Jump to content

boss 302 axel


Recommended Posts

Hej johnb

Jag har pratat med en tidigare ägare (Mikael W) och han sa att han meckade dit en sån för han körde bana med den!

Jag Kollade på din länk (Finfin)

Den har ett N-case.Hittade åxå ett nr på den 9L18??

Mvh M

Link to comment
Share on other sites

Hej johnb

Jag har pratat med en tidigare ägare (Mikael W) och han sa att han meckade dit en sån för han körde bana med den!

Jag Kollade på din länk (Finfin)

Den har ett N-case.Hittade åxå ett nr på den 9L18??

Mvh M

9L18 = 18 November 1969. Betyder att axelen er från en 1970 års modell.

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Ok då kan de stämma.Han sa att den kom från en 69ans boss 302.

Tackar för din hjälp!

Undrar bara vad det ska vara för olja i den dock??

Mvh Micke

Tror det ska va 80W90 gear oil eller 75W90 gear oil. Valvoline eller nåt kansje?

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

Vore det inte bättre och öppna axeln och kolla vad du har?

Är det detroitlocker studsar och kasar däcken när du svänger.

Lossa ena hjulet ta av trumman lossa de 4 skruvarna bakom backarna, slit ut ena axeln och räkna splinesen.

När du har bilen upplyft snurra på hjulet, går det inte att hålla emot på andra sidan kan det vara lamelldiff,

men är den sliten eller fel olja funkar den kanske inte som den skall.

För att vara helt säker är det bara och plocka ur klumpen.

Är den odiffad så kan du samtidigt när den är upphissad kolla utväxlingen genom att räkna antalet varv kardanen snurrar på ett hjulvarv.

Vid odiffat måste andra hjulet hållas still,,,,,

Jag menar, varför kosta på fel olja om det är tex. lamelldiff?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Du ska ha en hypoidolja GL4 eller bättre.

Använd en hederlig mineralolja w80-90 eller w85-140 av välkänt märke. W85-140 oljan är väldigt tjock på höst/vår så då bör du köra lugnt den första milen.

Om du tror du har diffbroms i axeln ser du till att ha i difftillsats (LS-tillsats), det gör inget om du har i tillsats men inte har diffbroms.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har tydligen en boss 302bakaxel på min 67 fastback!

Ska nu byta olja i den! Vad ska jag ha för olja???

Mvh Micke

Du ska ha en hypoidolja GL4 eller bättre.

Använd en hederlig mineralolja w80-90 eller w85-140 av välkänt märke. W85-140 oljan är väldigt tjock på höst/vår så då bör du köra lugnt den första milen.

Om du tror du har diffbroms i axeln ser du till att ha i difftillsats (LS-tillsats), det gör inget om du har i tillsats men inte har diffbroms.

Du skall alltså se till att ha difftillsats i oljan, antingen olja som har tillsats från början eller köpa tillsatsen separat och slå i bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...