Jump to content

Recommended Posts

Har en 66:a med C4 låda. Vid kall motor/automatlåda om jag lägger in back eller drive händer inget, vid ökat gaspådrag (utan att behöva rusa motorn ) hoppar den in i drivläge med ett litet ryck därefter går den helt normalt tills jag ändrar på väljaren då kan det komma igen men den kan också gå normalt. Har aldrig märkt felet vid normal arbetstemp.

Har märkt att det finns mycket duktigt folk på forumet så det är säkert någon som kan råda mig.

Tack för tipset, det har hjälpt.

Låter bara lite simpelt att det endast fattades lite olja, för jag hade ju kollat oljenivån innan och den stod på normal nivå, men efter jag slog på en halv liter har det funkat normalt

Tacksam !

  • 1 year later...

Har monterat en Automatlåda i min 68:a i helgen. Har aldrig förr pysslat med autmatlådor så detta är helt nytt för mig.

Lådan va fullt fungerande då den satt på en annan bil innan. För det första så har jag extremt svårt att justera växelmekansimen så att den lirar bra åt båda hållen. Har en hurst med wire... brukar dessa va svåra att ställa in riktigt? Finns det något man ska tänka på här?

Sen har jag ett annat för mig underligt problem. Bilen går hur fint som helst och växlar mjukt upp till trean på D vid lågt gaspådrag. Trycker jag till så får jag ett vinande ljud som jag skulle kunna tänka mig är antingen kavitation i oljepump eller luft i turbin men har ingen aning vilket eller om det är något annat. Detta vinande ljud följer med motorvarvtalet och låter till dess att jag stängt av bilen. Väntar jag 5s och startar igen så är den helt tyst och det går att åka som vanligt bara jag finåker och inte trampar till. Ljudet kan jag även framkalla stillastående genom att gasa till. Har vid ett tillfälle haft fullt med små bubblor i växellådsoljan men de gånger jag kollat nivån efter har jag inte sett någon tendens till luft i oljan. Nån som har någon idé på vad detta kan vara för fenomen?

Har bara jobbat med B&M wire växelreglage och det var inga problems alls.

Läs manualen så du har rätt detaljer.

På B&M fanns flera olika beslag beroende på låda som skulle användas

När det gäller vinande ljud är det vanligt på alla lådor oavsett fabrikat så det är ju svårt säga vad som är fel.

Men kavitation oljepump är en bra gissning.

C4 oljepump är ju lätt att skada oljepump vid montering av turbin.

Faktiskt rätt lätt knäcka drevet i pumpen och då kan ju kavitation uppstå

C6 som är en större kopia är känd för att kavitera på oljepumpen så inte omöjligt att lillebror C4 också kan låta

Men det är ju även mycket mer som kan vina i en växellåda.

Ventiler och planetväxel kan ju lätt låta.

Planetväxeln är också en svaghet i C4 som lätt glappar upp och kan låta

Ok, tackar! Ska göra något försök till. Tänkte prova dra wiren i en annan sträckning. Tycker det känns så konstigt att jag får in växlarna i ändlägena men att den missar i mitten.

Monterade lådan med turbinen på och den jag köpte lådan av demonterade lådan med turbinen på så jag tycker inte att jag borde ha skadat pumpen. Fick fram turbinen kanske 5mm då jag måttade in den på flexplattan men det ska väl vara ok, eller? Är det dyrt och svårt att byta pumpen?

Tycker nog att den vinande ljudet tyvärr är lite högre än acceptabelt och att det är så underligt att det blir tyst igen bara jag stängt av motorn och startar igen. Nu har bilen stått några dagar och eventuell luftblandning i oljan kanske har gått ur så jag tänkte åka upp igen ikväll och testa. Ska dubbelkolla slangarna till kylaren så att dessa inte har något veck.

Tror inte du skadat pumpen heller.

Tänk på att lådor som stått länge bygger upp avlagringar lite här och där.

Så backventiler / ventiler i styrsystemet kanske rör sig otillräckligt och kan då väsnas p.g.a de inte är i rätt position

Antar du haft i ny olja så ge bilen lite mer tid på vägen så lådan får gymnastisera! :)

Ett annat problem är stelnande O-ringar som inte tätar rätt.

Du kan hälla i en oljetillsats som mjukar upp och även rengör lådan

Fungerar faktiskt har själv prövat

Mekonomen har ju Omega 917 exempelvis

Eller detta

http://oljetillsatser.se/vaxellada/lubegard_transmission_flush

Nu har jag varit upp till "Nora" igen. Varmkörde och såg att det saknades lite på stickan så jag kunde hälla i en Wynns oljetillsats utan att behöva tappa ur. Nivån såg därefter lagom ut.

Har testat lite mer angående missljudet för att få lite mer fakta. Ljudet "slår till" vid ca 2000varv om jag står på neutralen och varvar. När ljudet har börjat så låter det även på 800varv. Stänger jag av motorn så hörs ett dovt baksug och ungefär som att en lucka går igen (svårt att förklara). Sen när jag startar så är det tyst igen. De gånger jag inte hör detta ljud så låter den även på tomgång då jag startar igen, händer ungefär var fjärde gång.

Tycker mig se små luftbubblor i oljan... känns som att den borde vara slät om allt är som det ska. Kan jag ha för mycke olja fast det inte ser ut så på stickan...

Eller kan det vara så att jag måste chimsa om avståndet mellan turbin och pump efter att ha bytt flexplatta? Han som hade lådan innan körde med en TCI-platta 28Oz och jag har bytt till en 50Oz då jag har en 5.0 från 91... vad ska jag ha för avstånd mellan platta och turbin om jag lossar muttrarna och trycker bak turbinen det som går?

Eller är turbin kaputt... :(

Har inte kört något mer för att gymnatisera lådan mer än fram och tillbaka på gårdern... blev lite feg! :)

Vill även tillägga att oljecirkulation verkar jag ha... 65grader in i kylaren ger ca 52grader ut mätt på slangarna vilket borde betyda cirkulation.

Verkar som att jag har bra drag i grejerna trots ljudet... känns som att jag lätt hade kunnat bromsa fast den.

Hittade en youtubefilm med en bil som har ungefär samma ljud som uppstår på min:

Fortsätter att svara mig själv... :) efter timvis av googlande hittade jag detta:

--------------------------------------------------------------------------------

So I'm running a C4 (smallbell) behind a stock 89 HO motor (50oz).

The continuing issue with this car is the block plate and flexplate making contact. I bought a cheap generic block plate on eBay for a T5 since the small bell c4 and the t5 have the same starter locations.

The issue I'm running into is the flexate rubbing on the block plate. I've tried two different flexplates (b&m and tci) and both of them rub. The 50oz weights on the back rub the block plate and the tci hits the starter as well.

I know that the nature of the problem stems from the fact that ford never made a 157 tooth 50oz flexplate, and because of that I'm forced to used mix-matched parts from different manufactures. However, I know I can't be the only one who has ran into this issue.

Any body else solve this problem before on their car?

It seems that the only solution here is to remove the block plate but I'm hesitant to just remove it...

Thoughts? Ideas?

Blir till att riva isär och kika om det tar i någonstans och förhoppningsvis slipper jag köpa en ny turbin! :) (hade jag haft ett eget garage så hade det varit gjort för länge sedan...)

http://forums.corral.net/forums/general-mustang-tech/1306976-89-c4-flexplate-block-plate-issues.html

Gjorde ett litet mekansikt ryck igår kväll och rev ner lådan och inspekterade blockplatta, flexplatta mm. Precis som befarat så har vikten på flexplattan skrapat i blockplåten. Man ser med blotta ögat att vikten är mycket närmare blockplattan med 50Oz platttan jämfört med 28Oz platan.

Lägger jag ett vattenpass på plattan i centrum så ligger vikten jäms med centrum. Gör jag samma sak med 28Oz-plattan så har jag några mm. upp till vattenpasset.

I båda yttre hörnen va vikten dessutom vinklad utåt mot blockplattan. Slipade av dessa små krokar och satta ihop grejern. Låter forfarande med det är möjligen svårare att "framkalla" ljudet och det låter kankse inte lika mycket...

Växelmekansimen fick jag till så den fungerar utmärkt nu. Bytte vajer och la den i en större båge. Alla växlar går i.

Däremot så hände det någon gång när jag körde hem att det kändes som att lådan gick in i neutral för att sedan jobba sig tillbaka och dra igen. Blev oftast då jag drog på lite på trean i lite högre fart. Oftast när jag tryckte till lite så hade jag bra drag i grejerna men ibland va det som att lägga ur växeln. Har nu vaccumet kopplat på Power brake på Holley uttaget men har bestält en nippel till insuget.

  • 1 month later...

Hallå där. Hur går det för dig med missljudet? Har exakt samma problem/ljud Monterade under vintern en enligt säljaren "nyrenoverad" 302 och C4 i min Ford Shoebox 50'a. Det låter precis som på Youtubefilmen. kommer och går då man kör, ej mer under belastning, följer motorvarv. Mkt irriterande.

Hittade in på mustangforumet då de flesta åker sidspis i sina 50'or och här har jag funnit svar på mycket kring 302 med mera

/

Johan

  • 2 weeks later...
Hallå där. Hur går det för dig med missljudet? Har exakt samma problem/ljud Monterade under vintern en enligt säljaren "nyrenoverad" 302 och C4 i min Ford Shoebox 50'a. Det låter precis som på Youtubefilmen. kommer och går då man kör, ej mer under belastning, följer motorvarv. Mkt irriterande.

Hittade in på mustangforumet då de flesta åker sidspis i sina 50'or och här har jag funnit svar på mycket kring 302 med mera

/

Johan

Har tyvärr inte kommit fram till någon lösning än och det börjar bli riktigt frustrerande... missar nu Rättvik och sedan är det i princip bara Wheels National Älvdalen kvar innan skotern ska fram. Har till och med gått så långt att sambon tyckte vi skulle sälja mussen... huvva! :) Hur som helst så ska jag ge mig på "skiten" i helgen igen och gå genom grejerna steg för steg och kanske till och med prova byta till orginal converter. Om jag hittar felet så ska jag givetvis dela med mig på forumet.

Någon som vet om startmotorn skiljer sig mellan man och aut.? Har ju bara flyttat över min och den kanske precis tar i flexplattan och genererar ljudet... va lite lite nötspår på samtliga kuggar men jag hittade inget på startmotorn sist jag kollade. Ska dubbelkolla detta i helgen.

Någon som vet om startmotorn skiljer sig mellan man och aut.? Har ju bara flyttat över min och den kanske precis tar i flexplattan och genererar ljudet... va lite lite nötspår på samtliga kuggar men jag hittade inget på startmotorn sist jag kollade. Ska dubbelkolla detta i helgen.

Tydligen är det olika startmotorer på 3-pet manuell och C4-bilar men som tur va så har jag en startmotor till en T5 liggandes som verkar va korrekt även till bilar med C4... blir spännade att testa denna!

ja det skiljer mycket. fast alla skillnader sitter i nosen på startern, och slaglängden. har för mig nånstans att det inte är samma till t5 lådan och c4.

/Peter

ja det skiljer mycket. fast alla skillnader sitter i nosen på startern, och slaglängden. har för mig nånstans att det inte är samma till t5 lådan och c4.

/Peter

Ok, ja det lär visa sig i helgen, är det fel så blir det till att i paniken hitta någon som har en korrekt på hyllan för omgående lev. :) Hittade info. om att det kan vara samma på C4 och T5 på den här länken http://mustangdepot.com/onlinecatalog/Engine/starter.htm men för de behöver det ju inte vara sagt att just min T5-starter passar C4. Men skillnaden på nosen är beskriven här iaf.:)

Dags för ett nytt inlägg...

*Yoken har ett spel på 2,5 cm vilket borde va ok.

*Startmotorn jag har på är från en 5.0 och hur jag än mäter så kommer jag fram till att det borde vara rätt. Har testat att bricka den men jag får fortfarande missljud vid exakt 2000rpm...

Nu till det tråkiga... rev ner tråget på lådan och kunde konstatera att jag hade en kletig metallmassa runt min magnet i tråget. Inget bra tecken! Kan det bli så om convertern har gått sönder eller finns det andra saker i lådan som kan avge metallspån? Har en orginalconverter liggandes som jag kan prova byta till men är det värt att testa detta utan att riva hela lådan? Oljan som jag tappade ur va röd och fin...

Dags för ett nytt inlägg...

*Yoken har ett spel på 2,5 cm vilket borde va ok.

*Startmotorn jag har på är från en 5.0 och hur jag än mäter så kommer jag fram till att det borde vara rätt. Har testat att bricka den men jag får fortfarande missljud vid exakt 2000rpm...

Nu till det tråkiga... rev ner tråget på lådan och kunde konstatera att jag hade en kletig metallmassa runt min magnet i tråget. Inget bra tecken! Kan det bli så om convertern har gått sönder eller finns det andra saker i lådan som kan avge metallspån? Har en orginalconverter liggandes som jag kan prova byta till men är det värt att testa detta utan att riva hela lådan? Oljan som jag tappade ur va röd och fin...

Innehöll kletet små bitar eller va det bara ett klet? Som typ kopparpasta.

Har bara snabbkikat lite i tråden, du har inte bytt filter? Hade ner mitt ventilpaket för att fixa kickdown på lådan och bytte filter samtidigt, hade tyvärr fått ett filter som gick ca 10-15mm djupare i tråget så det låg i stort sett mot tråget.... Funkade att köra sakta med men började vina vid 2000, förmodligen sög den fast tråget, syntes i tråget vart filtret legat imot, skitfel men inte lätt att komma på direkt....

Har bara snabbkikat lite i tråden, du har inte bytt filter? Hade ner mitt ventilpaket för att fixa kickdown på lådan och bytte filter samtidigt, hade tyvärr fått ett filter som gick ca 10-15mm djupare i tråget så det låg i stort sett mot tråget.... Funkade att köra sakta med men började vina vid 2000, förmodligen sög den fast tråget, syntes i tråget vart filtret legat imot, skitfel men inte lätt att komma på direkt....

Tack för tipset! :) Har rengjort tråget och bytt filter och det nya filtret såg faktiskt helt annorlunda ut och tar in olja lite från sidan också... det som satt på hadde oljeinsuget rakt ner och med någon typ av ring vill jag minnas rakt ner och det syntes faktiskt i tråget vart det hade legat. Ska till garaget nu och testa att fylla på olja och provstarta.

Går det inte till sig så står jag i valet mellan att prova byta turbin, montera tillbaka min 3-petade låda alt. köra som den är på cruisingen i veckan och ej varva över 2000rpm vilket känns dötrist! :) Lådan går riktigt i växlingar upp och ner bara jag inte varvar mer än 2000.

Tack för tipset! :) Har rengjort tråget och bytt filter och det nya filtret såg faktiskt helt annorlunda ut och tar in olja lite från sidan också... det som satt på hadde oljeinsuget rakt ner och med någon typ av ring vill jag minnas rakt ner och det syntes faktiskt i tråget vart det hade legat. Ska till garaget nu och testa att fylla på olja och provstarta.

Går det inte till sig så står jag i valet mellan att prova byta turbin, montera tillbaka min 3-petade låda alt. köra som den är på cruisingen i veckan och ej varva över 2000rpm vilket känns dötrist! :) Lådan går riktigt i växlingar upp och ner bara jag inte varvar mer än 2000.

Schy... ... ... DET ÄR TYST!!! Nu blir det till att tömma minibaren hemma!!! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...