Jump to content

Recommended Posts

Hej, köpte mig häromdagen en bättre begagnad holley 750 men jag har ännu inte lyckats få sekundären att öppna sig? Vad kan detta bero på? Den går inte trögt eller något sådant utan går lätt att öppna med fingrarna men vill inte öppna sig på fullt gaspådrag. Ideer någon?

Hej

Du bör nog köra bilen på väg så du får upp rätt undertryck så skall du se att de bakre portarna

ser till att motorn andas. Bara stå i garaget och gasa ,då är det rätt segt med öppnandet.

På min 302-4V med Autolite 4300 (J-code) var det så också att man undrade om de skulle öppna men ute på väg så funkade det. Ut å kör.. :D

Lycka till

På Holley justeras membranet till sekundären med fjädrar.

Så kan ju hända att du behöver en sats fjädrar att laborera med.

Kan ju vara värt kolla upp så inte membranet är sprucket först!

För övrigt galet fel förgasare till den motorn så det kommer bli svårt få den gå bra.

Borde ha en 500-570cfm till den rovan

Fick det problemet på min 302a för några veckor sen....

Jag kör iofs med en Holley 570 StreetAvenger med mycket gott resultat men farsan behövde den till sin kompressormotor...

Slängde på den gamle 750in som stod på hyllan sen jag köpte bilden... gick ju bra då.... Men nu ville den inte vara med utan så fort man gav lite mer gas än normal lugn körning så knöt motorn sig...

Trampar man lite till så går den vettigt och bra på fullgas... Bättre än men 570in men det är väl också allt... :P

Rev förgasarn då jag misstänkte att tillskottsventilen inte öppnade som den skulle... kändes som att bränslet fattades....

Men det visade sig att membranet i vacuumklockan som drar sekundärspjällen var skadat sedan länge och nån gång har någon försökt lappa ihop det med silikon... blev alltså en rejäl vacuumläcka här och membranet drar inte förrän man gasar ändå mer...

Nytt membran beställt men inte hunnit hämta det än men jag tror att förgasaren är mer med på banan efter ett byte....

Så kolla detta membran så det ligger där det ska och tätar... går säkert att suga lite i hålet och se så det är tätt.

För övrigt.... som Per skriver så är en mindre mycket bättre.... 570 som jag nämde i början funkar jättefint på min maskin - 306" för att vara noga, högkompkolvar, lite kam, performer rpm insug mm... Går riktigt fint och mycket bred i registret. Även bra snurr på toppen... framför allt går det billigare...

Så vida du inte ska varva 10 000rpm med din maskin? :P

Har inte kollat om spjällen öppnar då man kör på gatan men såg ett knep har på forumet med lite ståltråd för att se om det rört sig under resans gång. Ang storleken på den så förstår jag att det är stort men enl. holleys hemsida så är finns det med som alternativ då man fyller i vad man har för motor...?? Nåväl ska se till att spjällen verkligen öppnar sig som de ska i övrigt tycker jag att den går ngefär som med min tidigare 600 om inte renare till och med (framför allt på tomgång)... De fjädrar som bestämmer när sekundär spjällen ska öppna, sitter dessa i klockan?

De fjädrar som bestämmer när sekundär spjällen ska öppna, sitter dessa i klockan?

Ja.

Ser ut så:

http://www.holley.com/20-13.asp

Om du kör 750 cfm på en liten motor, vill du ha spjällen som öppnar långsamt och relativt sent, så lägg inte i den kortaste (gula) fjädern, ej heller den vita, utan du vill ha violett, natur eller brun.

De fjädrar som bestämmer när sekundär spjällen ska öppna, sitter dessa i klockan?

Ja.

Ser ut så:

http://www.holley.com/20-13.asp

Om du kör 750 cfm på en liten motor, vill du ha spjällen som öppnar långsamt och relativt sent, så lägg inte i den kortaste (gula) fjädern, ej heller den vita, utan du vill ha violett, natur eller brun.

Tackar!!.... Hur får jag bort locket?? Såg just att det sitter skruv under luftburkens "säte"..

Till sist: Om du märker ett "effekttillskott" (=liten puff i ryggen) då Holleyn öppnar sekundärspjällen vid gaspådrag, är den INTE, jag upprepar: INTE, rätt justerad. :!:

Till sist: Om du märker ett "effekttillskott" (=liten puff i ryggen) då Holleyn öppnar sekundärspjällen vid gaspådrag, är den INTE, jag upprepar: INTE, rätt justerad. :!:

Nej läste just detta i går på Holleys sida... Men tack andå!.... Du kanske vet hur man nu märker om förgasaren är för stor eller för liten... jag har som sagt monterat in 750 nu men märker inte så värst stor skillnad, mindre effekt vid höga varv men tror detta beror på att sekundären mycket riktigt inte öppnar annars går den mycket mycket renare på tomgång och låga varvtal... Men som sagt jag kan inte den här biten...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...