Jump to content

Mustang HT 1968 CMC1336


Klingan75

Recommended Posts

Seriöst jobb!

Blir lite av en ulv i fårakläder om du fortsätter med 14" fälgarna och navkapslar under sommaren.

Jag hoppas att det skall gå att köra lite inspirerat på kurviga vägar utan att bilen försöker göra en halv-nelson på sig själv ner i diket... Hade inte varit fel med en uppsättning 17x7 eller 8' att ha på gatan...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har hållit på med kullagrade fjädersäten ett tag. Det som tog tid var axlarna eftersom jag inte använde original utan fixade nya. Anledningen var för att då blev det lättare att hitta kullager och rör som passade. En kille på rymdobservatoriet som fräste axlarna så det krävs väl lite raketforskning för att meka Mustang:cool:

Jag sågade två snitt så jag fick ur hylsan, gummit och axeln.

post-5487-144839154597_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga...Varför lagrade säten?

Mycket mjukare fjäderrörelse, känn på ett par gamla fjädersäten, de brukar vara nästintill stenhårda att rubba. När bilen fjädrar bryter det i stötdämparen och fjädern blir som ett "s".

Har haft mina i ett par år och har bara gott att säga om dem.

Link to comment
Share on other sites

Mycket mjukare fjäderrörelse, känn på ett par gamla fjädersäten, de brukar vara nästintill stenhårda att rubba. När bilen fjädrar bryter det i stötdämparen och fjädern blir som ett "s".

Har haft mina i ett par år och har bara gott att säga om dem.

Precis som Jannes säger. Tanken är att rörelser i hjulupphängningarna bara ska tas upp av fjäder och stötdämpare. Glapp är oönskat och gummibussningar är en kompromiss för att få komfort - d.v.s. minska vägljud och vibrationer.

Link to comment
Share on other sites

Ser intressant ut...Blir det nån markant ökning av vägljud?

Ska det bli en banbil?:rolleyes:

Jag har kört Jannes bil och han har denna konstruktionen och det finns inga "extra" vägljud i den. Fjädersätet fäster ju inte mot chassiet och därför bör detta vara helt försumbart.

Vad det gäller banbil så får tiden utvisa men jag gör inget med bilen som inte stämmer med reglementet för historisk racing...

Link to comment
Share on other sites

SNYGGT JOBBAT! Ser riktigt bra ut. Härligt att du använder det som finns runt hörnan... Mvh LPRacing. Ps. kommande helg (17:e) kör vi på Knutstorp med både mustang och GT 40.

Tack:D Blir fler uppdateringar snart. Jobbar med väghållningen denna vintern så får vi se vad nästa steg blir. Jag har planerat in Anderstorp i Maj och Falkenberg i September, såg att det körs en jubileumstävling på Falkenberg i Juli också men tyvärr kan jag inte komma till Knutstorp.

Link to comment
Share on other sites

Det är trevligt att börja montera ihop igen:D Jag väntar fortfarande på bromsrören så jag vill inte sätta dit fler saker som bara kommer vara i vägen när jag skall få dit dom. Under tiden "roar" jag mig med att såga ut plåtbitar som förhoppningsvis kommer till användning i bakvagnen.

Öppnade förpackningarna med packningar till bromstrumman. De ser olika ut men diametern är lika så det borde funka att använda dem.:confused:

post-5487-144839154755_thumb.jpg

post-5487-14483915476_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skickade mail till Mustangs Unlimited och frågade när de tror att mina bromsrör kommer. De räknar med att ha dem hos sig den 17 maj så jag behöver inte fundera mera på om jag skall anmäla mig till Tjolöholm Classic för jag kommer inte få ihop bilen i tid. Jag kollade inte om de hade bromsrören i lager när jag beställde och det hade de inte så det är därför det tar tid. Kommer sätta ihop allt annat i framvagnen ändå för att få ner bilen på hjul så jag kan byta stötdämpare och bussningar bak.

Link to comment
Share on other sites

Skickade mail till Mustangs Unlimited och frågade när de tror att mina bromsrör kommer. De räknar med att ha dem hos sig den 17 maj så jag behöver inte fundera mera på om jag skall anmäla mig till Tjolöholm Classic för jag kommer inte få ihop bilen i tid. Jag kollade inte om de hade bromsrören i lager när jag beställde och det hade de inte så det är därför det tar tid. Kommer sätta ihop allt annat i framvagnen ändå för att få ner bilen på hjul så jag kan byta stötdämpare och bussningar bak.

Hallå!

Är det bara bromsrör det hänger på så hör av dig till mig, det är lätt som en plätt att göra nya med de gamla som mall.

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Är det bara bromsrör det hänger på så hör av dig till mig, det är lätt som en plätt att göra nya med de gamla som mall.

:clap: Klart jag nappar på det!

Jag har satt ihop lite mer av framvagnen. Det verkar vara lite bökigt att få tillbaka fjädrarna igen. Tycker att diameter är för liten i förhållande till fjädersätet men det löser sig. För övrigt har jag världens bästa Mustang. Alla skruvar lossnar utan större besvär även om vissa kräver mer övertalning med 5-56 och varmluftspistol än andra...

post-5487-144839155021_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för kaffe och pratstund.

Kul att se att arbetet går framåt och det du gör blir kanonbra. Den kommer att bli en väghållningsulv i fårakläder så småningom.

Kingan1.jpg

Ett problem är ju att du måste lägga så mycket tid i trädgården, en så fjollig gräsklippare har jag då aldrig sett innan...;)

Kingan2.jpg

Ha det bra

Janne

Link to comment
Share on other sites

Tack för kaffe och pratstund.

Kul att se att arbetet går framåt och det du gör blir kanonbra. Den kommer att bli en väghållningsulv i fårakläder så småningom.

Ha det bra

Janne

Tack för besöket, mycket trevligt:thumbup: Ska försöka öka tempot lite nu när jag fick massor av bra tips. Men bilen ser ju bättre ut på din bil än i verkligheten...

Link to comment
Share on other sites

I väntan på diverse delar - bromsrör, nipplar, inre styrstag och U-bultar till bladfjädrarna så roar jag mig med plåt och svets. Två fästen är tillverkade, det ena kommer sitta i bakaxeln och det andra i golvet framför tanken. Jag skall göra ett fäste till plus två stag och när allt kommer på plats har jag ett panhardstag i bakvagnen. Det tillsammans med polybussningar, nya fjäderhänken och konidämparna borde förbättra köregenskaperna.

post-5487-144839155565_thumb.jpg

post-5487-14483915557_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ena staget går från fästet i karossen parallellt med bakaxeln till fästet i bakaxeln. Andra staget går från fästet i karossen till ett fäste i bagagerumsgolvet för att triangulera och göra allt stabilare.

post-5487-144839155579_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Verkar som om du "föbereder" för Watt länk? I så fall helt rätt!! Mvh LPRacing.

Det blir Panhardstag istället för Wattlänk. Jag har inte räknat med hur stor sidoförskjutningen blir vid 5 cm infjädring på ett 1 meter långt stag men jag tänkte göra det någon gång när jag slipper klippa gräsmattor och gräva potatisland... Det bör hur som helst bli en kraftig förbättring jämfört med original. För övrigt körde Mark Donohue ett ganska simpelt Pahardstag utan förstärkning med sin Javelin -71.

FEL AV MIG! Det sitter ju en triangulering där nu när jag kollar närmare men den är målad i samma färg som underredet och det andra staget är kromat...

post-5487-144839155582_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
My bad...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...