simson February 26, 2010 Report February 26, 2010 Hallå tänkte använda min underhållsladdare på min mustang 05 undrar om jag ska koppla ifrån + eller - polerna med tanke på all elektronok i moderna bilar. Har ju bara haft äldre jänk tidigare Citera
Tobias CMC1505 February 26, 2010 Report February 26, 2010 Ska bilen stå en stund så plocka bort -polen, just in case.Ska bilen stå länge så plocka bort båda.Ska bilen stå väldigt länge så plockar du ut batteriet och tar med det hem å låter det stå i värmen.Varför?Elektronik är töntigt ömtåligt. Citera
grufman February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet. Citera
Gtttggg February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.Lite svårt att varmstarta motorn under vintern utan batteri och det är inte bra att motorn står stilla hela vintern. Startar man bilen då och då under lågsäsongen, behöver man inte ladda batteriet separat. Det är min erfarenhet. Citera
grufman February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.Lite svårt att varmstarta motorn under vintern utan batteri och det är inte bra att motorn står stilla hela vintern. Startar man bilen då och då under lågsäsongen, behöver man inte ladda batteriet separat. Det är min erfarenhet.Nu kommer ju en väldig massa människor att bli pissed, men vad är nyttan med att varmstarta motorn?Oljan rinner ändå ner på en vecka, och är motorn kall och det råder låg luftfuktighet där bilen står (som det gör på vintern), så kommer det inte börja rosta eller korrodera heller. Är man däremot där och värmer upp maskin så borde det dra till massa kondens till slut? Citera
Daniel Linde February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag har funderat på en sak, och det är nyttan med att låta batterierna stå permanent inkopplade under hela vintern med en laddare.Mitt tips, som absolut inte skall ses som en absolut sanning, men en rätt bra idé, är att inför vinterförvaringen, ta ut batteriet ur mussen, ladda det fullt, och sedan låta det stå fulladdat. Om du ställer det på ett betonggolv, ställ en gummiduk eller en träskiva under. Innan du hänger in det igen så kan du ladda det på nytt ett dygn. Fulladdade batteriet kan lätt stå ett år utan att förlora vare sig laddning i någon större mängd eller kapacitet. Det är min erfarenhet.Lite svårt att varmstarta motorn under vintern utan batteri och det är inte bra att motorn står stilla hela vintern. Startar man bilen då och då under lågsäsongen, behöver man inte ladda batteriet separat. Det är min erfarenhet.Nu kommer ju en väldig massa människor att bli pissed, men vad är nyttan med att varmstarta motorn?Oljan rinner ändå ner på en vecka, och är motorn kall och det råder låg luftfuktighet där bilen står (som det gör på vintern), så kommer det inte börja rosta eller korrodera heller. Är man däremot där och värmer upp maskin så borde det dra till massa kondens till slut?Men hur ska man klara sig en hel vinter utan morret från mussen? Det går bara inte Citera
mike85 February 26, 2010 Report February 26, 2010 Har inte startat min sen jag körde in den.Mer känsla till våren sen men det är inte lätt att låta bli alla gånger I år kör jag med en c-tec laddare med polerna på.Dumt kanske Vet i tusan.Förra året gjorde jag som Grufman tippsade om men det räckte fint med att ladda de fullt vid avställningen å ta in det i värmen. Citera
Royen February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag kopplar från batteriet, pumpar däcken och låter bli bilen över vinter. Ett kilo förbränd bensin ger drygt 1.5 kilo vatten. Du får fan ha bilen igång länge om du ska lyckas värma upp bilen såpass att detta försvinner och inte bidrar till rostande avgasrör. I med olja innan vinterförvaring och sedan lite startgas innan du kör igång för våren.Så är min melodi, säkert någon som har något att sätta emot Citera
Lassemålare CMC 2071 February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag kunde inte låta bli att gå ner i garaget i kväll och starta Mustangenden fick gå varm i 1.5 timmar med en del varvande och en jäkla massa njutande. MVH Lasse. Citera
RoTe February 26, 2010 Report February 26, 2010 Min står med batteriet i och inkopplat samt en ctek laddare på hela garagesäsongen. Startar aldrig motorn förtom om jag måste, som när jag skottade garagetaket, då körde jag ut den för säkerhets skull. Citera
grufman February 27, 2010 Report February 27, 2010 MIN erfarenhet är precis tvärt om. Packningarna torkar av att man använder dom. Speciellt alla nya silikonpackningar som sitter på bilar sen 15 år tillbaka. Går dom varmt och länge så torkar dom och krymper. Det kanske var förr i tiden när man körde kork som det krympte, men sen mitten av 90-talet är det silikon som gäller genomgående. Citera
Lassemålare CMC 2071 February 27, 2010 Report February 27, 2010 Tror inte att det skadar att varmköra då och då motorn är trotsallt gjord för det och bilar för att rulla. Nu har iofs vi entusiast bilar och det är en annan sak, men om jag skulle köpa mig en annan åretrunt bilför daglig körning så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jagköper en som stått still varje vinter specielt om den har lågt miltal, lika med rullat lite stått mycket. MVH Lasse. Citera
larswesterberg February 27, 2010 Report February 27, 2010 Jag kopplar in min ctek underhållsladdare. Jag startar inte bilen alls under vinterhalvåret. Vill inte ha in kondens i systemet. Jag har en luftavfuktare i garaget som håller fukthalten nere. Mussen kommer att startas igen den 1:e april efter efter 5 månader vila. Jag tror inte på att starta motorn flera gånger under vintern för värme ger kondens när motorn svalnar och står stilla i garaget ytterligare en månad i taget.Lars... Citera
Lassemålare CMC 2071 February 27, 2010 Report February 27, 2010 Nu startar jag den betydligt oftare en 1 gång i månadendet blir nog 3 gånger i månaden, typ varje gång jag är i garagetså risken för kondens tja det ser jag inte som ett problem. Dessutom får den gå riktigt varm när jag startar den, jag brukar stänga av dennär elfläkten har startat en 4-5 gånger då är den riktigt genom varm. Men var och en blir salig på sin tro. MVH Lasse. Citera
Corvette February 28, 2010 Report February 28, 2010 kopplar bort batteriet då jag ställer in den och startar den inte förrän det är dags att ta ut den, samt pumpat däcken med 1kg extra så de inte blir stå sulor... Citera
Gtttggg February 28, 2010 Report February 28, 2010 Nu handlade det om batteriladdare, inte hur ofta man startar bilen under vintern så vi glider ifrån ämnet här. Citera
Lassemålare CMC 2071 February 28, 2010 Report February 28, 2010 Så blir det alltid,sorry. MVH Lasse. Citera
Corvette February 28, 2010 Report February 28, 2010 ok ok jag underhållsladdar aldrig då den är avställd då jag har varmgarage, klarar den inte 6 månader utan underhållsladdning är det dags att byta batteri... så nu är man åter korrekt i tråden då... men på hojen sitter det en pulsotronic underhållsladdare... Citera
B ORG March 3, 2010 Report March 3, 2010 Jag har en C-Tek underhåll på, och ingenting urkopplat, funger bra Citera
rullebull March 3, 2010 Report March 3, 2010 tja! har länge funderat om olika frågor som kommer upp här på -05 och nyare forumet. varför en massa ägare av gamlare mussar d.v.s före -05 gör inlägg om sina bilar!!! det blir ju inte relevant!!! det uppkommer en massa ovidkommande frågeställningar! det finns ett forum för äldre bilar också! för det är ju onekligen en hel del skillnad på teknik och material i gamla och nya bilar som grufman brukar påpeka!!! vad gäller laddare så låter jag batteriet sitta kvar och använder en c-tek laddare! har inga problem med batteriet! m.v.h rulle Citera
Lassemålare CMC 2071 March 3, 2010 Report March 3, 2010 Tja, vad ska man säga om det rullebull, kul och stöddig inställning, säger i och för sig en hel del om dig rullebulldessutom är du helt annonym,mmmmm. MVH Lasse. Citera
rullebull March 4, 2010 Report March 4, 2010 det är väl inget att bli sur över! det är bara fakta!!! vad gäller stöddig så har jag aldrig skaffat en bil eller mc för att andra ska bli impad utan bara för mitt eget intresse!!! rullebull= Hans Åström Tallnäsvägen 86030 Sörberge p.s om du vill ha mitt tele nr så är det bara att pm:a mig!!!!!! Citera
Lassemålare CMC 2071 March 4, 2010 Report March 4, 2010 Jag svarar dig på generella Mustang frågor Hans. MVH Lasse. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.