Jump to content

Burgeson styrservo


Hedborg

Recommended Posts

Hej på er, jag har precis köpt ett nytt styrservo från Mustang unlimited. Där servot sitter i styrsnäckan. Jag har tröttnat på det gamla läkande hydraulsystemet. Nu säjer dom att orginalpumpen är lite för klen på tomgång. Så man ska helst byta den också. Jag får prova och se. Återkommer när jag har monterat det.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte grejorna när jag var där och fick det hemskickat i ett "privat" paket. Så jag slapp tull och moms. Jag tror det gick på ca 6500:- Men då behåller jag orginal pumpen. Annars kostar en ny ersättningspump, med högre tryck ca 2000:- Jag började rivningen igår men fastnade när jag insåg att grenröret måste bort. Jag har ingen delning mellan styrstång och styrväxel. Det måste plockas bort som en del. Fortsättning följer

Link to comment
Share on other sites

SÅ DÄR JA!! :D:D Nu är det monterat och provkört. Det fungerar mycket bra! Att orginalpumpen skulle vara för klen på tomgång passar mig utmärkt. Det känns ungefär som en modern bil med lagom mycket servo. Min bil var känslig för ojämn vägbana, det kunde slå lite i ratten när man åkte över ojämnheter. Det kan jag nu förstå, när jag fick känna hur lätt den gamla styrväxeln går. Med den nya, så försvann det här och jag kan utan vidare köra med en hand på ratten. Så sammantaget är att jag är helt nöjd med den nya styrningen. Det enda man kan klaga på, är isådanafall slangarna och beskrivningen som följde med. Bl a måste rattstångsröret kapas, det står inte hur mycket, så man måste mäta sig fram. (Idag ska det kapas 1 cm till!) Det blev inget snyggt montage med slangarna, antingen förstod inte jag hur dom har tänkt eller så har dom inte tänkt? Jag kan varmt rekomendera den här ombyggnadssatsen!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det här är ju ett utmärkt sätt att skaffa servo, om man inte har det sen tidigare. Byt styrsnäckan och skaffa en pump och man är igång med ett fin, fint servo! Inget borrande, fräsande eller hembyggande. Den ända justeringen är ju på styraxelröret. Det fixar man lätt! Kör hårt, :crazy: men inte så det rasar

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Tänkte själv sätta denna snäcka på min 65:a cabbe för jag tycker det varkar vara ett bra allternativ i stället för kuggstångsstyrning

Du nämnde att det såg lite knas ut med slangarna som följde med till kittet.

undrar om du skulle kunna lägga upp en bild på hur det ser ut

mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Detta är ett bra och enkelt sätt att fixa servo men man löser inte problemet med bumpsteer och man har fortfarande hjälpstyrarmen kvar som inte är en höjdare vad gäller precision.

Finns hjälpstyrarmen kvar kan Du också få problem med utrymme för vissa headers

Hjälpstyrarmen kan också ta skada av värme från headers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...