Jump to content

bygga om kopplingen


Macke29

Recommended Posts

har en 5vxl man låda i min 67:a problemet är det att det är gjort i usa och dom har gjort det verkar var klåpare.

det sitter idag en vajer som är 2,5 meter lång och mellan headersen och ner till kopplingen och själva vajern är fast monterad i bilen och man kopplar genom att trycka på höljet.

Men det måste finnas ett bättre sätt.

Någon som har något tips.

Mvh Macke

Link to comment
Share on other sites

Hydralikt uttrampnigs lager är melodin. funkar absolut bäst.

Berra

jag grubblar lite på den lösningen till Zf,en.

men tycker det verkar vara lite osäker funktion på de jag sett.

Tips om på vad man ska satsa?

Link to comment
Share on other sites

Finns ju minst två olika kombinationer om man vill gå den hydrauliska vägen...

Hydraul huvudcylinder - hydrauliskt urtramplager

Hydraul huvudcylinder - hydrauliskt slavcylinder dragande eller tryckande

Till min 67a med 302" och T10 4vxl valde jag en huvudcylinder från Wilwood och ett hydraulager från Howe med tillhörande stålomspunna slangar. Finns en mängd olika lager beroende på vilken låda man kör med.

Detta funkar i mina ögon jättebra, distinkt och fin koppling - lite kort men desto roligare att köra.

Fräste mig ett fäste i stål att fästa huvudcylindern i, detta i sin tur är bultat via bultarna som håller bromshuvudcylindern. På så vis blir det hela stumt ihop med pedalstället. I kopplingspedalen valde jag en M12 kulled har jag för mig det var. Gängan nerbussad till den tumgänga som var på pinnen till Wilwoodcylindern. En mindre UNI-ball borde funka lika fint.

I toppen på kopplingspedalen svetsade jag sedan dit en bussning med gänga för en justerbult, fungerar som ett mekaniskt stopp för att inte koppla ur mer än att lamellen släpper ordentligt med lite marginal givetvis.

Bifogar lite bilder...som ni ser är detta en bil utan bromsservo och det kan ju givetvis bli lite trängre på en bil med servo. Men det vet ni som har sådana options ;)

Link to comment
Share on other sites

Lagret köpte jag på Summit tillsammans med slangarna... stålomspunnen teflonslang med AN kopplingar. En mellan cylinder o lager och en ut ur kopplingskåpan och upphängd mot golvet för att ha en slang att lufta det hela med.

Huvudcylindern kommer från lokala speedshop handlarn men den kan du säkert köpa lite var stans... Här är det nog av fördel om man väljer en "master" med lös behållare då det är lite bromsrör och grejer ivägen. Går säkert att hitta nån original till nån bil som använder bromsvätskebehållaren till att mata även hudraulkopplingen.

Kulled eller UNI-Ball finns ju också lite överallt. Väljer man kulled så ta gärna en lite grövre än nödvändigt - vore taskigt om man blir stående bara för man trampat av denna... Jag har har en extra i handskfacket får jag erkänna...

Första försöket var dock med en kopplingscylinder från Hundkojja efter tips att en annan lokal mustangåkare körde med detta - men den visade sig vara i vägen överallt... Jag har ett 2.5" avgas på var sida om lådan så det hade blivit varmt misstänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mitt från Persåkers. Sedan använder jag en äldre typ av alfa slavcylinder. Det blev lite ombyggnad men inget märkvärdigt. det funkar absolut bäst av allt som jag provat från org till wire samt tryckande cylinder på kopplingsarmen. Har inte haft ett enda problem sedan jag satte dit detta typ av lager. Det som är viktigt att justera lagret rätt från början. Och jag tror nog att man kan bygga detta till istort sett vilken typ av låda som helst.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hur stor huvudcylinder behövs för att driva Summiturtrampningslagret?

Är ena ledningen en retur?,eller användes den bara för urluftningen(vilket i och för sig ju är ett måste..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...