Jump to content

Preppa FORD AOD låda!


Recommended Posts

För det första:

Nån som vet nåt bra och gärna billigt företag i landet som har delar till dessa?

För det andra:

Läste för nåt år sedan på en amerikansk sida om ändrat "shift pattern" (stavning) med hjälp av epoxy och omborrning av olje kanaler.

Nu hittar jag inte den sidan, nån som vet var/hur jag hittar info om det?

För det tredje:

Har även hört att C4 converter ska passa AOD, nån som kan bekräfta det?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska (troligtvis) stoppa i en AOD-låda i vinter och är också intresserad av eventuella tips.

Hela drivpaketet kommer från en Lincoln -91'a och ska till att börja med köras med orginal insprutning med mera (planer finns att "justera" detta i framtiden :-- ) .

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej och god morgon

Jag har en såkallad preppad AOD (modern / Ny ) i min 68 Fastback.

Om du köper en ny från USA så får du en långbent overdrive (Overdriven går i vid 90 sisådär bra när man kör på motorväg :clap::-- och med hensyn till bensinpriserna)

Men.... :twisted: om man vill busa så är det bara å trampa plattan i mattan och du har en racinglåda, åkte ifrån ett par Kebabracers vid nått rödljus. :twisted::wave::lol::D

Har för mig att företaget hade 3 eller 4 olika lådor i olika "stages" av racing och motorstorlekar, allt från en standard upp till nått som tålde vad du nu kunde tänka dig och lite till.

Link to comment
Share on other sites

Orden "billigt" + AOD är någon som jag får skratt anfall över!! :lolno:

GLÖM DET!!!

Köpa modifierat från USA är faktiskt enda raka!

Jag har köpt från.

http://www.transmissioncenter.net

http://broaderperformance.com/

Dessa företag vet vad det innebär jobba med AOD och trimmade bilar.

Ett annat företag jag vet verkligen är duktiga på detta är

http://www.lentechautomatics.com/aodproducts.html#

Kör man originalmotor så kan man givetvis bara originalrenovera lådan men det går inte trimma eftersom AOD är en låda gjord av glas. :thumbdown:

Bästa lådan är AODE eller 4R70W V6 som är 100% kraftigare än AOD.

De kom 1994

Som sagt glöm ordet "billigt"

Håller man på och småkladdar blir det dyrt ändå!

C4 och AOD turbin har inget gemensamt.

Link to comment
Share on other sites

Följdfrågor:

Vad är viktskillnaden mellan C4 och AOD?

Är det idé att lägga pengar på en rekoderlig AOD eller kan man bygga sin C4 failproof för de pengarna?

Jag blir tydligen aldrig nöjd med mina lådor. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Inget är "failproof"! Frågan är bara när det går sönder :!:

AOD väger mycket mer än C4 och den är ingen "performer" som original.

En 4R70W från en V6 är det du ska välja om du vill ta steget till OD.

Mycket bättre konstruerad och starkare.

Det som är bra med 4R70W är 1ans växel som är mycket högre växlad än C4 (2.82 vs 2.40)

De är m.a.o snabba i starten.

Nu köper man dock nya C4 med samma utväxlingar så C4 är forfarande valet i racing.

Lätt, snabb, snål och enkel att fixa.....Verkligen "do it yourself"

Men numera massa pinaler till den som vill ta steget till OD :thumbup:

http://www.transmissioncenter.org/classic_mustang_to_aod_conversion.htm.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det verkar mycket intressant att lägga i en 4R70W växelåda nu

till vintern i min 66a så man kan få ner varvtalet vid landsvägs

körning.Nu undrar jag bara hur man styr lådan när man kör med

förgasare eftersom den styres väl av insprutningen?

Hälsningar Christer

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske ska förtydliga att så länge man håller sig till original effekt på motor.

Sisådär 250hk så är AOD bäst.

Det finns massor av delar för att montera på en gammal Mustang.

Eftersom AOD är helt mekanisk styrd så är det plättlätt.

Killarna ovan vet jag sen tidigare disskuterande har tung gasfot och trimmar så i det

läget blir AOD diskvalificerad! :lol:

De kraftigare elektronisk styrda 4R70W eller AODE blir lite knepigare då man måste köpa en box som "härmar" en modern styrenhet.

Men det går!

Men 4R70W lådorna är inte bättre än AOD så länge man håller sig under 250Hk

Varvtalet sjunker brutalt mycket med både AOD och 4R70W

0,67 för AOD och 0,70 för 4R70W

Det betyder varvar din bil nu ca 3000rpm i 110km/h så hamnar du nu på nästan 2000rpm!! :!:

Det gör gott för både komfort och förbrukning

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för svaret det lutar då åt att jag beställer

hem ett helt kit ifrån http://www.transmissioncenter.org/class ... ersion.htm.

efter som jag inte har mer än ca250-260hk i min mustang.

Nu är det ju bara hur man ska ta hem ett sådant kit

flygfrakt måste ju vara väldigt dyrt så det bästa måste ju vara

med båtfrakt.

Dom är bra att göra med :!:

Har tagit hem komplett kitt med AOD från dom och den funkade utmärkt!

Dom bygger den exakt så den passar din bils specifikationer. Motorkonfiguration + vikt + utväxling bakaxel

Flygfrakt är inte säkert att det är så dyrt men har du tid så är båt billigast.

Link to comment
Share on other sites

Orden "billigt" + AOD är någon som jag får skratt anfall över!! :lolno:

GLÖM DET!!!

Hmmm :eh: ...Jag kanske skulle satsa på att renovera nuvarande T5-lådan istället... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja "Lentech" som gör detta har ett grundmurat rykte och jag har flera gånger här rekommenderat dom.

Så det jobbet tycker jag du ska göra om du vill växla manuellt 1-2-3...

Men som dom även antyder svagt i artikeln så fins risk att lådan gå sönder om du kör med den på strippen.

Lentechs råd att man absolut isåfall ska köra med en "high stall" turbin för att minska påkänningarna är smart!

Deras egen AOD steg 1 har denna ombyggnad och Lentech har satt en max effekt på 300Hk här.

Känns riktigt lågt :!:

Jag tycker det känns knasigt att enbart göra denna mod.

Anledningen till att man gör den är ju att man ska köra på strippen med lådan :!:

Att då samtidigt inte rekommendera byta ut den delade drivaxeln till härdad "one-piece" design är synd.

Fast det är klart denna mod går ju göra med lådan forfarande kvar i bilen och då går ju inte drivaxel att byta.

Resultatet blir en bra mod som du inte riktigt har användning av. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag den "turen" :roll: att jag har en låda som jag rasade i fjol, så jag tänkte byta lite delar i den, även då den ingående axeln och converten och samtidigt göra den här "modden".

Det borde ju ge en lite trevligare låda för en "busbil".

Link to comment
Share on other sites

Klart den rasa den var ju original!

"Byta lite delar" :crazy:

Ska du lägga effekt på AOD så måste du bygga den exakt på samma sätt som Lentech gör.

Annars är det ingen ide du kladdar för då står du snart där igen med rasad låda och ser ut som en fågelholk.

"Svagaste länken bestämmer" är det som gäller speciellt för AOD och den vet inte du vilken det är.

Mitt råd köp antingen en hel låda från Lentech eller allt det dom rekommenderar om du vill "snickra" själv.

Då får du dessutom ventilhuset kalibrerat för jobbet du vill att lådan ska utföra.

Säger du nu att "det är för dyrt" så säger jag "låt bli bygga och spar ihop"....Det blir billigare än att göra om.

Här är Lentechs spec för lämplig låda.

Economical Performer Part# 7000-AOD-STB

http://www.lentechautomatics.com/bruisertrans.html

Rated to 600 h.p. w/4R70W input shafts!

Overview: Features the 1-2-3/4 shift pattern originated by Lentech, compression engine braking in manual second, electric overdrive delete (or lockout) and 4R70W input shafts. This transmission is pressure modulated, meaning the throttle pressure cable controls the mainline pressure with the opening and closing of the throttle. These units are fully automatic with manual shift capability, and their shift "feel" is custom tailored to your application based on information taken about your combination at time of order. With Street Bruiser units, overdrive should remain locked out until at freeway cruising speed.

Specifications:

.Quality selected core, completely stripped, all major components washed and inspected for excessive wear

.Pump modified for better lube and cooler flow

.Clutch cylinders modified for extra clutches

.26 modifications in strategic areas for efficient clutch operation and life

.6 "high energy" 3-4 clutches

.3 intermediate clutches

.5 forward clutches

.3 or 4 reverse clutches

.New O/D band

.All new seals, gaskets, and filter

.New bushings and thrustwasher (where needed)

.New intermediate one-way clutch and spiral lock ring

.New low one-way clutch

.Lentech 1-2-3/4 Valve Body with electric O/D delete

.31 spline 4R70W input shaft and HD midshaft

.New oil pan and bolts

.Re-assembled with all critical clearances adjusted for high performance/racing use

.Cast gray finish

.All complete units are dyno tested to insure a quality product

.Lifetime LTD Warranty

--------------------------------------------------------------------------

För ditt behov så kanske Lentech har andra rekommendationer så kontakta dom är mitt råd.

Dessutom matchar dom en lämplig Turbin.

Har en nästan ny AOD turbin special med 2800 i stall om det passar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...