Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har sett att det finns en och annan Mustang med dragkrok på och undrar var man får tag på dragkrok till dem och om man behöver intyg från Ford för att montera den?

Någon som vet?

Men kan det verkligen stämma?

Det låg bland annat ute en 95a Gt på blocket för någon vecka sedan med 1500 kg avtagbart dragkrok.

Även i mitt registreringsbevis står det "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort , kg 1500"

Jag byggde en dragkrok till en 94 Camaro i fjol. och det var samma där en del sa att jag kunde glömma det, och att det skulle gå att få på några 100 kilo max.

Det visade sig efter att jag köpt intyg från Gm genom Dekra att den fick dra ca 2500 kg (dock eftersom det inte fanns krokar utan man var tvungen att göra den själv så blev vikten på kroken 1500 kg typad och klar.)

Finns det någon här i klubben som har någon Mustang med Krok?

Jag tittade i handboken för en 96a Mustang.

Där står det så här.

1996mustang.JPG[/attachment:2ga96vus]

Alltså samma vikter som på 2005+ mussarna.

Jag tror det är samma på din 94a. Och står det så i boken, så lär det ju knappast finnas några övriga intyg.

Sen att man alltid kan komma igenom ibland. Vet en 05+ som hade reggat för 900kg. så visst ibland går det.

Det ska inte gå det står i dina böcker om du har dom till bilen

och besiktningen går på vad Ford säger. :shock:

Efter en titt i mina böcker så står det exakt samma vikt som Linde visar. :shock:

visst mirakel händer men efter alla kostnader du kommer att ha och sen få nobben det är surt. :shock:

Men självklart skall du försöka om du tror på projektet. :P

Du kan ju alltid dra en campingvagn. :P

MVH Lasse. 8)

  • 2 months later...

Häromdagen fick jag ett samtal i ämnet Dragkrok till Mustangen. Döm om min förvåning men Summit säljer inte bara 1 krok utan 2 olika krokar till mustang 94.

Inga förstärkningssatser men en el sats fanns så då bör det gå att få intyg på dragvikt på mustangen lika som jag fick till min 94 Camaro förra året (där fanns inga krokar att köpa till men fick slutligen ca 2500kg (begränsat till 1500 pga hemmagjord krok) ;)

2500 kg på en Camaro -94 :shock: det var inte illa, undrar hur det gick till ??

I instruktionsboken http://shbox.com/pdf/1994camaro.pdf (se sid 143) står det ju 680 kg max men helst inte över 450 kg, dvs samma som på Mustangen i fråga.

Få ett intyg på ca 5 gånger så hög vikt var intressant !

Vet att åttio-talarna av Camaro var vanligt med 1500 kg drag men den vikten bantades rejält i det senare modellbytet.

Kan det gå att skaka fram motsvarande papper för Mustangerna skulle det vara attraktivt :thumbup:

Jag byggde själv ett delbart drag som reg.-besiktades enl. instruktionsbok till 454 kg, och har en tältvagn efter.

Funkar bra men skulle det gå att uppgradera till 1500 kg som är max för "hembyggen" hade ju varit kul ;)

Hur det gick till? Ja det började med att bet in .... minns inte exakt men 2600 kanske? till Dekra å sen vänta, å vänta å vänta. sen maila jag och då ville Tyskland ha bilder på kroken sen efter ett tag ville de ha bilder på fastsättningen, (varför vet vare sig jag el han på Dekra för de ska ju inte bedömma monteringen det gör ju besiktningen)skickade dessa och väntade... å väntade fick sen frågan om jag kunde tänka mig ca 1000 kg men sa att jag hoppades på mer men var det det jag fick så tog jag det, väntade å väntade ett tag till sen ringde han å sa att intyget var skickat till bilprovningen , beställde tid och åkte dit, de gick in i sin pappershög och mkt riktigt där låg ett intyg på drygt 2500kg, bes och körde ut .

Då man kollar på Google över firmor i Usa så visar dessa krokar till Mustang 94 2,000 lbs dvs drygt 900 kg då skulle min Constructam vagn klara sig.

Letar fortfarande någon som vet/har krok på sin och hur han gjorde , vart han skaffa intyget, visst jag kan göra om samma tur igen som med Camaron men det tog ju sån tid.

Dock har Dekra ett intygs garanti = inget intyg= pengarna tillbaka.

Jaha, där ser man :clap: det finns tydligen vägar att gå :thumbup:

Rent allmänt är ju pessimismen nästan ändlös när det gäller att prata dragkrok på de här bilarna!

Själv ringde jag runt till alla tänkbara firmor här i Sverige i hopp om att handla ett drag till bilen men det gemensamma bemötandet var bara "suck, pust, stön" i telefon. Det var nästan att man ville prata bort ämnet fortast möjligt.

Visst fanns ju alternativet att beställa hem en krok själv... men det kändes som att "gå över ån efter vatten".

Lösningen blev hellre att göra en egen. Kroken köptes billigt på lokal Volvo-firma och svets har jag att tillgå på jobbet.

Kostnaden blev därmed minimal, sen är det ju naturligtvis inte gjort på en kafferast men är man händig och tycker om att greja lite så ligger det inte till last!

Samma sak i USA, hånen är oändliga men ändå hittar man exempel på ekipage som drar däckvagnar, motorcyklar, mindre båtar, jet ski:s, lättare möbeltransporter mm. mm.

Jag följer med spänning om Du hittar en lösning och kan ut och dra husvagnen :D

Som lite kul apropå Camaro med drag så kan man ju titta på den här http://www.streetfire.net/video/camaro- ... _74459.htm

"Hot dogs for everyone" :--:--:--

Hahaha :lol: Tack för den filmen måste jag visa mina vänner i klubben. Ha Ha Ha :D

Ja jag förstår inte varför det skulle vara tabu el fult med dragkrok.

I mitt fall vill jag dra min Constructam husvagn som vanligtvis åker bakom min 69 Camaro (med delbar krok 1200kg)(som borde varit 910 men som fick 1200 pga "MKT välbyggd dragkrok) som jag håller på att gå igenom lite under några år.

Har under tiden valt att köpa mig en nyare bil att åka med på träffar och dyligt och köpte då en 94 Camaro som drog under 0,9 lit mil. Men eftersom jag är Vicepresident i Club Of American Ford så bytte jag i år till en Mkt fin Mustang GT-94. Bör tillägga att jag åker ca 500-600 mil om året på olika evenemang med bilen

Att komma med en veteranhusvagn i gott skick och en modern dragbil där man kan åka på farthållaren är bland det bästa jag gjort.

Att bilen inte skulle hålla för det är nonsens enligt både mig och bilprovningen.

Den är minst lika stark i balkarna som vilken europe som helst så kom inte med det snacket. Man bygger givetvis draget för att det ska hålla i första hand och sätter inte fast det i m6 direkt. draget till Camaro 94an satt fast med M14 under ifrån som var förstärkt med ett ca 1dm långt plattjärn inne i balken, längre fram och en bit upp på balken satte jag en genomgående chevrolet topplocksbult motsv ca m12 på tvären genom 5mm järn på bäggesidor som gick upp mot hålet på vardera sida.

i bakkant satt jag 3mm järn upp till kofångarinfästningen som var ca 9mm 2st på vardera kofångarhorn och detta mest för syns skull det hade räckt med de 2 första fästerna.

Allt detta sammansvetsat med ett drag från en 96 Passat (valde fast kula för det såg bättre ut på camaron fast jag hade en avtagbar att välja på)

Kommentaren på bilprovningen var "Ja håller inte det här så håller inget" Tilläggas kan att alla hål redan fanns och inget borrades.

Ni mustang folk kan väl inte mena att Forden skulle vara sämre än Chevroleten Vaaaa? :shock:

Detta är nästa samma skeptism man ibland möter på träffar "för nytt" säger de och fräser åt 94 an . men många äldre folk kommer fram och undrar om den är sprillans ny. och då brukar jag svara nej den är 16 år, "Det kan man inte tro" säger de. Jag köpte min 69 Camaro 87 då var den 18 år.... Ingen klagade då på träffarna att den var för ny??

En å annan kommentar från fullsize folket om "Stressloppa" och annat har man hört om den men aldrig "För ny" så jag undrar vad det kommer ifrån.

Och vadå hur skall ungdommarna ha råd med bilar idag om de måste vara minst 30 år gamla?

Mer dragkrokar åt folket så vi kan nyttja våra fin bilar optimalt tycker jag. :wave:

Ja... vem vet?

Ford kanske gjorde tester när man skulle sätta vikt för släp ...det kanske såg ut så här

:crazy:

Nä! Skämt åsido :think: bilen duger gott att dra mer än de här 454 kg enl. bok. Det handlar väl troligen om att komma i kontakt med rätt person som kan skriva någon form av intyg för ändamålet :thumbup:

Håller med till fullo om att en dragkrok behöver definitivt inte förstöra utseendet och det öppnar upp ett mycket större användningsområde för bilen dessutom :D:D

Musse 94, jag råkar nästan varje vecka ut för samma fråga är det den senaste Mustangen, jag njuter

verkligen av att säga nääää den är 16 år gammal och svaret blir oftast detsamma, det kan man inte tro. :P:P:P:P

Jag tycker också att det är sorgligt med allt gnäll om att en 16 år gammal bil är för ny. :crazy:

Lite off topic. :crazy:

Men jag följer med stor nyfikenhet hur det går med kroken för funkar det kan jag också tänka mig en krok och

en sjyst gammal husvangn efter Mustangen vore riktigt cooolt. :P:P:P:P

MVH Lasse. 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...