Tybalt cmc1443 April 2, 2004 Report April 2, 2004 Hej!Jag behöver ta ur hastighetsmätaren ur min mustang 64 1/2 för att sätta in en km/h gradering istället för mph.Jag har lossat fyra stycken skruvar som verkar vara det enda som håller fast mätarna i instrumentpanelen. Men det verkar som om den sitter fast i någon ting ytterligare i nederkant, någon form av bleck verkar sticka ned. Jag kan luta hastighetsmätarkonsolen framåt men kommer inte riktigt åt för att lossa de andra skruvarna på baksidan som håller fast kåpan/glaset framför mätarna.Vill liksom inte ta i för mycket vet ju inte hur tajt det är med kablaget...Något tips någon?/Mikael Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 2, 2004 Report April 2, 2004 Hej.Skruvarna i nederkant och överkant är det endasom håller instrumentet tror det är fyra i överkantoch två eller fler i nederkant. Det verkar som att du kanske glömt skruva losshastighetsmätarvajern. Är dessa delar lossade så skall det gå att vika utinstrumentet, kanske du får lyfta lite så att detsläpper. Jag kan ge dig rådet att försöka ta bort ratten föratt få ett bättre utrymme att jobba på.Hastighetsmätarvajern brukar vara lättastatt ta loss då instrumentet sitter på sin plats, stickupp handen bakom instrumentbrädan och OBS skruva med fingrarna loss vajern. På senare modeller av mustang 67 och upp är detett klämmhylsa i stället för skruvkoppling påhastigetsmätarvajer.Det finns också några saker att komma ihåg då duskruvat den instrumentet och det är att komma ihågvar alla lampor och kablar ska sitta.Annvänd maskeringstape och märk kablar och instru-mentets baksida med kabelfärg och plats för dettakan vara bra och ha i framtiden. :wink: Citera
Tybalt cmc1443 April 4, 2004 Author Report April 4, 2004 Japp, det var hastighetsmätarvajern som givetvis gjorde att den inte gick att ta loss... Har även upptäckt en trasig lampa till instrumentbelysningen. (Är ju ofta så att man sällan får åtgärda något utan att det direkt dyker upp nya saker att åtgärda.) Nu var den gamla lampan märkt G-E 1895. När jag kollade på närmsta bensinmack hittade jag ingen lampa med den märkningen, däremot fanns det en ganska precis likadan lampa märkt 2665S (12 V 6W).Funderar på om det kan vara någon form av ersättare?Någon som vet vad det ska vara för watt tal på instrumentbelysningen? Citera
Robert Hansson April 5, 2004 Report April 5, 2004 Hej! tittade i min Haynes Repair Manual och där står det att lampa 1895 har 2 cp (candlepower) vet inte om det är samma som watt! Kanske någon annan vet!?!? /Robban Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 5, 2004 Report April 5, 2004 Hej.De lampor som brukar annvändas är 12V 5W, ettråd bara om du ändå har alt bortskruvat så bytalla lampor i instrumentbelysningen. :wink: Citera
Tybalt cmc1443 April 5, 2004 Author Report April 5, 2004 Jo lika bra att passa på med alla lampor...tror att det går bra med de 6 W lampor jag har hittat, verkar fungera... Tack för råd och hjälp! Mvh Mikael Citera
Recommended Posts