Jump to content

Featured Replies

comment_94644

Mjukis som man är så tänkte jag dra igång AC'n idag. Jag blev belönad med obehagligt gnisslande/skrikande från motorrummet samt en massa vit rök. Jag märkte också att motorn fick ett kraftigt effekttapp. Jag vet inte om röken kom från remmen eller AC pulleyn. Det försvann omedelbart så fort jag stängde av AC'n. Jag vet inte om AC'n funkade tidigare då det varit för kallt men det jag vet är att innan jag bytte rem så snurrade "triangeln" på pulleyn i jämna intervaller oavsett om AC var på eller ej. Det lät heller inte illa när man satte på AC'n. Nu däremot så kämpar sig den här "triangeln" för att snurra och den gör det extremt ryckigt samtidigt som det låter mycket illa. Själva pulleyn snurrar dock.

Så vad tror ni? Är det för att det sitter en ny tajtare rem på eller är problemet kompressorn i sig självt?

comment_94645

Intressant fenomen som jag också upptäckt.

På min -01´a så upptäckte jag att "triangeln" snurrar stötvis och oregelbundet. :wtf:

Fel tänkte jag och lättade på remmen men själva hjulet där remmen sitter snurrar hur lätt som helst. :oops:

AC-n låter inte något extra vad jag kan höra och ger iskall luft. :)

Är det någon som vet hur "triangeln" på AC-pumpen skall bete sig. :wtf::?

/Björn 8)

• Author
comment_94714

Tjena Peter,

Utveckla gärna det svaret. Ta bort vilken kontakt?

Orsaken till att jag vill ta bort drivningen på den är att den rent generellt inte verkar frisk. Jag såg en gnista komma från den härmodagen :shock: och jag misstänker att den kommer att låsa sig helt. Pulleyn snurrar dock som den ska...än så länge.

comment_94718

Pulleyn kommer förmodligen att fortsätta snurra utan problem, så länge magnetkontakten inte aktiverar kompressordelen.. Det du gör är att ta loss kontakten från A/C kompressorn, för att på så sätt undvika att magnetkontakten slår till kompressordelen.

Vad du sen väljer att göra är en smaksak. En bil utan A/C, framför allt i dessa värmetider är för mig inget alternativ, så länge det inte handlar om prestanda utan bara komfort. Sök efter en begagnad kompressor på typ lagabasen eller liknande.

Alternativ 2 är att leta upp ett A/C delete kit. Google är din vän i det fallet, det finns massor av olika vägar att gå.

Lycka till!

mvh

Jocke, som funderar på var han gjorde av sin demonterade A/C kompressor...

• Author
comment_94720

Tack Jocke,

Jag kör på urkoppling av magnetkontakten. I vanliga fall så hade jag aldrig aktiverat a/c eftersom det är en cab och då gör man bara inte det 8) Däremot så led min dotter av värmen så det var av den anledningen jag upptäckte det. Skoj hursomhelst. Har haft bilen i tre veckor :( Kunde inte testa a/c när jag köpte bilen. Då var det bara tolv grader. Jaja, you win some, you lose some.

• 1 month later...
comment_96311

På min -01´a så upptäckte jag att "triangeln" snurrar stötvis och oregelbundet. :wtf:

Fel tänkte jag och lättade på remmen men själva hjulet där remmen sitter snurrar hur lätt som helst. :oops:

/Björn 8)

Din kompressor fungerar som den ska.

Kompressorn kopplas bara in stör vis olika lång stund beroende på klimmatet, när du ser triangeln kopplas in och snurra då går kompressorn, känner du på rören som finns i motorummet ska nästan ögonblikligen något av dom bli iskallt om systemet är fylt med gas som det ska. Sen när triangeln står still då är kompressorn till AC:n urkopplad.

Mvh

MrV8

comment_96324

/Björn 8)

Din kompressor fungerar som den ska.

Kompressorn kopplas bara in stör vis olika lång stund beroende på klimmatet, när du ser triangeln kopplas in och snurra då går kompressorn, känner du på rören som finns i motorummet ska nästan ögonblikligen något av dom bli iskallt om systemet är fylt med gas som det ska. Sen när triangeln står still då är kompressorn till AC:n urkopplad.

Mvh

MrV8

Man tackar för klargörandet!! Den blåser ju iskallt så jag misstänkte att det kanske skulle vara så.

/Björn :D:D8)

• 2 weeks later...
  • Author
comment_96859

Jag lyfter denna tråden igen därför att jag delvis inte kommit tillrätta med problemet. Kompressorn är som sagt kass och jag har kopplat ur magnetkontakten för att kompressorn inte ska aktiveras MEN det verkar som att det fortfarande är aktivitet på kompressorn. Med jämna mellanrum så låter det riktigt illa från den (som ett trasigt hjullager fast värre och mer högljutt) för att sedan sluta. Den blir dock kokande varm när det låter och det luktar bränt från serpentinremmen som ett resultat av det. Pulleyn snurrar som den ska så det måste vara inifrån som oljudet kommer.

Frågan är nu hur jag enklast blir av med problemet? Jag ska inte byta kompressorn så det handlar bara om att bli av med problemet med oljudet och överhettningen. Vilket av nedan förslag anser ni vara bäst?

1. Köpa in ett A/C delete kit. Var kan man isåfall köpa det?

2. Skaffa en kortare rem som går förbi luftpumpen och A/C och låta kompressorn vara kvar. Vilken längd ska det isåfall vara på remmen?

Andra förslag för att lösa detta tas annars tacksamt emot. Jag går bara och väntar på att något ska smälla. Antingen remmen som går av pga värmen eller att kompressorn/pulleyn låser sig helt. Är ju en fördel om man löser det innan det händer :)

comment_96869

Klart du ska byta ut kompressorn om den är trasig :idea::idea::idea:

Väldigt oklokt att blunda för det och försöka lappa med annat.

Finner det självklart att AC skall fungera om jag köpte en bil i denna kategori.

När du säljer den utan fungerande AC kommer köparen direkt dra av kostnaden för vad det kommer kosta reparera.