S. Garneij April 18, 2010 Report April 18, 2010 Hej alla glada.Plockade ut pärlan på premiärturen idag. Till min besvikelse så växlar lådan fortfarande inte som den ska, trots att jag haft den inlämnad hos ett "proffs" 3 gånger!! förra året. Lådan är som sagt en c4 med manuellt ventilhus, när jag växlar till 3an så blir det som ett litet friläge innan växeln hoppar i. Någon som har en ide' om vad det kan vara. Vill verkligen inte lämna in den igen, iaf inte till samma firma.Tack på förhand. Citera
Per Berglund April 18, 2010 Report April 18, 2010 Så kallad "Flare up" vid 2-3 på C4 är ett problem när man trimmar.Kan bero på flera saker och till en börja med kan du tajta till främre / bakre band och se om det blir förbättring.Jag tror inte det men värt ett försök eftersom det är gratis. Funkar inte det så skulle jag kasta ventilpaketet sätta och sätta in ett nytt.Manuellt ventilpaket inget vidare!! Tävlar du?Funkar inte det är lådan felbyggd! För maskiner med hög effekt så är "flare up" oftast att lamellerna helt enkelt inte orkar!Det som behövs är 2st extra ALTO lameller och byta ut alla stålplattor mot "KOLENE" plattorSamtidigt passa på borra trumman så oljan dräneras snabbareHär en filmsnutt jag filma för ett par år sedan när jag själv råka ut för detta! Nya lamellpack och omsvarvning och saken var biff!Svårt att se men kolla varvräknaren och jämför hastighetsmätare!Mätaren rör sig knappt[youtube:m112sh2l] [/youtube:m112sh2l] Citera
S. Garneij April 19, 2010 Author Report April 19, 2010 Hej per.Lite tävling ska det väl bli Hur mycket är lagom att tighta upp banden tror du?Det sitter 1 extra lamell i nu men det kanske inte räcker till. Fö. Så älskar jag mitt manuella ventilhus Citera
Per Berglund April 19, 2010 Report April 19, 2010 Börja med ½-varv och testa om det är någon skillnad.Som sagt jag tror inte det gör nån skillnad. Är ventilhuset ombyggt från automat så kan det mycket väl vara där problemet ligger.Bästa är att köpa ett kalibrerat ventilhus för exakt din applikation."One size fit all" ombyggnads satser har jag stött problem på i 50% av fallen. 1 lamell räcker inte alls om du ska tävla så glöm det.Det behövs 2 extra lameller i "direct clutch" och 2 extra i "reverse/high clutch".Dessutom krävs flera olje modds för att orka med tävlingsamanhang. Citera
S. Garneij April 19, 2010 Author Report April 19, 2010 Jahopp, som kanske var väntat gjorde det ingen skillnad att justera banden.Får börja spara ihop pengar till ett riktigt ventilhus och pengar till någon kompetent som kan få lådj*veln att funka Citera
Per Berglund April 20, 2010 Report April 20, 2010 Ventilhus byter du på en timme och inte särskillt dyra.Sitter med typ 8 skruvar så har du det sen i handen.Om du orkar så kan du riva isär ventilhuset och rengöra det.Problemet kan sitta i en ventil som kärvar och styr 2-3 växel.Sitt vid köksbordet och gå igenom allt inte så farligt som det ser ut bara du är metodisk.Alla ventiler MÅSTE glida lätt!!!Annars rekommenderar jag nytt hus från antingen Broader Performance eller Performance AutomaticBåda dessa firmor "moddar" hus från originalstommar vilket är klart bäst!Jag föredrar själv allt från Broader Performance som även kalibrerar emot din bil/motors specifikationer.Kanske inte så viktigt vid full manuellt hus.Föredrar själv deras automatiska hus som ändå kan köras 100% manuellt om man villHär kan du välja om du scrollar längst ned härhttps://www.securepay.com/easyshop/products.asp?id=1&cat=C4%20Transmission%20Parts&mMerch_ID=36422 Citera
Per Berglund April 20, 2010 Report April 20, 2010 En annan infallsvinkel är att främre band servo inte fungerar som det ska.Det funkar som så att när 3-an ska in så ska först främmre band som håller 2an släppa.I princip samtidigt ska då bakre kopplingen hoppa i.Detta styrs med olja via ventilhuset...därav min synpunkt på att byta hus.Men kolla servot är först en billigare lösningServot sitter under ett lock på höger sida och locket är stämplat med en stor bokstav.Oftast A,R eller HBokstaven anger vilken diameter det är på servon.Desto större diameter desto mer kraft har den.Har man mycket effekt bör man ha ett H servo eller ett eftermarknads servo från Performance AutomaticEtt servo från PA är marginellt större än Ford H servo men enligt dom själva så ska det släppa kvickareän original....Vet ej om det verkligen stämmer...Har ett sånt själv och det gör sitt jobbOm detta servo kärvar eller är för klent så får man felet du beskriver.Men som sagt servot styrs helt av ventilhuset ändå så inget är 100% säkertIallafall enkelt att kolla eftersom det bara är ett par gummiringar som funkar som kolvringar.Eftersom du säger att ett proffs har byggt lådan så bör det inte vara nått fel här!Ingen kan misslyckas med att montera ett servo. Citera
S. Garneij April 20, 2010 Author Report April 20, 2010 Hej igen och tack för alla tips!Servot är ett nytt, eftermarknads. Kommer dock inte ihåg fabrikatet, men täcklocket är manligt lila-eloxerat Ventilhuset är hemmasnickrat av förra ägaren, så det är väl ganska stor chans att felet ligger där känns det som Kan berätta lite kortfattat om vad som hänt hittils..Det hela började med att lilla Simon(jag) fick för mig att testa lite på kjula i våras. Beggade slicks och fälgar skramlades fram och helgen innan första tävlningen för året stog jag där, redo att steka sura chevaåkare och annat löst folk Smög iväg till ett närliggande industriområde för att testa fästet i slicksen, det funkade skitbra 3-4 gånger, efter 5e starten drev den knappt framåt längre! Nåja, tillbaks till garaget och en stund senare låg lådan på garagegolvet, redo för en "snabbrenovering". Jag fick tag på nya lameller och en packninssats och skred till verket. Plockade isär allt och rengjorde noggrant, inklusive ventilhuset, kliade mig många gånger i huvet men fick till slut på fredagkvällen ihop något som liknade en växellåda. En snabb provkörning senare lastades bilen och iväg till kjula for vi.Första raset, på första tävlingen, på första dagen, i första repan.. Det var jag!Efter det fiaskot lämnades lådan till "proffs" firman, vars första utlåtande var ganska ordagrant "vafan har du gjort?!? det är ju bara kaffeved av alltihop!!" Massvis med delar byttes och jag fick tillbaka lådan, ivrig som få kastades den upp. Jag kom inte ens till första korsningen (ca 50 meter) innan det sprutade olja ringde genast upp med panik i rösten och förklarade problemet, fick till svar att han satt i en restriktor i returen från servon?!? Detta på grund av att kolven hade nerslipade kanter av någon anledning. Nåja, tillbaka till garaget, hissa upp, bort med locket, bort med restriktorn, ihop igen, ut och prova, Å J*VLAR VAD DET GICK, helt ny bil, tills jag la i 3an och denna flare up uppenbarade sig igen. Det har funnits hela tiden för mig och även för förra ägaren. Cruisade runt lite och ritade mycket svarta streck, lådan funkade bra sånär som på denna förbannade flare up.Dags för ännu ett försök på kjula och få en tid på bilen!Den gången kunde jag köra hela dagen och jag fick äntligen en tid ... 6 tusendelar från mitt mål med det är en annan historia Sista repan för dagen slirade lådan både i växling 1-2 och 2-3 samt att oljan luktade skunk.Väl hemma i garaget togs tråget ner och jag möttes av en syn som blivit lite av en vana för mig, geggamoja Ner med lådan, tillbaks till "proffset" köpte här på mig ett nytt fint wärsting servo med manlig kulör samt en booster-ventil som monterades. Dom gick igenom allt och bad lite försiktigt om ursäkt för att det blivit problem, nu skulle det minsann funka bättre än någonsin!!Tillbaks med allt, ut och åka lite. Det känns bra, ingen flare up heller! finfint tänker jag. I skydd av mörkret skulle vi göra upp några stycken om vem som var snabbast *host* Det gick sådär, nu vart det en jäkla flare up istället! Åter till min "hemmabana" industriområdet för att se vad det är frågan om. Nu växlar lådrackarn inte alls när man flåsar på lite!! Isär med allt IGEN!, tillbaks till proffset IGEN! och börjar bli lite less på att bara få skruva växellåda.Dom river lådan och säger att den nya fina fjädern till den nya fina booster-ventilen var kass, DOM TYCKTE DEN VAR LITE MISSTÄNKSAM REDAN NÄR DOM MONTERADE DEN FÖRSTA GÅNGEN!!! Nåväl får tillbaka lådan med orden "du får testa och se", monterar lådan.. Sen kom snön. Så i söndags var första gången sen lådan monterades som jag körde bilen. Och nu sitter jag här lite lätt uppgiven Kan även tillägga att efter andra kjula resan när jag ringde och berättade hur landet låg, så lurade han i mig att det var min converter som var slut!Det vart visst inte så kortfattat Citera
Per Berglund April 20, 2010 Report April 20, 2010 Hehe! Förlåt mitt garv men tack för en skön beskrivning av hela resan! Dock trist för dig så jag förstår hur du känner dig!Typ sätt en dynamit gubbe i allt!!!! Ja du lådan har varit med om en hel del!!! Man kan ju som du nu fått höra spekulera i mycket men som jag beskrivit tidigare så är hemmaskruvade ventilhus ofta boven i dramat!Mångs så kallade "shift kit" är bara skit och det är lätt göra fel och då är det kört.Är det dessutom en bondläpp som använder skördetröskans skiftnyckel vid bytet så är det garanterat felmeckat.Det är känsliga prylar! Lukta skunk är inte bra! Så här såg mina lameller ut efter typ 5st "flare ups" Citera
S. Garneij April 20, 2010 Author Report April 20, 2010 Hehe, kul att texten uppskattades, skulle hålla mig kort men fastnade ryktes med när jag satt och tänkte tillbaka på första sommaren med mussen.Det som jag är lite orolig för dock. Ponera nu att ventilhuset är dåligt och jag byter det, allt är frid och fröjd en stund. Det jag tänker på är det du skriver om att få en c4 hållbar för massa mos!Jag har inte bänkat motorn så jag vet inte vad den ger, men säg 500 så tar jag nog i lite, sen har jag tänkt att gå samma väg som förra ägaren som byggde ihop motor och låda för första början hösten 2004, den vägen är lustgas ladda en sisådär 150 häst till.Hur mycket mods krävs för att lådan håller för det? och helst lite till Edit: Ska försöka komma ihåg att ta en bild på mina jag plockade ur dom vid min "budgetrenovering" Citera
Corvette April 21, 2010 Report April 21, 2010 Simon du får hålla dig till cruising istället så slipper du dina problem med lådan... Citera
Per Berglund April 21, 2010 Report April 21, 2010 Hehe, kul att texten uppskattades, skulle hålla mig kort men fastnade ryktes med när jag satt och tänkte tillbaka på första sommaren med mussen.Det som jag är lite orolig för dock. Ponera nu att ventilhuset är dåligt och jag byter det, allt är frid och fröjd en stund. Det jag tänker på är det du skriver om att få en c4 hållbar för massa mos!Jag har inte bänkat motorn så jag vet inte vad den ger, men säg 500 så tar jag nog i lite, sen har jag tänkt att gå samma väg som förra ägaren som byggde ihop motor och låda för första början hösten 2004, den vägen är lustgas ladda en sisådär 150 häst till.Hur mycket mods krävs för att lådan håller för det? och helst lite till Edit: Ska försöka komma ihåg att ta en bild på mina jag plockade ur dom vid min "budgetrenovering" Vid 500Hk+ börjar hårdvaran svikta på en del ställen och svageheterna är.- Planetväxeln i C4 har bara 3 planeter som glider emot friktionslager. Krafterna gör att det skär...Måste byggas om till rullagrad planet.Finns även nytt från PA och då är det dessutom 6st planeter...http://www.performanceautomatic.com/parts_c4.htm här är planethållaren i stål istället för originalet aluminium! -Axiallager nr 9 längst bak i lådan som tar hela smällen måste moddas... Jag har själv borrat hål i det lagret och samtidigt borrat in i en oljekanal så detta lager ständigt smörjs. För 500hk+ bör kanske nog detta lager byggas om till nållagrat istället -Främre band bör vara i kevlar och alla fästen till det svetsförstärkas.- Hela främmre trumman tycker jag bör svetsförstärkas och borras för bättre flöde....Du har väll redan nu 26-splines trumma??? Annars bör du byta hela skiten- 6 Red Eagle Alto lameller i både främmre och bakre trumma-Teflonbussningar lite här och därDetta är ett minimum tycker jag och egentligen ska du tävla bör man vara lite radikalare för du nämner ju även NOS! Tex köpa en komplett "NY" främre "BILLET" trumma inkl ny planetväxel.Original lider C4/C6 av låg utväxling på planetväxeln.Med en ny trumma får du en högre utväxling inkl alla modds! Egentligen är det extremt dyrt att hela tiden bygga om! Överväg byta ut hela skiten det lönar sig.Jay på Broader Performance bygger en 500hk åt dig för $850....Se deras lådor här https://www.securepay.com/easyshop/products.asp?id=2&cat=C4%20Transmissions&mMerch_ID=36422Ställ det priset emot att du måste köpa en massa lösa delar och sedan få nån göra det rätt.. Läs lite mer om deras delar här...http://broaderperformance.com/C4%20trans%20and%20parts.htmSpeciellt det om trumman jag beskrev tidigare!Lite "crappig" hemsida jag vet men garanterat en av de bästa "out there" så låt inte fasaden lura dig. Citera
S. Garneij April 25, 2010 Author Report April 25, 2010 Idag kom jag ihåg att rafsa fram lite gamla lameller jag plockade ur i våras Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.