Jump to content

Mustang Ht 65 eller en 64 och en halv


Rowland

Recommended Posts

Hej

Köpte mig en Mustang nu i Juni.

Tänkte kolla om de är någon som vet om man kan kolla upp om de är en 64 å halv som jag införskaffat, för den ser exakt likadan ut som en annan bil jag träffat som har en 64 HT. På papperen står de att de är 65:as årsmodell.

Tillverkad i Kalifornien

Dagens Reg nr: CFB771

Har hittat serie numret: 5R07T204642

Samt de förra Regnr när den befanns sig i New York: NY37664

Grymt kul med lite historia!

Mvh / Erik

Link to comment
Share on other sites

Följande info komer från David Hammar, en av de stora kunskaparna på Mustang:

According to Ford, the determining factor is the consecutive unit number: Dearborn units prior to 250000 and San Jose cars numbered prior to 125000 are "Early" 1965's (a.k.a. "1964-1/2's"), 1965 models numbered after that are "Late" 1965's.

5R07T204642

1965

San Jose. CA

Coupe

200 CID 6-cyl(1V)

Production Number: 104642

Att dömma av den infon verkar din bil vara en s.k.64½, men jag kan ha fattat fel ang. hur man läser ut nummrena :crazy:

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Åh Nice!

men vart kollade man upp dom uppgifterna? tog du kontakt med David Hammar, eller går de att kolla upp på internet?

För de hade varit roligt att kunna ha papper på den att de är en 64-1/2:a =)

om man må ta kontakt med Ford i Kalifornien.

Link to comment
Share on other sites

Följande info komer från David Hammar, en av de stora kunskaparna på Mustang:

According to Ford, the determining factor is the consecutive unit number: Dearborn units prior to 250000 and San Jose cars numbered prior to 125000 are "Early" 1965's (a.k.a. "1964-1/2's"), 1965 models numbered after that are "Late" 1965's.

5R07T204642

1965

San Jose. CA

Coupe

200 CID 6-cyl(1V)

Production Number: 104642

Att dömma av den infon verkar din bil vara en s.k.64½, men jag kan ha fattat fel ang. hur man läser ut nummrena :crazy:

/Tommy.

Nej, du läser nog det hela fel. Rowlands bil är tillverkad i San Jose (R i chassienumret) och har "consecitive unit number" 204602, alltså senare än 125000. Det är med andra ord inte en 64 1/2.

Den har ju dessutom motorkod T (200 ci), och den motorn fanns inte i 64 1/2 utan då var det 170 ci (motorkod U) i de sexcylindriga Mustangerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

köp den svenska boken om Mustang 64-66 skriven av Magnus Karlsson, där hittar du all info och historia du behöver, och alla skillnader som fanns på 64 1/2 och 65:orna. Dvs de tidiga och sena 1965. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Nån som vet var denna bil finns idag? Jag var på väg redan till Stockholm för att köpa den i början av Juni 2010 då säljaren plötsligt meddelade att han sålt den. :shock:

Säljaren, nån Kishan från Tumba, hade importerat den från England, men ångrat sig då det inte var en Mustang han ville ha. Bilen var(enligt säljaren) i mycket fint skick och motorn var en renoverad 302a med en 4-ports edelbrock.

Vore kul att höra var den går. :D

post-5567-144839472444_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...