jolle April 16, 2010 Report April 16, 2010 Startade upp idag o tog en sväng med mussen.Har en 302 -68 i den som jag bytt insug,kam,lyftare,portat topparna,headders,även alla packningar.Kom hem o skulle ställa tändningen,gjorde det och den gick bra.Tomvarvade upp den och sen förvann nästan tomgången och motorn vart alldeles orkeslös.Har haft ett tickande ljud sen jag startade upp den ,funderar om det kan vara lyftarna som inte är justerade rätt.Har följt shopmanualen ,men kan ju ha gjort fel ändå.Hur skall jag ställa dom på rätt sätt?Gäller en 302 -68 som har 289 toppar från -66 på sig. Citera
Bobbe cmc 2103 April 16, 2010 Report April 16, 2010 Om det inte är rullkam,hur gick det med inkörningen?Är oljetryck ok?Sök på forumet angående inställning/procedur av lyftare. Citera
jolle April 16, 2010 Author Report April 16, 2010 Ingen rullkam,vanlig hydralisk kamaxel.Oljetrycket vet jag ej,har ingen mätere i den. Citera
Edeson April 16, 2010 Report April 16, 2010 Kommer tickandet från ena eller andra sidan av motorn ?Avgasläckage mellan topp och headders kan ge ett tickande ljud.Tappa ur oljan och kontrollera att den är fri från föroreningar, obs räcker inte att titta på oljan från oljestickan !Köp en "riktig" oljetrycksmätare !Hälsningar Edeson Citera
jolle April 16, 2010 Author Report April 16, 2010 Har gjort ventiljustering,tickandet kvar.Tror faktiskt att det kan vara bensinpumpen som låter illa,visst har det hänt för fler här? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 16, 2010 Report April 16, 2010 Hej.Det är inte ovanligt med tickljud från bensinpump,jag har själv råkat ut för det , min första Musse65 med 289 4V , jag letade länge innan jag hittadeticket i bensinpumpen . Citera
jolle April 16, 2010 Author Report April 16, 2010 Får väl prova att byta den,men ljudet kommer till 100% framifrån kring transkåpan/pumpen.Om man håller en lång skruvmejsel mot pumpen och andra änden mot örat så hör man hur det "tickar/knackar"från pumpen. Citera
MrTurbo_1645 April 22, 2010 Report April 22, 2010 Men alltså, gjordes inkörningen av kammen eller vad det vad du planerat göra vid uppstarten?Du drog bulten som håller drev i kam med rätt moment? Citera
Stefan cmc 1169 April 23, 2010 Report April 23, 2010 Hej, fick byta min pump då den legat vid motorrenovering.Körde du upp oljetrycket o såg att det kom i vipporna ?Det kan inte vara någon slang som lossnat då du varva upp den ??Prova med startgas om den skulle ta tjuvluft någonstans. Citera
jolle April 23, 2010 Author Report April 23, 2010 Bilen går som en dröm nu.Tickandet berodde på att mina railvippor inte ville vara med när jag satte dit crane ventilfjäderbrickor.Vipporna tog i brickorna före dom tog i ventilskaftet,därav tickandet.Har åtgärdat det problemet.Vet ej varför den vart orkeslös,tror det var förgasarens fel (org).Satte på en Holley 650dp och justerade den efter alla konstens regler och bilen går som en dröm,än så länge. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.