Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg här, äntligen!

Eller rättare sagt, äntligen ägare till en Ford Mustang 69' HT :D

I denna sitter en 6:a 250cui... Planen är att ha ett rullande projekt, och inte riva isär allt, men att ha den i ett mycket gott skick är på kartan samt en Big bloc med 9 tums bakaxel är något som hägrar nån gång i framtiden.

(Den blev besiktad 1 April så den är inte helt slut i chassit....)

Jag undrar, hur rost lagar ni? Lägger man t.ex. plåtar kant till kant i i golvet etc, sedan slipar man av svetsfogarna etc?

Man har rostlagat en del, men aldrig på en bil då man vill göra det på ett "korrekt" sätt, man vill ju inte att detta ska synas att den är rostlagad.

Min närmaste plan är att på semestern, ta bit för bit, har billyft så man kan få upp bilen enkelt och rostlaga golv bitar etc...

Men som sagt ta bit för bit, tanken har redan slagit mig 100ggr att bara riva isär allting och fixa allt. Men jag vet också hur lätt det blir att den blir ståendes, så bit för bit är nog bästa metoden för mig.

Jag kommer säkert posta en miljon frågor innan man är färdig med allt :wtf:

Så jag hoppas ni har tålamod med bra men även dumma frågor :lol:

Hej!

Mitt första inlägg här, äntligen!

Eller rättare sagt, äntligen ägare till en Ford Mustang 69' HT :D

I denna sitter en 6:a 250cui... Planen är att ha ett rullande projekt, och inte riva isär allt, men att ha den i ett mycket gott skick är på kartan samt en Big bloc med 9 tums bakaxel är något som hägrar nån gång i framtiden.

(Den blev besiktad 1 April så den är inte helt slut i chassit....)

Jag undrar, hur rost lagar ni? Lägger man t.ex. plåtar kant till kant i i golvet etc, sedan slipar man av svetsfogarna etc?

Man har rostlagat en del, men aldrig på en bil då man vill göra det på ett "korrekt" sätt, man vill ju inte att detta ska synas att den är rostlagad.

Min närmaste plan är att på semestern, ta bit för bit, har billyft så man kan få upp bilen enkelt och rostlaga golv bitar etc...

Men som sagt ta bit för bit, tanken har redan slagit mig 100ggr att bara riva isär allting och fixa allt. Men jag vet också hur lätt det blir att den blir ståendes, så bit för bit är nog bästa metoden för mig.

Jag kommer säkert posta en miljon frågor innan man är färdig med allt :wtf:

Så jag hoppas ni har tålamod med bra men även dumma frågor :lol:

:clap::clap::clap:

Coolt. Høres ut som om du har svetsat lite førut;-) Riva inte bilen i atomer. Ta lite i taget sånn att du kan åka lite. Ta t.ex en sida i taget. Hur mycket rost er det? Sen nær du børjar riva. Ta bilder innan du river nåt. Kan bli svårt att setta tilbaks delar om du inte har nån bilder. Big Block og 9" bakaxel. varfør det? En modern motor kan også va en ide :idea: Behøver vel inte va en V8 :oops::shifty:

Sa jag att du skulle ta lite bilder innan du river. Jag sier det en gång til :)

Rostlagning. Jag brukar legga kant i kant og slipa av svetsen. Hur du vil gøra det er just din egen sak :P

Om du har frågor...Fråga her. :-- Ingen fråga er dum. Inte fråga er dumt. Om du undrar på nåt så kan du va seker på at nån andre også undrar.

Sen vil vi se lite bilder på bilen din :crazy:

Mvh

John

:D Jag lägger också kant i kant och slipar av fogen. Tycker det finns ett par fördelar med detta. Jag startar med att skära bort den dåliga plåten. Snåla inte när du skär bort dålig plåt för området brevid rostskadorna har ofta väldigt tunn plåt som är dålig att jobba i.

Sedan tillverkar jag en exakt likadan plåt. Svårighetsgraden att tillverka den nya plåten varierar förstås otroligt mycket beroende på var reparatrionen sker. I bland kan man använda den bortskurna plåtdelen som mall (om den är i någorlunda skick) annars kan man tillverka en mall av papp först och sedan tillverka plåtdelen. Ha tålamod när du tillverkar delen och nöj dig inte förrän den är perfekt. Detta vinner du bara på i längden med bl.a mindre efterarbete och bättre resultat. Plåtdelen jag tillverkar gör jag något mindre än "hålet" i karossen för att få en spalt på ca 1mm där jag ska svetsa. Nu punktar jag fast delen i ena hörnet och sedan vidare med några cm mellanrum. Jag är då väldigt noga med att den nya plåten hamnar helt rätt "kant i kant" utan någon nivåskillnad. Du kan använda tex. en liten magnet till detta.

När den sitter på rätt plats börjar jag att helsvetsa mellan punktsvetsarna. Jag brukar svesta några få cm. åt gången för att undvika alltför stor värmeutväckling. Värmen kan lätt få plåten att "slå sig" speciellt på stora plana ytor utan plåtveck. Kyl gärna mellan svetsningarna med tryckluft eller kallt vatten på en svamp. Kontrollera gärna svetsfogens täthet genom att lysa med en ficklampa från baksidan (om möjligt). Slipa ner svetsfogen försiktigt utan att repa onödigt mycket av den runtomliggande plåten och utan att slipa för länge med för mycket värmeproduktion. Spackla gärna fogen med tenn och var noga med mycket rostskydd på baksidan gärna både med flera lager zink och över detta en bra rostskyddsbehandling. Och precis som John RB säger! :D Fråga, fråga, fråga!!! Lycka till och skicka gärna bilder. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

Ja kör också på kant i kant och slipar svetsarna, om jag inte byter hela plåten för då borrar jag ur orginal punktsvetsarna och punktar i så lika som jag klarar..

Då det ofta är dubbelplåt (självbärande kaross) i framför allt golv och balkar så se till att få rostskydd även i mellan plåtarna, det finns lite olika typer av svetsgrund (men man brukar få skrapa bort lite färg precis där man ska svetsa) men det kan säkert någon av de andra ge mer tips på..

Och som det sagts tidigare ta bilder och slipa inte för hårt runt svetsarna.

Lycka till med allt och gör inte mitt misstag utan ta lite i taget för det är mycket lättare att behålla motivationen om man får åka med jämna mellanrum. ;)

och även jag vill se bilder på bilen :D

Å sist välkommen!

nå er det fult mulig og kjøpe nytt carosseri - hvordan reglene er i sverige kjenner jeg ikke til - men dette er en våt drøm jeg har ...

http://www.dynacornclassicbodies.com/ford_models2.html

og her er dele listen men til en annen modell

https://www.fordrestorationparts.com/re ... hedBOM.pdf

Vad jag vet så är karossbyte bara tillåtet på homologerade rallybilar, men tanken på att köpa en helt ny kaross istället för att laga en massa rost är ju klart lockande...

Tackar för tipsen och välkommandet! :D

Kul att kunna se lite bilder på andras byggande, det ger en många bra tips!

Var ute och åkte en sväng idag, man saknar verkligen en skön V8! Så jag misstänker att man inte kommer att kunna hållas sig allt för länge! 8)

Så här ser bilen ut iaf :) (bilden ljuger lite grann, så rostfri är den inte)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...