samus Posted July 12, 2010 Report Share Posted July 12, 2010 HejJag har tydligen en boss 302bakaxel på min 67 fastback!Ska nu byta olja i den! Vad ska jag ha för olja???Mvh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted July 12, 2010 Report Share Posted July 12, 2010 Beror på om den är diffbromsad eller har detroitlocker eller är odiffbromsad..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samus Posted July 12, 2010 Author Report Share Posted July 12, 2010 ok!! hur märker man det?Jag har inte hittat någon id någonstans på den!mvh M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 HejJag har tydligen en boss 302bakaxel på min 67 fastback!Hur VET du det?Bakaxelen til Boss 302 har 31 splines.Titta her for lite mer info; http://kevinstang.com/Ninecase.htmJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samus Posted July 13, 2010 Author Report Share Posted July 13, 2010 Hej johnbJag har pratat med en tidigare ägare (Mikael W) och han sa att han meckade dit en sån för han körde bana med den!Jag Kollade på din länk (Finfin)Den har ett N-case.Hittade åxå ett nr på den 9L18??Mvh M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Hej johnbJag har pratat med en tidigare ägare (Mikael W) och han sa att han meckade dit en sån för han körde bana med den!Jag Kollade på din länk (Finfin)Den har ett N-case.Hittade åxå ett nr på den 9L18??Mvh M9L18 = 18 November 1969. Betyder att axelen er från en 1970 års modell.JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samus Posted July 13, 2010 Author Report Share Posted July 13, 2010 Ok då kan de stämma.Han sa att den kom från en 69ans boss 302.Tackar för din hjälp!Undrar bara vad det ska vara för olja i den dock??Mvh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Ok då kan de stämma.Han sa att den kom från en 69ans boss 302.Tackar för din hjälp!Undrar bara vad det ska vara för olja i den dock??Mvh MickeTror det ska va 80W90 gear oil eller 75W90 gear oil. Valvoline eller nåt kansje?JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samus Posted July 13, 2010 Author Report Share Posted July 13, 2010 ok tackar då e de vanlig vxlolja.Och ingen typ ATF till någon Lamelldiff .Super tack för din hjälpsamhet.Mvh Mickewww.garaget.org/samus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 ok tackar då e de vanlig vxlolja.Och ingen typ ATF till någon Lamelldiff .Super tack för din hjälpsamhet.Mvh Mickehttp://www.garaget.org/samusNja...er ju inte tverrsæker Fråga der dom seljar oljan Johnb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samus Posted July 13, 2010 Author Report Share Posted July 13, 2010 HeHe Det löser sig nog ska du se!!/M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 Hmm.Vore det inte bättre och öppna axeln och kolla vad du har?Är det detroitlocker studsar och kasar däcken när du svänger.Lossa ena hjulet ta av trumman lossa de 4 skruvarna bakom backarna, slit ut ena axeln och räkna splinesen.När du har bilen upplyft snurra på hjulet, går det inte att hålla emot på andra sidan kan det vara lamelldiff, men är den sliten eller fel olja funkar den kanske inte som den skall.För att vara helt säker är det bara och plocka ur klumpen.Är den odiffad så kan du samtidigt när den är upphissad kolla utväxlingen genom att räkna antalet varv kardanen snurrar på ett hjulvarv.Vid odiffat måste andra hjulet hållas still,,,,,Jag menar, varför kosta på fel olja om det är tex. lamelldiff?/Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielG Posted July 16, 2010 Report Share Posted July 16, 2010 Du ska ha en hypoidolja GL4 eller bättre.Använd en hederlig mineralolja w80-90 eller w85-140 av välkänt märke. W85-140 oljan är väldigt tjock på höst/vår så då bör du köra lugnt den första milen.Om du tror du har diffbroms i axeln ser du till att ha i difftillsats (LS-tillsats), det gör inget om du har i tillsats men inte har diffbroms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samus Posted July 23, 2010 Author Report Share Posted July 23, 2010 Hejsan igenBakaxeln har en tracktion loc lamelldiff.Vad ska jag ha för olja i den??Mvh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielG Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 HejJag har tydligen en boss 302bakaxel på min 67 fastback!Ska nu byta olja i den! Vad ska jag ha för olja???Mvh MickeDu ska ha en hypoidolja GL4 eller bättre.Använd en hederlig mineralolja w80-90 eller w85-140 av välkänt märke. W85-140 oljan är väldigt tjock på höst/vår så då bör du köra lugnt den första milen.Om du tror du har diffbroms i axeln ser du till att ha i difftillsats (LS-tillsats), det gör inget om du har i tillsats men inte har diffbroms.Du skall alltså se till att ha difftillsats i oljan, antingen olja som har tillsats från början eller köpa tillsatsen separat och slå i bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.