Jump to content

Recommended Posts

Snäckan ser bra ut, ett rejält lager fett och olja är underbara konservatorer.

Har det blivit något mekande under julhelgen?

Jag satt i min bil idag och kände hur det kom ett uns av inspiration igen, julhelgen brukar vara den brytpunkten för mig.

Ha det gott.

Janne

Julhelgen var fri från mekande. Jag har haft fullt upp med att fixa sambons julklapp som blev två hästhoppningshinder. Hon håller ju på med en annan sorts mustang... Jag var inne och rättade till en ritning hos Bågenfelt & Hellström den 22:e där jag hade räknat fel på ett innermått. Det har att göra med uppdateringen av bromsarna men jag får återkomma när jag vet att det blir som jag har tänkt. Det börjar bli dags att skicka ut lite beställningar på delar nu så att jag får ihop bilen till Maj, listan på delar och leverantörer börjar bli komplett.

  • 1 month later...
  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det blev dags att flytta batteriet till bagaget. Egentligen borde jag väl ha satsat på ett mindre batteri direkt men jag kör "fullsize" ett tag till så då får det bli denna lösningen.

Bilen bär spår av att ett batteri någon gång har exploderat i motorrummet så jag köpte en plastlåda på BDS för att stoppa det i. Den medföljande remmen och infästningen var helt värdelös så jag fick hitta på något själv. Det blev några 1 mm plåtar som bockades till efter lådans mått och sedan svetsade jag ihop det. Blir lite svart färg på den vad det lider. Det ska skruvas fast i golvet på bagaget så att plastlådan går att ta i och ur. 35 mm kabel ligger redan och väntar i bagaget.

En ny hjälpstyrarm har kommit på plats men jag fick fel pitman arm så det kommer en ersättare. Lackade hjälpstyrarmen i samma färg som styrsnäckan.

post-5487-144839175554_thumb.jpg

post-5487-144839175569_thumb.jpg

post-5487-144839175578_thumb.jpg

  • 1 month later...

Det har inte hänt lika mycket i garaget denna vintern. Det som är fixat är att servostyrningen är bortplockad och batteriet är flyttat till bagaget.

Byte till manuell styrning involverade en uppfrächning av snäckan och ny pitmanarm samt ny hjälpstyrarm. Det blev även lite nya skruvar och muttrar. Kommer utvärdera om det blev bra när jag är ute och kör i sommar.

Flytten av batteriet bestod mest i att bygga en låda i 1 mm plåt som håller fast batteriet.

Jag har skaffat en krängningshämmare till bak också. Jag är rädd att den kommer krocka med infästningen till panhardstaget. Om så blir fallet så får jag lösa det då. Blir jag tvungen att bygga om så blir det watt-länk och så fäster jag krängaren i den infästningen istället. Men då kommer jag inte få plats med nuvarande avgassystem så då måste jag bygga om det men det kanske inte gör så mycket så det har börjat läcka lite...

Mest tid har jag lagt på att försöka konvertera till skivbromsar fram och då den typen av bromsar som man körde med i Trans-Am racing på 60-talet. Det är fullsize skivor och bromsok från 65-66. De är 11,97x1,25 tum stora. Jag har låtit nytillverka trumbromsnav och jag skall låta tillverka fästen för bromsoken. Bromsoken var jag förövrigt tvungen att fräsa plana i förhållande till bromskolvarna samt borra ur gängorna...

Det är bara fästena som saknas för att kunna sätta ihop allt (plus förmodligen lite strul med bromsslangar, nipplar och nya bromsrör...) Jag har extra spindlar så jag kan bygga allt på arbetsbänken och sedan sätta direkt på bilen när jag är klar.

Bilder är populärt så jag bifogar en teaser på ett fäste som jag har ritat.

post-5487-144839180121_thumb.jpg

Lägg gärna upp bild på krängningshämmarn, lite nyfiken på hur o. vad du gjort där.:confused:

En bild säger mer än tusen ord.:D

Jag har inte testmonterat ännu så jag vet inte om det blir ett problem. Jag har köpt denna krängningshämmaren:

http://www.summitracing.com/parts/ACO-678/

Tyckte att den var bästa alternativet då själva staget sitter i karossen till skillnad från den andra varianten som finns hos andra leverantörer där staget sitter på bakaxeln.

Jag har använt en från ett europeiskt märke som börjar på W och slutar på V.

Passar utmärkt i bredd och är ihålig = låg vikt.

Den gör att inre bakhjulet tar mer vikt i kurvorna.

Bakvagnk-fjder.jpg

@Klingan75: en sån där satte jag dit förra säsongen. Funkar utmärkt IMO.

Nu är ju min Sally inte någon banracingvagn men hon känns mycket följsammare och stabilare i kurvorna.

/Björn

Krängningshämmaren passade naturligtvis inte eftersom jag har ett panhardstag som sitter i vägen. Jaja... jag får lägga krängaren på hyllan så länge och så får det bli en annan lösning för att stabilisera bakvagnen i sidled på sikt. Denna lösningen är smutt men då måste jag dra ut avgassystemet framför bakhjulen.

http://1970mustangvintageracer.shutterfly.com/390

Upptäckte att vänster bladfjäderpaket inte håller uppe bilen lika mycket som höger sida så det får bli nya fjädrar bak också.

Man får aldrig vara riktigt glad.

Ska du sälja den?

Nej det ska jag inte. Jag får bygga en wattlänkage där jag även kan fästa krängningshämmaren. Jag är faktiskt inte nöjd med mitt pahardstag - funktionen är det inget fel på men jag använde M10 länkhuvuden (visserligen väääldigt hög kvalité) och SFRO rekommenderar M16 i panhardstag. Hade inte kollat det när jag byggde och killen på Kontima sa att dessa användes till hjulupphängningar i rallycross så rent hållfasthetsmässigt var de ok.

Dessutom passar inte krängningshämmaren på 65-66 enligt Summit;)

Men du ville väl hellre ha wattlänk?

Misstänkte att det inte passade, måste ändå fixa framvagnen först.

Jo det är ju (lite) bättre men det är svårare att bygga. Ska gå och värka på konstruktionen ett tag. Nu är det sommar så då ska jag va ute och köra!

  • 1 month later...

Efter att ha varit ute och kört lite med manuell styrning har jag kommit fram till att jag inte är riktigt nöjd med framvagnen ännu. När jag bl.a. bromsar är det som att bilen självstyr eller ormar sig fram. En sak som gnagt mig är att jag var lite slarvig med caster när jag satte ihop framvagnen förra vintern. Casterstagen var gamla och gängorna slitna och muttrarna likaså. Lägg ihop det med slarv och glömska och så blir det inte så bra. Det finns sammanfattningsvis en lång lista på dåliga ursäkter. Hur som helst har jag inte reflekterat över problemet när jag kört med servo.

Gör om gör rätt. Jag beställde justerbara casterstag från Street or Track. Dessa skall monteras och så skall jag ställa in caster ordentligt. Förhoppningsvis kan jag få till detta innan Tjolöholm. Planerad caster är 4-6 grader - jag låter dagsformen avgöra.

post-5487-144839187199_thumb.jpg

Efter att ha varit ute och kört lite med manuell styrning har jag kommit fram till att jag inte är riktigt nöjd med framvagnen ännu. När jag bl.a. bromsar är det som att bilen självstyr eller ormar sig fram. En sak som gnagt mig är att jag var lite slarvig med caster när jag satte ihop framvagnen förra vintern. Casterstagen var gamla och gängorna slitna och muttrarna likaså. Lägg ihop det med slarv och glömska och så blir det inte så bra. Det finns sammanfattningsvis en lång lista på dåliga ursäkter. Hur som helst har jag inte reflekterat över problemet när jag kört med servo.

Gör om gör rätt. Jag beställde justerbara casterstag från Street or Track. Dessa skall monteras och så skall jag ställa in caster ordentligt. Förhoppningsvis kan jag få till detta innan Tjolöholm. Planerad caster är 4-6 grader - jag låter dagsformen avgöra.

Seriöst!

Detta vill jag gärna prova vid tillfälle.

Janne

Hej klingan.

Tyvärr har du köpt "shit" enligt mej. Funktionen på dom här prylarna är riktigt dålig, passformen är under all kritik. Jag har/erbjuder att tillsammans med original casterstag ett kit där du använder ledlager (QA 1) får betydligt bättre passform och körbarhet.

Mvh LPRacing

Seriöst!

Detta vill jag gärna prova vid tillfälle.

Janne

Självklart! Det är dags att komma ut och provköra nu. Pratar mer på lördag om vädret tillåter.

Hej klingan.

Tyvärr har du köpt "shit" enligt mej. Funktionen på dom här prylarna är riktigt dålig, passformen är under all kritik. Jag har/erbjuder att tillsammans med original casterstag ett kit där du använder ledlager (QA 1) får betydligt bättre passform och körbarhet.

Mvh LPRacing

De är redan levererade så jag hoppas att du har fel. Jag återkommer med en utvärdering för jag gissar att vi springer på varandra på någon bana under säsongen. Jag har lite frågor kring regler med tanke på att du håller på och utbildar dig och så är jag nyfiken på vad som händer i ditt garage.

Jag har/erbjuder att tillsammans med original casterstag ett kit där du använder ledlager (QA 1) får betydligt bättre passform och körbarhet.

Mvh LPRacing

Väntar med intresse på detaljbeskrivning.

Det här verkar som rätt tråd att fråga lite angående framvagnsinställning ;)

Kan någon av er som "vet" posta här eller P.M mig för att inte ta över projekttråden.

Till veckan efter regbesiktningen har jag en tid inbokad för att göra en inställning av hela framvagnen då förra ägaren monterade ditt ett Ron Morris framvagnskit (Street Force)

Däckfirman som ska göra det frågade lite efter vilka värden jag ville ha men jag är väldigt ovetande i denna fråga. Just nu är det bara justerat med ögat, alltså att hjulet sitter i "längsled" på samma ställe som jag sett på bilder på nätet och att cambervinkeln "ser" bra ut. Allt stod helt åt skogen när jag släppte ner den första gången.

Vilket avstånd ska det vara mellan hjulaxlarna (bakaxel mot framvagn)? Och vilka värden kan man rekommendera på camber, caster och toe in för gatkörning. Det behöver inte vara helt original men jag vill heller inte ställa det så hårt att däcken skalas av direkt.

Alltid lika trevligt när du kommer på besök. Att för några timmar nörda ner sig fullständigt i mustangsnack, krypa under bilar, leta på nätet, stå i garaget och vrida och vända på delar, resonera och diskutera. Ta en kaffe och provköra varandras bilar.

Manuell styrning var en ny del på din bil och jag gillade det, bara i riktigt låga farter behövde man ta i lite extra, allt över 30 km/h var inga problem. I fart var det betydligt bättre än den gamla servoassisterade. Nu behövs det bara lite finjustering av toe, men det kommer väl automatiskt när du sätter dit casterstagen. Utifrån vad man kan se när man har casterstagen i näven verkar de vara av god kvalitet, ser verkligen fram mot en provkörning när de är monterade.

Vi ses på lördag, då blir det att titta på Historic racing på Anderstorp!

Janne

Det var en enkel operation att montera dit de nya casterstagen. Jag tackar mig själv för att alla gängor var smorda med molyfett:D. Problemet nu är att hjulvinklarna är åt h-e och jag skall ut och åka till helgen. Så för att denna gång få ordning på hjulvinklarna behövs lite hjälpmedel. Camber och toe in har jag bevisligen kunnat ställa in med ögonmått men caster är det lite värre med. Det finns tjusiga cambermätare som man kan använda till detta ändamål, t.ex:

http://www.esska.se/esska_se_s/magnetisk-staellbar-cambermaetare.html

Men det borde ju gå att bygga en själv...

Stålskala från Swedol som kapas till rätt längd för att passa i spindeln: 40:-

Gradskiva: 15:-

Lim, sytråd och mutter låg och skräpade så det räknas som att jag städade garaget;)

post-5487-144839187588_thumb.jpg

post-5487-144839187611_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...