Jump to content

Featured Replies

comment_90850

Hej

Om du har en bakaxel som glappar i diffrentialen och lite hög tomgång så blir resultatet att

när du lägger i backväxel börjar alla delar att rotera bakåt tills det tar emot. Dvs det blir stopp

först när alla glapp gått i ändläge åt andra hållet. Och detta kan uppfattas som ett hugg och att bilen gungar till lite. Justera förgasaren så kanske det inte blir så påtagligt. Odiffade bakaxlar får ta mycket stryk de gånger man stått och slirat på ett hjul. Låter som ett snabbt projekt att ta det till nästa vinter.. Hälsn Dan

comment_90852

Är det bara när du lägger i backen, eller hugger det även när du lägger i "D" ? Skulle kunna vara växellådskudden som är slut, händer att dom delar på sig ibland. Kanske en kombination med glappa knutkors.

Bara en chansning...

Hoppas det löser sig

Mvh

Stefan

comment_90865

nu är jag absolut ingen expert på varken C4 eller bakaxlar men det som dana skriver låter rimligt i mina öron och min erfarenhet som maskinoperatör säger mig att om du t.ex. kör in i garaget och backar ut så ligger ju glappet åt det hållet men om du istället kör framåt, stannar och kör fram igen så ligger ju kuggarna an mot varandra. det jag vill komma till med detta är att du kan testa teorin genom att kompensera för glappet precis som vi gör med svarvar och fräsar: backa någon meter, stanna och lägg sedan i drive. då borde det hugga till på samma sätt igen eftersom glappet nu förflyttats till andra sidan kuggen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...