Jump to content

Recommended Posts

Har en Mustang -92 med ett vinande ljud från bakaxeln. Haft det ända sedan förra sommaren, men hade lite fullt upp med jobb för att ta tag i det. Nu har jag däremot mer tid över och tänkte ta tag i saken. Bytte olja i diffen förra sommaren då jag misstänkte att detta var felet, men ingen större skillnad. Märkte dock i slutet av förra säsongen då jag hämtade bilen en kall kväll att den var tyst. Så kan ju vara så att jag behöver ännu tjockare olja, men verkar konstigt då jag köpte den olja som rekommenderas för just min bil/bakaxel. En kollega tipsade om att hälla i lite Slick 50 då detta borde göra susen. Är detta någon idé enligt er?

Bör tilläggas att ljudet kommer och går i olika hastigheter. Låter dels runt 60-70km/h och dels vid 85-100km/h. Annars är det inte märkbart. Bakaxeln ska även vara nyrenoverad i samband med att en annan utväxling monterades.

Tips mottages tacksamt!

Mvh/Niklas

Ytterlagren i rören kan mycket väl vara kass, och i västa fall har du även anfrätningar på drivaxeln då de ligger rakt på denna. Dock ska det finnas utbyteslager där slitytan har en offset, vilket gör att du kan fortsätta med dina gamla axlar även om de är skadade. De är inte så kul att byta, och inget man gör om det inte behövs, så jag tror inte att de byttes i samband med det som säljaren räknade in i "renoveringen".

Att hålla på med tillsatser i diffklumpen ser jag som helt onödigt. Ifall utväxlingen är felaktigt monterad/ inchimsad kan inga tillsatser i världen korrigera detta, och när du säger att den går bra när den är kall, men låter illa när den är varm, så är det kanske läge att se över wear pattern på pinjon och kronhjul...

Lycka till!

mvh

Jocke

Ytterlagren i rören kan mycket väl vara kass, och i västa fall har du även anfrätningar på drivaxeln då de ligger rakt på denna. Dock ska det finnas utbyteslager där slitytan har en offset, vilket gör att du kan fortsätta med dina gamla axlar även om de är skadade. De är inte så kul att byta, och inget man gör om det inte behövs, så jag tror inte att de byttes i samband med det som säljaren räknade in i "renoveringen".

Att hålla på med tillsatser i diffklumpen ser jag som helt onödigt. Ifall utväxlingen är felaktigt monterad/ inchimsad kan inga tillsatser i världen korrigera detta, och när du säger att den går bra när den är kall, men låter illa när den är varm, så är det kanske läge att se över wear pattern på pinjon och kronhjul...

Lycka till!

mvh

Jocke

Nja, låter gör den mest hela tiden. Det jag försökte få fram i texten var att vädret var kallt den dagen bakaxeln var tyst. Kallt väder=tjockare olja. Därför hoppas jag att oljudet är lättbotat, men får kolla upp hur pinjon och kronhjul möter varann.

Tackar för svar!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...