Jump to content

Någon som registreringsbesiktigat med kompressor?


Larbo

Recommended Posts

Har en -65 fastback som passerat gränsen för ombyggt fordon. I samband med SFRO besiktningen funderar jag på att försöka få igenom Paxtonkompressorn.

Någon som har några tips?

Originaleffekten medger bara en ökning til ca 220 hk. Har Ford skrivit några generella intyg för max effekt och vrid för 5 bultad Mustang 1965? Utan intyg är maxeffekten för ombyggt fordon begränsad till 15 kw per 100 kilo tjänstevikt eller omräknat ca 295 hk. Shelbyn levererade väl ca 305 hk i gatbilarna?

Vilken dokumentation behövs på motoreffekten?

Link to comment
Share on other sites

Min fastback med paxtonkompressor är registreringsbesiktigtad (inte SFRO) med modifierad motor med 220kW= 299hk :D . Baserat på en maskinskrivet papper från American Racing i Linköping där de bekräftar att Mustang/Shelby kunde fås med Paxton kompressor som originaltillbehör 65/66 och gav du upp till 300hk :roll: . Det innebär ca 30% effektökning med kompressorn vilket är rimligt. Det här gjordes för ca 10 år sedan och innan jag köpte bilen så frågan är om det fungerar idag. Men som du säger så hade ju Shelbyn 305hk så det borde ju inte vara orimligt att kunna få det godkänt om bilen för övrigt är 5-bultad och har skivor åtminstone fram. (Själv har jag skivor runt om)

Lycka till

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej!

65 och 66 Shelby GT350 hade 306 Hk SAE enligt specen. Paxton gav 46%

ökning enligt dåtidens annonser. Paxton fanns som tillbehör till vilken 4V Mustang

som helst som någon skrev ovan.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Frågan kvarstår om någon vet om Ford lämnat några intyg om maxeffekter för Mustang 1965 och vilken dokumentation som kan behövas på motoreffekten?

Är det ingen mer som registreringsbesiktigat med kompressor?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...