Jump to content

Recommended Posts

Hej på er,

Jag är en nybliven ägare till en vit -95 GT cabriolet. Efter att ha surfat runt på detta eminenta forum så står det klart att en höjning av tändningen är gratis hk och dessutom snabbt fixat för den invigne. Är det någon som kan tänka sig att ställa upp för en nybliven ägare? Jag ställer upp med kaffe och fika för den som offrar sig :thumbup:

Hälsningar

Jimmy

Hej Jimmy,

ja du ska hitta ett "proffs" för detta. Blir det "fel" får du ojämn (vandrande) tomgång och knackningar vid höga varv.

Min 95:a var redan justerad och innan jag förstod var som var galet så var det inge kul. Efter att ställt ner den så blev bilen lugnare och jag kan inte säga att den blivit slöare.

Vad jag säger är att vara försiktig och fundera på om det är värt det.

Ha de gött i solskenet. :D

Hej Håkan,

Kan ju vara lite olika skillnader mellan Cobra och "vanliga" GT som gjorde att din bil upplevdes som den gjorde. Vad jag förstått så ska det vara riskfritt förutsatt att det görs på korrekt sätt. Bilarna är ju inställa för att köra på 87 oktanig bensin så man har ju lite att ta på tändningsmässigt. Jag gjorde samma procedur på min Miata och upplevde en klar skillnad på gasrespons samt dragvillighet och Miatan var inställd för 91-oktanig. Torde bli ännu bättre resultat på Mussen.

Det kan ju vara så att det krävs att man har lite modifieringar för att det ska bli bra. Jag har ett flowmaster avgassytem och ett K&N insatsfilter, typ samma som på förra bilen. I värsta fall får man ändra tillbaka det till original om det inte funkar.

/Jimmy

Tjena Jimmy,

Om jag inte minns helt fel hade Håkans bil nånstans mellan 25-30grader förtändning på tomgång utan spout...spikningar innan 3000rpm på normal körning.

Men prova på 14-16 eller helt enkelt - spikar det så BACKA.

Men en standard 5.0HO bör du kunna åka med bortåt 17-18 utan spik. För mig min gick bäst på 14-16 när den var helt original förutom lite knfilter, utan kattar och bra avgassystem.

Du bör märka en hel del på gassvaret, att motorn vill varva upp lite lättare samt en bättre bränsleeknomi.

Mvh,

Jag kör på 37° utan spout, permanent. Fungerar bra, men man måste byta svängningsdämpare för att kunna läsa av så stora avvikelser från 0°. Anledningen till detta är att jag mest kör på full gas, och vill undvika den fördröjning som original EEC:n har pga sina olika beräkningsparametrar.

Att ställa tändningen är mycket enkelt på en original 5.0 motor. Det svåraste är nog att komma åt att lossa den 13mm (1/2 tum) bult som håller ner fördelaren. Allt du behöver sen är en tändningslampa som man införskaffar i valfri biltillbehörsbutik.

Dock, man bör vara observant på att en 15 år gammal original svängningsdämpare mycket väl kan ha spruckit vid det här laget, vilket i sin tur kan innebära att ytter- och inner-ringen på svängningsdämparen inte längre matchar varandra, och att mätvärdet på gradskalan då kan vara felaktigt...

mvh

Jocke

Tack, kan vara bra att veta. Om svängningsdämparen ser ut att vara ok så antar jag att jag inte behöver oroa mig? Tändningslampa har jag redan införskaffat så till helgen kan man förhoppningsvis fixa det. Får se om man kan fixa till ett verktyg som tar bulten :problem:

Det svåraste är nog att komma åt att lossa den 13mm (1/2 tum) bult som håller ner fördelaren.

:)

Haha, nöden är uppfinningarnas moder! Har inte det problemet längre själv, har plockat bort det mesta som satt i vägen... :)

Tack, kan vara bra att veta. Om svängningsdämparen ser ut att vara ok så antar jag att jag inte behöver oroa mig? Tändningslampa har jag redan införskaffat så till helgen kan man förhoppningsvis fixa det. Får se om man kan fixa till ett verktyg som tar bulten :problem:

Den kan se ok ut, men fortfarande vara inkorrekt. Du lär märka det när du testar din tändningslampa. Är värdena avvikande så kan du misstänka att dämparen är kass.

Se till att mätstrecken är ordentligt synliga bara, de brukar vara rätt igensatta på en bil som går på gatan.

Lycka till!

Jag fick min uppställd hos Grufman till 12 grader tror jag bilfan är fan så mycket rappare och

mycket snålare men jag fick på köpet en lite vandrande tomgång. :shock:

jag har dock inte hört några spikningar på höga varv och pållen får numera

varva lite över 5000 ibland men protesterar inte alls. :P

MVH Lasse. 8)

Jag fick min uppställd hos Grufman till 12 grader tror jag bilfan är fan så mycket rappare och

mycket snålare men jag fick på köpet en lite vandrande tomgång. :shock:

jag har dock inte hört några spikningar på höga varv och pållen får numera

varva lite över 5000 ibland men protesterar inte alls. :P

MVH Lasse. 8)

spikningar brukar märkas om man segdrar. Uppförsbacke, fel växel o pedalen i mattan.

Om du kikar ner under vattenpumpen så hittar du svängdämparn och timingpointern.... svängdämparn är ju i regel igenrostad i tändmarkeringarna som "87gt50" beskriver tidigare.... Lite smärgelduk/sandpapper gör susen här så du kan läsa skalan.... "lys" sedan med lampan mot pointern och lampan ska då var kopplad till tändkabel för cylinder nummer 1 och spouten borttagen.

Bilden visar en 93a 5.0HO men ser ungefär likadant ut på din bil skulle jag tro.

Tändningsmärke.jpg[/attachment:3vrnnc9s]

O "Lassemålare" - justera spjälläget och TPS så får du stabil tomgång... Ta bort "spouten" och på med tändningslampan, justera stoppskruven till spjället så tändningen är stabil och justera sen TPS givaren så den visar så nära det volttal den ska ha på tomgång... Äldre femnollor har 0,95-0,98Volt som grundsetting och tror du kan prova där också... Jag kör med en distans mellan spjällhus och tomgånsmotor där det sitter en ställskruv så jag kan justera precis hur mycket luft som ska gå genom tomgångmotorn... väldigt smidigt helst som man åker med kompressor eller nåt annat fuffens.. bara skruvar in tills det är stabilt och slå igen huven.. finns sånna att köpa om man inte vill tillverka själv.

Problemet är att ökar man tändning så ökar ju som regel motorn i varv och då hänger inte tomgångsmotorn med längre. Den har bara ett spann på 122rpm har jag för mig rent teoretiskt. Räcker inte detta så kommer datorn att ändra tändningen för att få tomgångsvarvet rätt. Och då har vi fått i gång gunghästen.

Så du borde få backa spjället lite och justera TPS - sen borde det funka bättre...

ett tips för att se gradmarkeringen lite bättre, efter man gjort rent lite, så har man lite färg på skalan där man ska hållas o sen torkar bort överskottet med t.ex fingret så det bara är kvar färg kvar i stansningarna/gradskalan.

Jag lade ner detta projektet. Det var helt omöjligt att komma åt bulten till fördelaren med konventionella verktyg. Någon mer utrustad än mig får göra det.

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid. Att mecka bil är inget som går fort alla gånger, och ibland får man ta många stora steg för att uppnå något litet.

Ge inte upp, försök hitta andra vägar. Har man inte just det verktyg som man behöver så får man skaffa sig det. Så småningom har man fått ihopa en imponerande samling av både kunskap och redskap, och du kan då själv börja hjälpa andra t.ex. här på forumet.

Som sagt; ge inte upp. Känslan av att ha lyckats med nåt man trodde var omöjligt är rätt skön.

mvh

Jocke

Det är sant det du säger men remskivans markeringar var rätt dåliga och detta känns som en grej man inte vill misslyckas med ;) Jag låter någon annan göra det men jag ska vara med vid själva utförandet så förhoppningsvis kan man plocka på sig lite kunskap.

1 minut med stålborste, och sen lite krita eller en märkpenna. Det är ingen rocket science.

Får du bara loss bulten som håller fördelaren så fixar du det.