Jump to content

Ljudnivå¨vid bankörning.


Gäst

Recommended Posts

Hej

Funderar på att köra Ponys on track 2010:

viewtopic.php?f=5&t=21440

DB-gränsen är 95 DB och jag har fått ta del av denna skrivelse: http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre ... 20-3298-4/

Även om jag får till en mätning kommer jag aldrig kunna uppfylla kraven varken utförandemässigt eller med motsvarande mätinstrument (har vanlig ljudmätare).

Någon som gjort mätning själv?

Hur brukar det generellt funka på plats?

Finns det olika ljudgränser på olika banor och olika arrangemang?

Gör dom mätningar vid banan om misstanke finns för högt ljud?

Jag antar att jag låter för mycket med mina long headers och fullflödes-kattar! :(

Link to comment
Share on other sites

Jag var på auto motor&sports trackday på Mantorp nu i maj.Samma regler med 95db gällde där som på alla andra banor.

Mätningen görs vid förbikörning på lämplig raka där bilarna varvar ur.Min bil låter också ganska mycket så jag var lite orolig innan jag kom dit och såg/hörde andra bilar på plats.Det fanns massor av bilar som lät galet mycket bla annat en 700hk Evo6 och diverse race bilar

Jag kan tänka mig att ett antal bilar inte skulle ha klarat gränsen om dom verkligen mätte eller brydde sig.

Eftersom det är omöjligt för var och en att kolla hur mycket bilen låter vid en förbikörning på maxvarv tror jag att dom töjer lite på reglerna vid trackday för standard bilar då dom allra flesta förmodligen klarar gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Arrangörerna har krav på sig från myndigheterna och omkringboende, man kan nog inte räkna med att de alltid ser genom fingrarna om du kommer med en bil som låter för mycket.

Frågan finns uppe på många forum och jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få ner ljudnivån, det är väl bara att klämma dit en rejäl dämpare..

Link to comment
Share on other sites

Frågan finns uppe på många forum och jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få ner ljudnivån, det är väl bara att klämma dit en rejäl dämpare..

Tack för era svar!

Janne, för min del vill jag slippa mecka av och på och av och på inför och efter en bankörning. Vad är det du inte fattar så kanske jag kan förklara?

Link to comment
Share on other sites

Tack Anders!!! Har letat länge efter insatser (DB-killers) och frågat i andra trådar. :clap:

Dock kan dom vara för långa... Iaf en bra början!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...