Jump to content

67 HT, CMC2466 "Jag skulle bara...."


Mmmange

Recommended Posts

Just precis... "Jag skulle bara lacka om den lite snabbt sådär...!" Men efter att ha pratat med en lackerare sa han.. -Nej nej nej!!! En sån här bil måste du göra ordentligt..dessutom när han är i sådant här gott skick!

Så, efter att ha "skramlat ihop en hög med pengar" :-- så bestämde vi (jag och min förstående och underbara fru) oss för att göra det grundligt.

Det som hänt efter i höstas är följande:

Bilen blev "strippad" totalt, Motor är iväglämnad till Engine Kit Racing i Karlskoga för översyn och uppgradering, Växellådan till TATS (Tomas Andersson Transmissionservice), Sedan fick jag bilen blästrad invändigt, utvändigt (kanter och motorrum) och under!

När jag fick tillbaka bilen + lösa delar så fanns det ju en del "hål" efter lite rost här och var. Jag har köpt ny huv, bakplåt, grusplåt...ja, en massa delar helt enkelt som jag nu har bytt. Därefter skicka jag iväg kaross mm för att få den primad, grundad och lackad invändigt, i motorrummet och UNDER...Gissa om det blev bra! Den är som ny under och innuti...ja, och i motorrummet självklart :D

Det som står på tur är att montera tillbaka framvagnen och lite små pyssel med A-stolparnas dropplister (nya är på väg från USA!) så jag kan få iväg bilen på lack sedan.

Färg? Candy Apple Red med Shelby stripes så klart! 8)

Fortsättning följer.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite uppdatering då! Japp, kommer här!

har bytt lite plåtar i golv som var dåliga...och lite annat oväsentligt som hör till en "vanlig" renovering... :roll:

M E N ! ! !

Nu till det underbara:

Jag har letat efter ljus och lykta efter de SVETSADE listerna på A-stolpen.... där själva kromlisten fästes i.

Men NÄ! Det verkar omöjligt att få tag i....tills en kväll när jag som vanligt låg och skruvade med mussen i garaget, ringde telefonen!

-"Hej, jag står vid en skrot i USA just nu och har hittat en rostfri mustang som vi kan plocka listerna ifrån, vill du ha dem eller?"

Maooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!! :D:D:D:D

SKOJA INTE! Självklart vill jag det! så sagt och gjort så beställde jag dem på stående fot.

Leverans? Hahahaha!!!! GISSA!! de åkte med i handbagaget så de var hemma på ett par dagar! GUD VAD GLAD JAG BLEV!

Ja, just det...de var ju bara listerna jag väntade på innan hon skulle in på lack! Så nu är de blästrade och kapade till rätt längd så de passar perfekt på min bil! ska sätta dit dem i morgon...eller i helgen..beror lite på familjens planer (man måste ju vara lite flexibel :roll:

Så på måndag är det dags för lack! och sen bö...va? vadå? vem som fixat listerna? Ja....jag vet inte om man får göra reklam här, men,....det var Eskil på MustangParts som åkt över till Staterna och som varit så engagerad och fixat listerna till mig!! snacka om bra kundservice! TACK!!!!

Ja, just det...efter lacken börjar ju det roliga! Att sätta ihop den! :lol:

Jag tog lite bilder idag när den såg så kal ut....bara väntar att få bli sminkad! ;)

uppdatering kommer inom kort....har ju lite planer på billjud, larm med backluckeöppning, centrallås och andra "gadgets"

Man är ju lixom i branschen så..... :--

Tjipp på er så länge!

Link to comment
Share on other sites

Stor dag idag! Bilen gick iväg på lack :D Färg? Som jag nämnt tidigare: CandyAppleRed. Jag hittade färgkoden här: http://www.nvsaac.com/Details/shelby_colors.htm

Den skulle bli klar inom 2 veckor, så dåååå börjar det roliga att få bygga ihop den! :--

Mycket jobb, javisst...men en förstående och förväntansfull fru så får jag nog många sena kvällar i garaget :yawn: så...med lite medvind och sol i ryggen blir den klar till försommaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär då! Då ar den tillbaka men en himla massa lager klarlack. Blänker som en...en...en...RÖD MUSTANG! 8)

Nu börjar det "roliga"...att försöka komma ihåg hur allt satt ihop...och med vilken skruv... Nåja, jag har ju tagit en massa bilder på demonteringen så det kanske går ganska bra, samt man har ju stora mustang-bibeln...Ja, ni vet den som talar om hur allt förhåller sig till varandra...liksom skruven och muttern som skulle gänga sig... :lol: Hahaha...nä, skämtåsido.. Lite bilder kommer här då... (om det funkar att ladda upp nu....)

Link to comment
Share on other sites

:oops: Tjaaaaaa.....det spårade liksom ur lite.. :--

Men nu i påskhelgen (förrutom att man var en sväng till Elmia) har jag mekat rejält mycket. Jag har fått i ljudisolering, elsystemet inklusive diverse uppgraderingar, såsom larm, centrallås, fjärrstyrd elektrisk bakluckeöppnare (öppnas via larmdosan) 8) , förstärkare, högtalarsystem, ny säkringscentral, bakrutan, diverse lister och småprylar. Sååå, tja...lite blev det gjort iallafall! :) Tyvärr var batteriet slut i kameran (tog slut på Elmia mässan sen glömde jag ladda den... :( )

Ja visst blev bilden med speglingen lite kul! Skönt med ny och blank lack! :thumbup: Tack!

Förtsättning följer.... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jahapp! Då har man monterat passagerarsidan klart.. d.v.s Dörr, lås, lister, rutor, mattor och instegslist, högtalare och allt där till. Ja just det, sa jag att baksätet sitter på plats :) samt passagerar sätet.

I helgen jobbar frugan så HELA lördag samt söndag är vigda åt garaget...dessutom nästa vecka (Varje kväll efter jobbet har jag fått tillstånd hemifrån) :P

Bilder kommer efter helgens arbete! :--

Link to comment
Share on other sites

Vi väntar med spänning på resultatet :D Lov hemifrån? ibland får man ta av sig bomullstofflorna och stampa ordentligt eller? :-- Min sambo brukar också tala om för mig ibland vad jag tycker roligt. Och vad jag tycker är roligt har ändrats sig markant genom åren :--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oj, oj....sorry att jag inte uppdaterat på länge men äntligen är motorn tillbaka från Engine Kit Racing! :D Det blev liiiiiiiiiiiiite dyrare än beräknat, men men...

Den är rejält genomgången med följande setup:

Blockjobb komplett

Borra Decka Kamlagerbyte

Stressplattehoning

Tvätt grov och fin

Vevslip

Balansering

Stakfix med nya bultar MSA 200000PSI

Nya Ventiler

Nya HP Ventilfjädrar+Retainers Moly

Nya Knaster

Ignitorkit

Ny HP Kam

Headers

Stealth 4-port Insug

Holley 650

ARP bultsats toppar+ramöverfall

Truerollerdrivning monterad

Ny Dampers

Ny frontkåpa

Nytt oljetråg

Nya stötstänger Moly

Nya CompCams rollrtippvippor

Nya toppar "World"

Ny converter

Ny vattenpump

Ny soppapump

Ny Oljetrycksgivare

Nytt termostathus

Nytt termostat + massor med småsaker

Komp 9,36:1

Uppskattad effekt: 300++ HK :--:--:--

Igår så åkte motorn i så nu är det nääääääära!!

Ja just det...sen har ag fått STRIPES moterat!

Link to comment
Share on other sites

Oja! ..eller, jag hoppas det :? ..Jo det känns bra iallfall... Känns betydligt bättre att lägga pengarna på en "riktig" bil, som förmodligen STIGER i värde, jämfört med en Volvo S80 :--

Absolut inget fel på S80...förstå mig rätt! :)

Men som sagt...det KÄNNS bra iaf! Helst när man cruisar på Power Meet! DÅ ÄR MAN KUNG! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar...Alltid lika kul med beröm! 8)

Nu är det vääääääääääääldigt nära till uppstart!

Bara generatorn och lite småfix kvar! Så..... Power Meet Here I Come!!!

HU, vad nöjd jag är! :D

eller...om jag får skryta lite... Hu vad duktig jag är!

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna fixa detta....så bra...på så kort tid..och sååååå dyrt! :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...