Jump to content

DanielG

Medlemmar
  • Inlägg

    111
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Kontaktvägar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

DanielG's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Du skall alltså se till att ha difftillsats i oljan, antingen olja som har tillsats från början eller köpa tillsatsen separat och slå i bakaxeln.
  2. Jag tycker du gör helt rätt som gör en kontroll att allt verkar friskt i axeln och byter till en ny diffbroms. 28-splines ska inte vara ett bekymmer så länge du inte kör med slicks. Att drivaxlarna ser gängade ut beror på tillverkningsmetod. Först grovsvarvade och sedan har de rullat splines, därav ränderna på ytterdiametern.
  3. För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet. För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt. Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan. Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan. Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i olja Locker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng. Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK.
  4. Du ska ha en hypoidolja GL4 eller bättre. Använd en hederlig mineralolja w80-90 eller w85-140 av välkänt märke. W85-140 oljan är väldigt tjock på höst/vår så då bör du köra lugnt den första milen. Om du tror du har diffbroms i axeln ser du till att ha i difftillsats (LS-tillsats), det gör inget om du har i tillsats men inte har diffbroms.
  5. En traction-lok är en lamelldiff, och bör fungera som tänkt även när du knuffar bilen. Det du hörde kan vara att lamellerna sitter fast lite i varandra (kan hända när bilen stått still ett tag eller difftillsats saknas i oljan) och de sedan släpper från varandra med ett ryck.
  6. De olika "Lockers" som finns är inte diffbromsar utan diffspärrar, som går i och ur och ger därför ifrån sig oljud vid kurvtagning. I en kondiff så är det metallkonor som trycks mot ett konformat urtag i diffhuset som ger bromsverkan, detta fungerar bra men är nästan imöjligt att renovera samt ger med tiden metallpartiklar i bakaxeloljan. En lamelldiff har istället ett lamellpaket som slirar vid kurvtagning. Detta ger endast mjuka partiklar i oljan. Ska du skaffa dig en diffbroms så rekommenderar jag en lamelldiff om du inte kan hitta en kondiff till fyndpris. Helst skall du skaffa en med fyra små diffdrev isf två då den med fyra är mycket starkare. Lycka till!
  7. Blästersanden brukar ha en förmåga att leta sig in också... jag skulle inte rekommendera att ha några grejer i axeln när du blästrar och målar den. Mvh Daniel
  8. EFtersom du inte har fasta lager utan axlarna sitter fast med c-clips inne i diffen så har du ett visst spel axiellt (in/ut), radiellt ska det inte finnas något spel (upp/ner).
  9. Prova att ringa, många som har mycket att göra prioriterar inte mailen...
  10. Här slipper du räkna, men du får mäta din däckshöjd i tum http://www.axleandparts.se/download/tire-gearratio.pdf
  11. Fords LS-tillsats är gjord för att fungera med fords lameller som har fiber-belägg. GM är för stållameller. Båda fungerar med kolfiberbelagda lameller.
  12. Dagens LS-tillsats (knäppolja) är "miljövänlig" och åldras mycket snabbare än de gamla. Därav kan behovet av att hälla i lite ny tillsats med några års mellanrum finnas. Vi har haft många samtal om just knäppande och knakande bakaxlar de senaste månaderna... I stort sett alla har löst sig genom att hälla i lite LS-tillsats.
  13. Guide för att meka med bakaxlar - http://www.axleandparts.se/tips.html
  14. DanielG

    F1-tråden?

    Själv kollade jag på loppet, dock inte hela, jäkla sommartid streamat över internet pga att jag inte kan få rätt kanal. Inte heller vill jag hoppa på paketet telia har då jag får vanlig sport och golf också. Jag kollade här: http://mundanetv.tk/ Funkade helt ok, lite konstig färg på bilden bara, var som ett grått filter över hela bilden.
  15. Vi tar ej emot hela bilar, endast axel/klump. Det händer att kunder själva har delar med sig, men självklart är det enklare att diskutera pris när en kund köper delarna av oss. Vi har rejäl kö just nu, skulle tro att du får vänta till slutet av maj innan du kan få tillbaka din axel. Ibland händer det att vi gör en axel över en dag eller så, men brukar inte vilja ha kunden i verkstan hela tiden, utan oftast handlar det om att man åker förbi och lämnar på morgonen och sedan gör något under dagen och sedan hämtar på em/kväll. Vi brukar hjälpa kunder som försöker meka själva genom att svara på frågor över telefon när det blir frågetecken eller strular, även på helger och liknande. Anledningen till detta är att vi brukar ha väldigt mycket att göra så här års. Jag kan ju passa på att förtydliga att jag är själv inte anställd i firman, utan det är min far som har firman. Jag brukar hjälpa till lite på kvällar och helger när det är mycket. Men under våren har jag inte hunnit då jag har fullt upp och lite till på jobbet.
×
×
  • Create New...