Hedborg Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Hej på er, jag har precis köpt ett nytt styrservo från Mustang unlimited. Där servot sitter i styrsnäckan. Jag har tröttnat på det gamla läkande hydraulsystemet. Nu säjer dom att orginalpumpen är lite för klen på tomgång. Så man ska helst byta den också. Jag får prova och se. Återkommer när jag har monterat det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ste Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Kul att nån testar Läste om den i Mustang Monthly. Ska bli intressant att få läsa hur det blev sen Vad gick kalaset på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedborg Posted April 27, 2010 Author Report Share Posted April 27, 2010 Jag köpte grejorna när jag var där och fick det hemskickat i ett "privat" paket. Så jag slapp tull och moms. Jag tror det gick på ca 6500:- Men då behåller jag orginal pumpen. Annars kostar en ny ersättningspump, med högre tryck ca 2000:- Jag började rivningen igår men fastnade när jag insåg att grenröret måste bort. Jag har ingen delning mellan styrstång och styrväxel. Det måste plockas bort som en del. Fortsättning följer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedborg Posted May 4, 2010 Author Report Share Posted May 4, 2010 SÅ DÄR JA!! Nu är det monterat och provkört. Det fungerar mycket bra! Att orginalpumpen skulle vara för klen på tomgång passar mig utmärkt. Det känns ungefär som en modern bil med lagom mycket servo. Min bil var känslig för ojämn vägbana, det kunde slå lite i ratten när man åkte över ojämnheter. Det kan jag nu förstå, när jag fick känna hur lätt den gamla styrväxeln går. Med den nya, så försvann det här och jag kan utan vidare köra med en hand på ratten. Så sammantaget är att jag är helt nöjd med den nya styrningen. Det enda man kan klaga på, är isådanafall slangarna och beskrivningen som följde med. Bl a måste rattstångsröret kapas, det står inte hur mycket, så man måste mäta sig fram. (Idag ska det kapas 1 cm till!) Det blev inget snyggt montage med slangarna, antingen förstod inte jag hur dom har tänkt eller så har dom inte tänkt? Jag kan varmt rekomendera den här ombyggnadssatsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ste Posted May 4, 2010 Report Share Posted May 4, 2010 Låter ju kanon kan helt klart vara ett alternativ för ev. framtida planer. Är ju lat av mig och skulle nog vilja ha servo nån dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedborg Posted May 5, 2010 Author Report Share Posted May 5, 2010 Ja, det här är ju ett utmärkt sätt att skaffa servo, om man inte har det sen tidigare. Byt styrsnäckan och skaffa en pump och man är igång med ett fin, fint servo! Inget borrande, fräsande eller hembyggande. Den ända justeringen är ju på styraxelröret. Det fixar man lätt! Kör hårt, men inte så det rasar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matteponken Posted May 5, 2010 Report Share Posted May 5, 2010 Tjena!Tänkte själv sätta denna snäcka på min 65:a cabbe för jag tycker det varkar vara ett bra allternativ i stället för kuggstångsstyrningDu nämnde att det såg lite knas ut med slangarna som följde med till kittet.undrar om du skulle kunna lägga upp en bild på hur det ser utmvhMats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 Posted May 16, 2010 Report Share Posted May 16, 2010 Detta är ett bra och enkelt sätt att fixa servo men man löser inte problemet med bumpsteer och man har fortfarande hjälpstyrarmen kvar som inte är en höjdare vad gäller precision.Finns hjälpstyrarmen kvar kan Du också få problem med utrymme för vissa headersHjälpstyrarmen kan också ta skada av värme från headers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.