bränsle till samtliga cylindrar enl. den ordning som visas på bilden av insuget. Alltså borde för fet blandning från förgasarens främre portar göra samtliga stift sotiga eftersom blandningen leds till samtliga cylindrar korsvis!?!?

SA

2141

Link to comment
Share on other sites

Bara en tanke... förgasaren ger ju lika mycket åt alla cylindrar.

Och sekundärportarna öppnar ju inte förrän man trycker plattan

i mattan, eller när man kör på full gas. Alltså måste det va nåt

annat. Otäta kolvringar kanske? Så att det kommer upp olja i

cylindrarna. Som sagt, bara en tanke. :roll:

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Även jag tror att du har förgasarproblem, du har inte visat bild

på förgasaren, har du gjort något åt förgasaren tidigare :roll: .

Motorn kan ju vara sliten också original och allmänt sliten :? ,

åren går ju, det är bara en gissning, ventstyrningar, kolvringar, mm. ;)

Du svarade medan jag skrev! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Förgasaren är en 4-port HOLLEY, jag bytte primärmunstycken förra våren till 3 nr mindre för att få ned soppaförbrukningen något. Tidigare år har samtliga stift varit mycket lätt sotiga, nu är de 4 främre mera sotiga och de bakre mindre sotiga än förr.

Jag justerade samtidigt ner flotörnivån något efterson jag hade litet för höga CO-värden vid förra besiktningen. Någon skillnad i bränsleförbrukning har jag inte kunnat märka.

Medlem 2141

SA

Link to comment
Share on other sites

Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare!

2141

SA

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är ologiskt att förgasaren eller tändningen skulle ge sådana tändstift. Min fundering är om tempen i motorn är ojämn, kanske en öppen termostat, tät kylare, mycket "gegga" i systemet, och på så sätt får topparna olika flöde och förbränningen blir olika i cylindrarna.

Link to comment
Share on other sites

Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare!

2141

SA

Har du kollat/bytt tändkablarna?

Link to comment
Share on other sites

Backar på mitt förra inlägg, feltänk av mig :oops:

Kolla om det läcker in tjuvluft via vakumuttaget i bakkant på motorn.

Har själv ett kass bromsservo som läcker in luft till i första hand bakre cylindrarna.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alltid när jag har haft bilar med problem med hur motorn går.

Så först ta ett kompressions prov sedan kolla fördelare fördelar lock

Tänd kablar.

Glömmer inte en gång jag skulle på Mustang träff och jag fick inte bilen att

Gå rent på höga varv, då var det tänd kabel mellan fördelare och tändspole

Det var fel på ändå var alla nya grova kablar.

Det är skönt när man hittar felen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...