May 7, 201015 yr comment_91670 Hej har en C4 låda ,som växlar fint från 1an till 2an.När sen 3an går i varvar motorn upp en bråkdels sekund,vilket givetvis märks mest på högre varvtal .Drar jag den till 5500 och växlar till 3an så snärtar varvet upp till 6000Lådan är nyligen genomgångenTycker även att den växlar upp mycket tidigt när man kör lugnt.Några ideer?//Mvh TommyCMC964
May 7, 201015 yr Author comment_91686 Satt nyss och läste din tråd och fick en massa bra info där!Om man nu kört ett tag med dessa flare up är lammelerna döda då? Jag har en till C4,Är det ide att prova med ventilhuset från den?Shiftkit?Det som nu sitter i verkar lite suspekt, Vad rekomderar ni?//Mvh Tommy
June 11, 201014 yr comment_93522 Jag köpte et kit som jag tror hette TCI Trans-Go.Man tog ut ventilpaketet, borrade ett hål enl. mall och böt några kulor och fjädrar.Efter det växlar den stenhårt upp och ner när jag själv vill.
June 12, 201014 yr comment_93533 Satt nyss och läste din tråd och fick en massa bra info där!Om man nu kört ett tag med dessa flare up är lammelerna döda då? Jag har en till C4,Är det ide att prova med ventilhuset från den?Shiftkit?Det som nu sitter i verkar lite suspekt, Vad rekomderar ni?//Mvh TommyJapp troligen lamellerna väck! Dom har ett friktionslager som max är 0.5mm tjock och börjar det slira så försvinner det snabbt.Dessutom utvecklas det en massa värme vid slir och mellan lamellerna sitter det en stållamell utan friktionsmaterial.Dessa får direkt värmeblåsor och oftast blir de deformerade...När det hände så blir det bara värre och värre.Har man otur nyper allt ihop och då går det inte få isär=skrot!!Byta ventilhus kan du pröva men det måste stämma och du måste ha lika mycket tur som på Lotto! Varje ventilhus är kalibrerat exakt emot vilket motorstorlek och bil det ska höra till.På alla ventilhus sitter det en metalbricka i en storlek på ca 8x20mmDen brickan berättar hur ventilhuset är kalibreratDessutom finns en massa varianter!1) 19642) 19653) 1966-19694) 1970-Trans-Go kitten är bra! Men det löser inga problem.Bara plocka ner lådan och renovera.Ventilhuset måste man gå igenom för boven i dramat kan sitta där.Säkrast om någon kladdat med det tidigare och satt i något dåligt shitkit är helt enkelt att slänga det och köp nytt.Bästa ventilhusen är de som är Ford Original och modifieradePerformance Automatic och Broader Performance jobbar med Ford husVill man så kan man skicka ventilhuset till dom och dom bygger om det exakt till din bil
June 18, 201014 yr comment_93789 Jag hade exakt samma fel på min förra Musse, en 65'a HT med lite vässad 351W och C4, varvade upp lite mellan 2'an och 3'an.En renoveringssats innehållande lameller och en MASSA andra delar (inte så dyrt som man kan tro), en helg, lite svordommar och mycket tvål och vatten löste det.Det svåraste var egentligen att demontera/montera lådan, själva renoveringen är inte så komplicerad om man är noggran med att hålla rent och lägga upp delarna på ett sätt som gör att man kan hålla reda på hur de ska sitta.Hoppas du får ordning på det MVHBjörn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.