Jump to content

Recommended Posts

Hej

Har en 66 HT. När jag lägger i backen så hugger det till och bilen "rycks" bakåt lite grann.

Är det justering av växellåda ?

För hög tomgång ?

Eller bakaxel problem ? (Har ganska stort spel i bakaxeln)

Hälsningar

Roger Stagmo

Hej

Om du har en bakaxel som glappar i diffrentialen och lite hög tomgång så blir resultatet att

när du lägger i backväxel börjar alla delar att rotera bakåt tills det tar emot. Dvs det blir stopp

först när alla glapp gått i ändläge åt andra hållet. Och detta kan uppfattas som ett hugg och att bilen gungar till lite. Justera förgasaren så kanske det inte blir så påtagligt. Odiffade bakaxlar får ta mycket stryk de gånger man stått och slirat på ett hjul. Låter som ett snabbt projekt att ta det till nästa vinter.. Hälsn Dan

Är det bara när du lägger i backen, eller hugger det även när du lägger i "D" ? Skulle kunna vara växellådskudden som är slut, händer att dom delar på sig ibland. Kanske en kombination med glappa knutkors.

Bara en chansning...

Hoppas det löser sig

Mvh

Stefan

Tack för tipsen. Jag är på G att justera förgasaren.

Nej, den hugger inte när jag lägger in D endast backen.

Vad behöver jag byta på bakaxeln ?

/Roger

nu är jag absolut ingen expert på varken C4 eller bakaxlar men det som dana skriver låter rimligt i mina öron och min erfarenhet som maskinoperatör säger mig att om du t.ex. kör in i garaget och backar ut så ligger ju glappet åt det hållet men om du istället kör framåt, stannar och kör fram igen så ligger ju kuggarna an mot varandra. det jag vill komma till med detta är att du kan testa teorin genom att kompensera för glappet precis som vi gör med svarvar och fräsar: backa någon meter, stanna och lägg sedan i drive. då borde det hugga till på samma sätt igen eftersom glappet nu förflyttats till andra sidan kuggen.