Jump to content

byte av länkarmar


mathis

Recommended Posts

hej, var på verkstan och fick besked om att jag måste byta länkarmar, båda höger o vänster. tycker fremst det var tidigt efter bara 3500 mil, och undrar på om priset på 7500 var normalt eller om någon vet om billigare sätt att fixa det, bor i malmö och bilen är en gt 05.

sätter pris på alla tips

mvh mathis

Link to comment
Share on other sites

mitt tips är att köra på erbjudandet du fick från din verkstad. Varför?

Jo, tyvärr är det rätt normalt att länkarmarna sticker efter 3500 mil, det händer på de flesta mussarna, och anledningen är att armarna är för klent konstruerade.

Om du köper nya armar idag får du 2010 års armar, som har en annorlunda och grövre konstruktion som är betydligt bättre än dom som du monterar av.

Skaffar du istället ford racing bärarmarna (som är samma som sitter på shelby 2007) så får du den gamla konstruktionen som inte är tillförlitlig.

Om du trots det vill köpa Ford racing-armarna kan du köpa dom av oss. Vi har lägsta prisgaranti på alla ford racing-delar.

Tänk dock på att verkstäder sällan monterar delar som kunderna själv kommer med, så kolla det innan du beställer.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det kan vara värt 5000:- mera än att köpa nya SVT-armar, dom är ju grövre och betydligt hållbarare än original. :thumbdown:

Men det är min åsikt :--

Och montera gör du ju själv om du inte är behäftad med sjukdomen tummen mitt i handen :crazy:

Mustangperformance Pris: 2437.5 kr inkl. moms.

Grufman Bil lägsta prisgaranti: 2880kr

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det kan vara värt 5000:- mera än att köpa nya SVT-armar, dom är ju grövre och betydligt hållbarare än original. :thumbdown:

Men det är min åsikt :--

Och montera gör du ju själv om du inte är behäftad med sjukdomen tummen mitt i handen :crazy:

2010 fick länkarmarna en annan diameter på spindelleden och en annan infästning i ramen. Finns en TSB på det. Ford Racing armarna är av Shelby 2007-modellen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det kan vara värt 5000:- mera än att köpa nya SVT-armar, dom är ju grövre och betydligt hållbarare än original. :thumbdown:

Men det är min åsikt :--

Och montera gör du ju själv om du inte är behäftad med sjukdomen tummen mitt i handen :crazy:

Mustangperformance Pris: 2437.5 kr inkl. moms.

Grufman Bil lägsta prisgaranti: 2880kr

Vi har lägsta prisgaranti. Om man inkommer till oss med en offert från en annan svensk leverantör som kan leverera en exakt lika dan produkt inom max 3 veckor så matchar vi priset och sänker det dessutom ytterligare 5%. Det kan ingen slå. Grufman Bil har alltid- och kommer alltid vara billigast på Ford Racing. Detaljer om vår prisgaranti kommer ut under dagen idag (det är nytt!!)

Så om han handlar dessa av oss, förutsatt att HP kan leverera inom 3 veckor (vilket skall framgå av offerten) så blir priset 2313kr inkl moms. Hyggligt bra tycker jag.

:-)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Mustangperformance har länkarmarna på hyllan hemma för direkt leverans. :--:clap:

Grymmt :-)

Men varför betala mer än vad man behöver?

Det finns en läskig sak med Ford Racing som många i dagsläget inte riktigt vet hur de skall tackla. Och det har med garantin att göra:

Såhär står det i deras katalog

"SHOULD ANY PARTS OR VEHICLES CONTAINED WITHIN THIS CATALOG PROVE

DEFECTIVE FOLLOWING THEIR PURCHASE, THE BUYER AND NOT THE MANUFACTURER,

DISTRIBUTOR OR RETAILER, SHALL ASSUME THE ENTIRE COST OF ALL NECESSARY

SERVICING AND/OR REPAIR. THE ENTIRE RISK AS TO THE PERFORMANCE OF SUCH

PARTS OR VEHICLES IS WITH THE BUYER."

I klartext: Ford Racing produkter har ingen garanti överhuvudtaget. Det här krockar ju lite med vår Svenska lagstiftning, konsumentköplag osv. Så det är viktigt att den eventuella återförsäljaren är medveten om garantiläget och att kunden vet om att det är si och så med garantin (konsumentköplagen gäller ju alltid, men hur vet man att sin ÅF inte börjar tjafsa?). Köper man produkten som en företagare så gäller köplagen och då gäller inte lagstiftningen som täcker vanliga konsumenter :-(

Link to comment
Share on other sites

Så då har du delarna på lager med eller vad menar du?

Nä, jag har valt att inte ha ford racings länkarmar hemma eftersom det är en gammal konstruktion och inte uppdaterad på samma sätt som originalarmarna är. Jag tror folk vill ha en 100%-lösning när man byter länkarmar, och inte en 50%-ig. Men jag flyger hem dom på beställning. Sålde ett set i måndags.

Link to comment
Share on other sites

Så då har du delarna på lager med eller vad menar du?

Nä, jag har valt att inte ha ford racings länkarmar hemma eftersom det är en gammal konstruktion och inte uppdaterad på samma sätt som originalarmarna är. Jag tror folk vill ha en 100%-lösning när man byter länkarmar, och inte en 50%-ig. Men jag flyger hem dom på beställning. Sålde ett set i måndags.

Okej, vad är priset på dom då?

Och du skrev att det var annan infästning i ramen också men dom passar rätt eller vaddå?

Sen är det ju kul att höra från dig att du tycker att Ford har byggt SVT GT-500 50%-ig :wtf: själv tycker jag nog att den i jämförelse med vanliga GT:n är mera välbyggd, men det är ju min åsikt. :think:

Link to comment
Share on other sites

Så då har du delarna på lager med eller vad menar du?

Nä, jag har valt att inte ha ford racings länkarmar hemma eftersom det är en gammal konstruktion och inte uppdaterad på samma sätt som originalarmarna är. Jag tror folk vill ha en 100%-lösning när man byter länkarmar, och inte en 50%-ig. Men jag flyger hem dom på beställning. Sålde ett set i måndags.

Okej, vad är priset på dom då?

Och du skrev att det var annan infästning i ramen också men dom passar rätt eller vaddå?

Sen är det ju kul att höra från dig att du tycker att Ford har byggt SVT GT-500 50%-ig :wtf: själv tycker jag nog att den i jämförelse med vanliga GT:n är mera välbyggd, men det är ju min åsikt. :think:[/quote:3dn2ownr]

GT500 är ingen dålig bil, men länkarmarna har varit problematiska. Ford kom precis med en bulle på det hela. HP borde inte sälja FR-armarna i dagsläget på grund av att det kommit nya modeller... och det är därför vi inte säljer dom aktivt heller.

Eftersom alla inte har tillgång till bullorna så lägger jag ut den här

Printable View (50 KB)

TSB

09-24-16 GRUNT/CREAK/SQUEAK/CHIRP NOISE FROM THE LOWER CONTROL ARM BUSHING OVER BUMPS - BUILT ON OR BEFORE 8/3/2009

Publication Date: December 2, 2009

FORD: 2005-2010 Mustang

ISSUE:

Some 2005-2010 Mustang 4.0L/4.6L, 2007-2010 Mustang Shelby GT500 vehicles built on or before 8/3/2009 may exhibit a grunt/creak/squeak/chirp noise from the lower control arm hydro bushing. The grunt/creak noise may occur over large vertical bumps like speed bumps and pot holes. The squeak/chirp noise may occur over bumps rough roads, and driveway approaches.

ACTION:

Follow the Service Procedure steps to correct the condition.

SERVICE PROCEDURE

Use chassis ears on the lower control arm hydro bushing bracket tabs to verify noise is coming from the hydro bushing.

If the noise is confirmed, then proceed to Step 2.

If the noise is not confirmed, then this procedure does not apply. Proceed with normal Workshop Manual (WSM) diagnostics.

Late production lower control arms were equipped with a 0.75" (19 mm) ball joint shaft and improved hydro bushing. Early production vehicles used an 0.71" (18 mm) ball joint shafts. Using a suitable caliper measure the ball joint shaft.

If the measurement is 0.75" (19 mm) this procedure does not apply and follow normal diagnostics in WSM Section 100-04.

If the ball joint shaft measures 0.71" (18 mm) an improved service lower control arm with improved hydro bushing is available. Follow WSM section 204-01 to replace.

PART NUMBER PART NAME

9R3Z-3078-A Arm Asy-Front Suspension - Right Hand (Excludes GT 500)

9R3Z-3079-A Arm Asy-Front Suspension - Left Hand (Excludes GT 500)

AR3Z-3078-A Arm Asy-Front Suspension - Right Hand (GT 500)

AR3Z-3079-A Arm Asy-Front Suspension - Left Hand (GT 500)

WARRANTY STATUS:

Eligible Under Provisions Of New Vehicle Limited Warranty Coverage

IMPORTANT: Warranty coverage limits/policies are not altered by a TSB. Warranty coverage limits are determined by the identified causal part.

OPERATION DESCRIPTION TIME

092416A 2005-2010 Mustang: Replace One (1) Lower Control Arm, Includes Time To Diagnose (Do Not Use With Any Other Labor Operations) 1.2 Hrs.

092416B 2005-2010 Mustang: Replace Two (2) Lower Control Arms, Includes Time To Diagnose (Do Not Use With Any Other Labor Operations) 1.5 Hrs.

DEALER CODING

BASIC PART NO. CONDITION CODE

3078 12

--------------------------------------------------------------------------------

NOTE: The information in Technical Service Bulletins is intended for use by trained, professional technicians with the knowledge, tools, and equipment to do the job properly and safely. It informs these technicians of conditions that may occur on some vehicles, or provides information that could assist in proper vehicle service. The procedures should not be performed by "do-it-yourselfers". Do not assume that a condition described affects your car or truck. Contact a Ford, Lincoln, or Mercury dealership to determine whether the Bulletin applies to your vehicle. Warranty Policy and Extended Service Plan documentation determine Warranty and/or Extended Service Plan coverage unless stated otherwise in the TSB article. The information in this Technical Service Bulletin (TSB) was current at the time of printing. Ford Motor Company reserves the right to supercede this information with updates. The most recent information is available through Ford Motor Company's on-line technical resources.

Copyright © 2009 Ford Motor Company

Link to comment
Share on other sites

Priset för dom nya?? :think:

höger /vänster ligger på 3092kr/st inkl moms

Finns självklart hemma för omg. lev

Men hallå nu blev det ju sådär dyrt igen 6184:- inga 5% under på dom alltså. :thumbdown:[/quote:1qxnrg99]

Jag tror du har förväxlat Ford original och Ford Racing.

Link to comment
Share on other sites

då är det ju enkelt för dig då, nu får 5% rabatt på dem jämfört med konkurenterna... :thumbup:

har haft mina Ford Racing på nu i 700mil och inge klapper än men de andra höll ju 3000mil så vi får väl se... :-|

Link to comment
Share on other sites

då är det ju enkelt för dig då, nu får 5% rabatt på dem jämfört med konkurenterna... :thumbup:

har haft mina Ford Racing på nu i 700mil och inge klapper än men de andra höll ju 3000mil så vi får väl se... :-|

Jag har redan helt nya SVT armar sittandes på min så jag klarar mig nog, tillråga på allt så inköptes dom direkt i Usa, gäller 5% regeln då med. För då måste jag väl isf få återbäring :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

då är det ju enkelt för dig då, nu får 5% rabatt på dem jämfört med konkurenterna... :thumbup:

har haft mina Ford Racing på nu i 700mil och inge klapper än men de andra höll ju 3000mil så vi får väl se... :-|

Jag har redan helt nya SVT armar sittandes på min så jag klarar mig nog, tillråga på allt så inköptes dom direkt i Usa, gäller 5% regeln då med. För då måste jag väl isf få återbäring :thumbup:

Svensk ÅF är det som gäller :-)

Support your local dealer du vet!

Link to comment
Share on other sites

det här är den klassiska frågan....vill man ha ett storköp (billigt) eller flera närbutiker (dyrt)?

Jag tycker det är upp till var o en att köpa det dyare o supporta eller om man vill snåla (jag snålar gärna) MEN!!! finns absolut ingen anledning för ngn att klaga på tex grufman för hans priser. Det är bra priser då det är svårt att lagerföra saker hemma för samma pengar som beställning från "hela världen"....

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik!

Jag har med glädje följt debatten om prisgarantin du infört efter som jag tänkt skaffa mig en 3.73 axel (M-4001-A373). Håkan Prytz har en sådan hemma för kr: 11562,50 ink moms, du tar 13365.- om jag sett rätt.

Förstår jag dej rätt borde jag då kunna köpa den för 10984.-

Har du också den på lager? /Anders

Link to comment
Share on other sites

Gäst
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...