Jump to content

Recommended Posts

Hallå tänkte använda min underhållsladdare på min mustang 05 undrar om jag ska koppla ifrån + eller - polerna med tanke på all elektronok i moderna bilar. Har ju bara haft äldre jänk tidigare :shifty:

Ska bilen stå en stund så plocka bort -polen, just in case.

Ska bilen stå länge så plocka bort båda.

Ska bilen stå väldigt länge så plockar du ut batteriet och tar med det hem å låter det stå i värmen.

Varför?

Elektronik är töntigt ömtåligt. :--

Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.

Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.

Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.

Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.

Lite svårt att varmstarta motorn under vintern utan batteri och det är inte bra att motorn står stilla hela vintern. Startar man bilen då och då under lågsäsongen, behöver man inte ladda batteriet separat. Det är min erfarenhet.

Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.

Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.

Lite svårt att varmstarta motorn under vintern utan batteri och det är inte bra att motorn står stilla hela vintern. Startar man bilen då och då under lågsäsongen, behöver man inte ladda batteriet separat. Det är min erfarenhet.

Nu kommer ju en väldig massa människor att bli pissed, men vad är nyttan med att varmstarta motorn?

Oljan rinner ändå ner på en vecka, och är motorn kall och det råder låg luftfuktighet där bilen står (som det gör på vintern), så kommer det inte börja rosta eller korrodera heller. Är man däremot där och värmer upp maskin så borde det dra till massa kondens till slut?

Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.

Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.

Lite svårt att varmstarta motorn under vintern utan batteri och det är inte bra att motorn står stilla hela vintern. Startar man bilen då och då under lågsäsongen, behöver man inte ladda batteriet separat. Det är min erfarenhet.

Nu kommer ju en väldig massa människor att bli pissed, men vad är nyttan med att varmstarta motorn?

Oljan rinner ändå ner på en vecka, och är motorn kall och det råder låg luftfuktighet där bilen står (som det gör på vintern), så kommer det inte börja rosta eller korrodera heller. Är man däremot där och värmer upp maskin så borde det dra till massa kondens till slut?

Men hur ska man klara sig en hel vinter utan morret från mussen? Det går bara inte :angel:

Har inte startat min sen jag körde in den.Mer känsla till våren sen men det är inte lätt att låta bli alla gånger :P

I år kör jag med en c-tec laddare med polerna på.Dumt kanske :?: Vet i tusan.

Förra året gjorde jag som Grufman tippsade om men det räckte fint med att ladda de fullt vid avställningen å ta in det i värmen.

Jag kopplar från batteriet, pumpar däcken och låter bli bilen över vinter.

Ett kilo förbränd bensin ger drygt 1.5 kilo vatten. Du får fan ha bilen igång länge om du ska lyckas värma upp bilen såpass att detta försvinner och inte bidrar till rostande avgasrör.

I med olja innan vinterförvaring och sedan lite startgas innan du kör igång för våren.

Så är min melodi, säkert någon som har något att sätta emot :)

Min står med batteriet i och inkopplat samt en ctek laddare på hela garagesäsongen. Startar aldrig motorn förtom om jag måste, som när jag skottade garagetaket, då körde jag ut den för säkerhets skull. :--

MIN erfarenhet är precis tvärt om. Packningarna torkar av att man använder dom. Speciellt alla nya silikonpackningar som sitter på bilar sen 15 år tillbaka. Går dom varmt och länge så torkar dom och krymper. Det kanske var förr i tiden när man körde kork som det krympte, men sen mitten av 90-talet är det silikon som gäller genomgående.

Tror inte att det skadar att varmköra då och då motorn är trots

allt gjord för det och bilar för att rulla. :P

Nu har iofs vi entusiast bilar och det är en annan sak, :P men om jag skulle köpa mig en annan åretrunt bil

för daglig körning så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag

köper en som stått still varje vinter specielt om den har lågt miltal, lika med rullat lite stått mycket. :shock:

MVH Lasse. 8)

Jag kopplar in min ctek underhållsladdare. Jag startar inte bilen alls under vinterhalvåret. Vill inte ha in kondens i systemet.

Jag har en luftavfuktare i garaget som håller fukthalten nere. Mussen kommer att startas igen den 1:e april efter efter 5 månader vila. Jag tror inte på att starta motorn flera gånger under vintern för värme ger kondens när motorn svalnar och står stilla i garaget ytterligare en månad i taget.

Lars...

Nu startar jag den betydligt oftare en 1 gång i månaden

det blir nog 3 gånger i månaden, typ varje gång jag är i garaget

så risken för kondens tja det ser jag inte som ett problem. :shock:

Dessutom får den gå riktigt varm när jag startar den, jag brukar stänga av den

när elfläkten har startat en 4-5 gånger då är den riktigt genom varm. :P

Men var och en blir salig på sin tro. :wave:

MVH Lasse. 8)

kopplar bort batteriet då jag ställer in den och startar den inte förrän det är dags att ta ut den, samt pumpat däcken med 1kg extra så de inte blir stå sulor... :thumbup:

ok ok jag underhållsladdar aldrig då den är avställd då jag har varmgarage, klarar den inte 6 månader utan underhållsladdning är det dags att byta batteri... så nu är man åter korrekt i tråden då... :--

men på hojen sitter det en pulsotronic underhållsladdare... :shh:

tja! har länge funderat om olika frågor som kommer upp här på -05 och nyare forumet. varför en massa ägare av gamlare mussar d.v.s före -05 gör inlägg om sina bilar!!! det blir ju inte relevant!!! det uppkommer en massa ovidkommande frågeställningar! det finns ett forum för äldre bilar också! för det är ju onekligen en hel del skillnad på teknik och material i gamla och nya bilar som grufman brukar påpeka!!! vad gäller laddare så låter jag batteriet sitta kvar och använder en c-tek laddare! har inga problem med batteriet! m.v.h rulle

det är väl inget att bli sur över! det är bara fakta!!! vad gäller stöddig så har jag aldrig skaffat en bil eller mc för att andra ska bli impad utan bara för mitt eget intresse!!! rullebull= Hans Åström Tallnäsvägen 86030 Sörberge p.s om du vill ha mitt tele nr så är det bara att pm:a mig!!!!!!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...