Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dimljus bak med EU baklampor?

Featured Replies

Hej alla mustangägare!

Jag har nyss importerat en Ford mustang GT 2005 och har då valt att köpa EU baklampor och klara parkerings/blinkers inlägg fram

Jag har lyckats få igång alla lampor så de lyser rätt enligt Grufmans instruktionsbok men dimljusen bak(Blå kabel) ska ju inte kopplas in pga "risk för överbelastning".

Då är frågan om jag inte måste ha dimljus bak för bilen ska gå igenom regbesiktningen och vanlig besiktning framöver? Räcker det att man har fungerande dimljus fram bara?

Någon som har lyckats koppla in dimljus bak med "eu baklampor" som kanske kan ge mig ett tips?

Väldigt tacksam för alla svar! :D

Hej

Dimljus, backljus och 4-vägsblinkers är inga krav i sverige. Du kan lungt besiktiga bilen utan dessa funktioner. (däremot måste man ha dimbakljus om man kör i tyskland)

Den inre röda på EU-ljusen är som du säger avsedd för dimljus och där sitter vid leverans en 21W-lampa. Ett alternativ är att byta ut denna lampa mot en på 5W och koppla ihop kabeln (blå) till positionsljus.

/MOS

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?

Precis!Bromsar du en längre tid så elektroniken blir varm finns det säkert en risk.Skulle nog vara mindre risk med dioder!

Original är det ju 5st bromsljus, funkar inte det efter EU konvertering?

Original är det ju 5st bromsljus, funkar inte det efter EU konvertering?

Jo men om jag fattat det rätt e de flera "kanaler" från boxen. Annars borde bromljusen vara parallelkopplade bak vid lamphuset original vilket jag har för mig att dom inte är :?::?

Med Grufmans omkoppling är boxen inte med (elektriskt) vad det gäller bromsljuset. All last ligger via bromsljuskontakten som normalt bara ger manöverström, kabeln därifrån börjar bli lite varm redan vid 2A (ca 25w)har jag märkt. Redan 2x21w+16 i mitten är ju lite mycket då.

Med Grufmans omkoppling är boxen inte med (elektriskt) vad det gäller bromsljuset. All last ligger via bromsljuskontakten som normalt bara ger manöverström, kabeln därifrån börjar bli lite varm redan vid 2A (ca 25w)har jag märkt. Redan 2x21w+16 i mitten är ju lite mycket då.

De där va bra info ah. I de fallet e de faktiskt rätt mycke överlast redan me dom.Personligen skulle jag aldrig lägga på mer belastning på de.

Använder själv LED i position och bromsljus, har då park/broms ytterst och broms innerst i EU armaturen alltså 5 broms totalt. Drar ca 22w med org mittbromsljus, kall o fin kabel. Hoppas bara SBP gillar LED också..

Använder själv LED i position och bromsljus, har då park/broms ytterst och broms innerst i EU armaturen alltså 5 broms totalt. Drar ca 20w med org mittbromsljus, kall o fin kabel. Hoppas bara SBP gillar LED också..

led är det bästa alternativet när man vill ha ner efekten men hur ser det ut??

Riktigt bra faktiskt, använder BA15d resp s från Diodhuset, dom lyser både framåt o bakåt i reflektorn. Använder dom röda som ger "extra" rött ljus genom dom röda glasen. Funkar riktigt bra!

Dom finns hos www.diodhuset.se. Artikelnr 1215242 (ba15s) och 1216242 (ba15d).

Ska vara det äldre/enklare utförandet av den "dubbeltrådiga" vill jag minnas, ring o prata med dom.

...jag kopplade in dimljusen som "extra" bromsljus, ingen som helst risk för överbelastning. Med andra ord ett väldigt effektivt bromsljus på min bil :!: (vilket inte kan sägas om själva bromsarna)

Nyfiken i en strut, hur vet du att det inte finns någon risk för överbelastning?

Jag har inte en Grufmankonvertering utan en mer primitiv variant med extra kabelstam till blinkerskretsen, belastar bromsljuskretsen precis som original (4 st lampor, kan möjligen vara lite skillnad på märkeffekten på själva glödlampan) So far so good

Liten rättelse...fyra lampor i bakljusen + diodarmatur till det högt monterade bromsljuset i bagageluckan

Så såg det ut på min bil också när jag köpte den, i org har man 3x5A att använda till broms (och blink) då är det inga problem med tillgången på "bromsström".

Hur är blinkfrekvensen på din bil, min blinkade fort som fn då dom bakre blinkkretsarna var urkopplade (antar det är det du har) men strömmen räcker ju till, dom främre får också lastas med 5A/sida

Av någon anledning har den/dom som byggt om bilen för svenskt bruk lyckats väldigt bra med konverteringen, normal blinkersfrekvens och även den roliga detaljen med ljusautomatik som slår på när man släpper handbromsen, ljusautomatik med samtliga lampor, inte bara framlyktorna (är en kanadabil, kan ha varit till fördel för ljusautomatiken). Visst ser det lite hemgjort ut när man ser knipsade kablar och fina röda skarvhylsor, men fungerar gör det! :idea:

Nu måste jag rätta mej själv, det blir bara mittkretsen bak som kan användas i fallet ovan alt att man tar ström via bromljuskontakten. Plus blink via främre kretsarna om man ska separera broms/blink på detta sätt.

Grufmans koppling är bättre bara man passar belastningen av bromskontakten eller sätter dit ett relä förståss.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.