Jump to content

Fälgbredd på 70:a


Recommended Posts

Hej!

Jag har gått igenom flera däck- och fälgdiskussioner här på forumet utan att hitta direkta svar på mina två frågor. Startar därför ännu en tråd...

Kort och gott:

Kan man klämma in 10 tums breda fälgar (Magnum 500, 15) baktill på en 70:a UTAN att behöva modifiera något (axel, skärmar etc)?

Räcker det kanske med 8 tums för 275:or? eller blir det för sladdrigt?

Många tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

Det är tyvärr väldigt svårt att svara på. Hade själv problem att bestämma mig trots att jag frågat här samt på ett forum i Usa. Det är så många faktorer som påverkar bl.a fjädrarna bak , fälgstorlek, däcktyp och hela hjulets diameter. Förstod det som att du skulle köpa 15 tums fälgar. Hade det tex. varit 17 hamnar ju fälgens inre och yttre kant på en helt annan plats.

Fälgens backspace är också väldigt viktigt.

Själv kör jag med 275 60 15 på 8 tums fälg (American Racing) bak med 5 tums backspace och fram 235 60 15 på 7 tums fälg och 4 1/4 tums backspace. Jag har BF Goodrich däck och de rekommenderar

7.5 - 9.5 färgbredd till 275:or. Tänk bara på att ett sådant hjul blir 28 tum i diameter (71.12 cm) om du ska behålla 60 profil trots breddökningen. Det är ganska stor diameter ca. 5 cm större än mitt framdäck 235 60 15. Utseendet är ju en smaksak men storleken gör också att däcket kan ta i, speciellt med låg bil. Kan skicka bilder senare om du behöver. Finns ju många andra här med 69:or och 70:or som kanske också har tips. Tyvärr kan jag inte svara på hur en 10 tums fälg funkar på din bil.

:D Mvh. Mats Nilsson :D

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...