Jump to content

Dimljus bak med EU baklampor?


andy86

Recommended Posts

Hej alla mustangägare!

Jag har nyss importerat en Ford mustang GT 2005 och har då valt att köpa EU baklampor och klara parkerings/blinkers inlägg fram

Jag har lyckats få igång alla lampor så de lyser rätt enligt Grufmans instruktionsbok men dimljusen bak(Blå kabel) ska ju inte kopplas in pga "risk för överbelastning".

Då är frågan om jag inte måste ha dimljus bak för bilen ska gå igenom regbesiktningen och vanlig besiktning framöver? Räcker det att man har fungerande dimljus fram bara?

Någon som har lyckats koppla in dimljus bak med "eu baklampor" som kanske kan ge mig ett tips?

Väldigt tacksam för alla svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Den inre röda på EU-ljusen är som du säger avsedd för dimljus och där sitter vid leverans en 21W-lampa. Ett alternativ är att byta ut denna lampa mot en på 5W och koppla ihop kabeln (blå) till positionsljus.

/MOS

Link to comment
Share on other sites

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Link to comment
Share on other sites

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?

Link to comment
Share on other sites

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?

Precis!Bromsar du en längre tid så elektroniken blir varm finns det säkert en risk.Skulle nog vara mindre risk med dioder!

Link to comment
Share on other sites

Original är det ju 5st bromsljus, funkar inte det efter EU konvertering?

Jo men om jag fattat det rätt e de flera "kanaler" från boxen. Annars borde bromljusen vara parallelkopplade bak vid lamphuset original vilket jag har för mig att dom inte är :?::?

Link to comment
Share on other sites

Med Grufmans omkoppling är boxen inte med (elektriskt) vad det gäller bromsljuset. All last ligger via bromsljuskontakten som normalt bara ger manöverström, kabeln därifrån börjar bli lite varm redan vid 2A (ca 25w)har jag märkt. Redan 2x21w+16 i mitten är ju lite mycket då.

Link to comment
Share on other sites

Med Grufmans omkoppling är boxen inte med (elektriskt) vad det gäller bromsljuset. All last ligger via bromsljuskontakten som normalt bara ger manöverström, kabeln därifrån börjar bli lite varm redan vid 2A (ca 25w)har jag märkt. Redan 2x21w+16 i mitten är ju lite mycket då.

De där va bra info ah. I de fallet e de faktiskt rätt mycke överlast redan me dom.Personligen skulle jag aldrig lägga på mer belastning på de.

Link to comment
Share on other sites

Använder själv LED i position och bromsljus, har då park/broms ytterst och broms innerst i EU armaturen alltså 5 broms totalt. Drar ca 22w med org mittbromsljus, kall o fin kabel. Hoppas bara SBP gillar LED också..

Link to comment
Share on other sites

Använder själv LED i position och bromsljus, har då park/broms ytterst och broms innerst i EU armaturen alltså 5 broms totalt. Drar ca 20w med org mittbromsljus, kall o fin kabel. Hoppas bara SBP gillar LED också..

led är det bästa alternativet när man vill ha ner efekten men hur ser det ut??

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra faktiskt, använder BA15d resp s från Diodhuset, dom lyser både framåt o bakåt i reflektorn. Använder dom röda som ger "extra" rött ljus genom dom röda glasen. Funkar riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?

Jag har inte en Grufmankonvertering utan en mer primitiv variant med extra kabelstam till blinkerskretsen, belastar bromsljuskretsen precis som original (4 st lampor, kan möjligen vara lite skillnad på märkeffekten på själva glödlampan) So far so good

Liten rättelse...fyra lampor i bakljusen + diodarmatur till det högt monterade bromsljuset i bagageluckan

Link to comment
Share on other sites

Så såg det ut på min bil också när jag köpte den, i org har man 3x5A att använda till broms (och blink) då är det inga problem med tillgången på "bromsström".

Hur är blinkfrekvensen på din bil, min blinkade fort som fn då dom bakre blinkkretsarna var urkopplade (antar det är det du har) men strömmen räcker ju till, dom främre får också lastas med 5A/sida

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning har den/dom som byggt om bilen för svenskt bruk lyckats väldigt bra med konverteringen, normal blinkersfrekvens och även den roliga detaljen med ljusautomatik som slår på när man släpper handbromsen, ljusautomatik med samtliga lampor, inte bara framlyktorna (är en kanadabil, kan ha varit till fördel för ljusautomatiken). Visst ser det lite hemgjort ut när man ser knipsade kablar och fina röda skarvhylsor, men fungerar gör det! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag rätta mej själv, det blir bara mittkretsen bak som kan användas i fallet ovan alt att man tar ström via bromljuskontakten. Plus blink via främre kretsarna om man ska separera broms/blink på detta sätt.

Grufmans koppling är bättre bara man passar belastningen av bromskontakten eller sätter dit ett relä förståss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...