andy86 February 18, 2010 Report Share February 18, 2010 Hej alla mustangägare! Jag har nyss importerat en Ford mustang GT 2005 och har då valt att köpa EU baklampor och klara parkerings/blinkers inlägg framJag har lyckats få igång alla lampor så de lyser rätt enligt Grufmans instruktionsbok men dimljusen bak(Blå kabel) ska ju inte kopplas in pga "risk för överbelastning".Då är frågan om jag inte måste ha dimljus bak för bilen ska gå igenom regbesiktningen och vanlig besiktning framöver? Räcker det att man har fungerande dimljus fram bara?Någon som har lyckats koppla in dimljus bak med "eu baklampor" som kanske kan ge mig ett tips? Väldigt tacksam för alla svar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman February 18, 2010 Report Share February 18, 2010 HejDimljus, backljus och 4-vägsblinkers är inga krav i sverige. Du kan lungt besiktiga bilen utan dessa funktioner. (däremot måste man ha dimbakljus om man kör i tyskland) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
andy86 February 18, 2010 Author Report Share February 18, 2010 Ah där ser man! Perfekt!tack för det snabba svaret! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MOS February 19, 2010 Report Share February 19, 2010 Den inre röda på EU-ljusen är som du säger avsedd för dimljus och där sitter vid leverans en 21W-lampa. Ett alternativ är att byta ut denna lampa mot en på 5W och koppla ihop kabeln (blå) till positionsljus./MOS Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
musse tommy February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Funkar även fint om man kör med led-lampa Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
goby February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 ...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil (vilket inte kan sägas om själva bromsarna) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 ...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 ...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?Precis!Bromsar du en längre tid så elektroniken blir varm finns det säkert en risk.Skulle nog vara mindre risk med dioder! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Original är det ju 5st bromsljus, funkar inte det efter EU konvertering? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Original är det ju 5st bromsljus, funkar inte det efter EU konvertering?Jo men om jag fattat det rätt e de flera "kanaler" från boxen. Annars borde bromljusen vara parallelkopplade bak vid lamphuset original vilket jag har för mig att dom inte är Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ah February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Med Grufmans omkoppling är boxen inte med (elektriskt) vad det gäller bromsljuset. All last ligger via bromsljuskontakten som normalt bara ger manöverström, kabeln därifrån börjar bli lite varm redan vid 2A (ca 25w)har jag märkt. Redan 2x21w+16 i mitten är ju lite mycket då. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Med Grufmans omkoppling är boxen inte med (elektriskt) vad det gäller bromsljuset. All last ligger via bromsljuskontakten som normalt bara ger manöverström, kabeln därifrån börjar bli lite varm redan vid 2A (ca 25w)har jag märkt. Redan 2x21w+16 i mitten är ju lite mycket då.De där va bra info ah. I de fallet e de faktiskt rätt mycke överlast redan me dom.Personligen skulle jag aldrig lägga på mer belastning på de. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ah February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Använder själv LED i position och bromsljus, har då park/broms ytterst och broms innerst i EU armaturen alltså 5 broms totalt. Drar ca 22w med org mittbromsljus, kall o fin kabel. Hoppas bara SBP gillar LED också.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Använder själv LED i position och bromsljus, har då park/broms ytterst och broms innerst i EU armaturen alltså 5 broms totalt. Drar ca 20w med org mittbromsljus, kall o fin kabel. Hoppas bara SBP gillar LED också..led är det bästa alternativet när man vill ha ner efekten men hur ser det ut?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ah February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 Riktigt bra faktiskt, använder BA15d resp s från Diodhuset, dom lyser både framåt o bakåt i reflektorn. Använder dom röda som ger "extra" rött ljus genom dom röda glasen. Funkar riktigt bra! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 20, 2010 Report Share February 20, 2010 De låter bra.Var hittar man sånna Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ah February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Dom finns hos www.diodhuset.se. Artikelnr 1215242 (ba15s) och 1216242 (ba15d). Ska vara det äldre/enklare utförandet av den "dubbeltrådiga" vill jag minnas, ring o prata med dom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Tack så mycke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
goby February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 ...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?Jag har inte en Grufmankonvertering utan en mer primitiv variant med extra kabelstam till blinkerskretsen, belastar bromsljuskretsen precis som original (4 st lampor, kan möjligen vara lite skillnad på märkeffekten på själva glödlampan) So far so goodLiten rättelse...fyra lampor i bakljusen + diodarmatur till det högt monterade bromsljuset i bagageluckan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ah February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Så såg det ut på min bil också när jag köpte den, i org har man 3x5A att använda till broms (och blink) då är det inga problem med tillgången på "bromsström". Hur är blinkfrekvensen på din bil, min blinkade fort som fn då dom bakre blinkkretsarna var urkopplade (antar det är det du har) men strömmen räcker ju till, dom främre får också lastas med 5A/sida Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Om det är så att det blinkar för fort så gillar nog inte sbp det Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
goby February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Av någon anledning har den/dom som byggt om bilen för svenskt bruk lyckats väldigt bra med konverteringen, normal blinkersfrekvens och även den roliga detaljen med ljusautomatik som slår på när man släpper handbromsen, ljusautomatik med samtliga lampor, inte bara framlyktorna (är en kanadabil, kan ha varit till fördel för ljusautomatiken). Visst ser det lite hemgjort ut när man ser knipsade kablar och fina röda skarvhylsor, men fungerar gör det! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Okej!De låter kannon!Skarvhyllsor funkar alltid Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ah February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 Nu måste jag rätta mej själv, det blir bara mittkretsen bak som kan användas i fallet ovan alt att man tar ström via bromljuskontakten. Plus blink via främre kretsarna om man ska separera broms/blink på detta sätt.Grufmans koppling är bättre bara man passar belastningen av bromskontakten eller sätter dit ett relä förståss. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman February 21, 2010 Report Share February 21, 2010 ni vet väl att elschemat för 2005 finns för nedladdning från vår hemsida? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.